Jump to main content

– Får utvikle håndverket man elsker

Marius Trøan Hansen bak trommene (foto)

Det er utrolig kult å se utviklingen som skjer hos hver enkelt student og i tillegg oppleve det samme!

Marius Trøan Hansen

Studerer master i rytmisk musikk

Marius Trøan Hansen (24)
Studerer: Master i rytmisk musikk

Hva studerer du og hvorfor?

Jeg studerer master i rytmisk musikk og er nå på mitt siste år! Det var en selvfølge å studere videre etter bacheloren da jeg fremdeles var i studiemodus. Jeg valgte studiet på grunn av de ressurssterke lærerne her og muligheten til å samtidig spille med bandene jeg er med i. Jeg trives ekstremt godt på universitetet og i Kristiansand – det er ikke til å unngå!

Hva betyr studiet for deg?

Studiet er en sjanse til å spille med dyktige og nysgjerrige musikere, og utvikle meg som musiker. Her får jeg tid til å utforske, skape og eksperimentere ny musikk og nye idéer i fellesskap med nye medmusikere og studenter. På masteren jobber jeg med et prosjekt basert på forskjellige joiker som arrangeres med blant annet trøorgel, bass, gitar, trommer. Masteroppgaven tar del i trommeavdelingen i samspill med joik og her får jeg utforsket dette med hjelp av lærere og studenter.

Hva er det viktigste du har lært hittil?

Jeg glemmer aldri første samspillstime med Karl Oluf Wennerberg. Han ga oss tre grunnregler for timen: «be on time, be prepared and be nice». Dette har fulgt meg siden og det slår aldri feil!

Hva er det beste med å studere på rytmisk?

Å oppleve det som får oss til å skape den musikken vi driver med og utvikle håndverket man elsker. Det er utrolig kult å se utviklingen som skjer hos hver enkelt og i tillegg oppleve det samme!