– PT-utdannelsen gir meg muligheter og gjør at jeg har flere bein å stå på

Atle Scheie er PT-student (foto)

Atle Wendel Scheie

Masterstudent, Norges Idrettshøyskole

Hvorfor valgte du å studere personlig trenerutdanning (PT)?

– Jeg holder på med en master i fysisk prestasjonsevne på Norges Idrettshøyskole (NIH). I tillegg til masteren ville jeg lære mer om PT-yrke.

Hvordan er det å kombinere masterstudier med PT-utdanning?

– Det fungerer bra. PT-utdanningen er fleksibel med samlinger som jeg kan kombinere med masterstudiene. I tillegg er jeg oppvokst på Sørlandet, så det var naturlig å velge UiA.

Hva synes du om utdanningen?

– Det er flinke forelesere og jeg lærer stadig noe nytt, selv om også en del stoff er kjent. Det jeg liker godt er at det praktiske er i fokus, og at vi lærer mye om rollen som personlig trener. Denne uken har vi hatt forelesning med ei som har vært PT i åtte år – og som har lykkes godt med det. Det er gøy å høre på hennes erfaringer. Mange av studentene har forskjellig bakgrunn. Det er kult at vi kan utveksle erfaringer og kunnskap. Det er gøy å lære bort ting jeg kan, og det er fint å lære av andre der de har mer kunnskap.

Hvordan tenker du at du kan bruke denne kompetansen videre?

– Jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å jobbe med når jeg er ferdig med studiene, men PT-utdannelsen gir meg muligheter og gjør at jeg har flere bein å stå på.

Til neste år avslutter du mastergraden din, og du tar samtidig personlig trenerutdanning. Har du en drømmejobb?

– Jeg vet ikke helt hva jeg vil jobbe som. Men hvis jeg skal bli PT, så skal jeg bli en veldig god PT. Ha mange kunder og virkelig gå all in. Ellers kan jeg tenke meg å bli fysisk trener i en lagidrett eller jobbe ved Olympiatoppen.

Hva vil du si til de som vurderer å studere PT ved UiA?

– Det er mange grunner for å ta dette studiet. Man må ikke bli PT. Men hvis du er interessert i trening generelt, ønsker å lære mer, bli mer kjent med ulike treningsformer, så ville jeg absolutt gått for det.