Masteren har åpnet dører og gitt ansvar

Portrett av student (foto)

Med en Executive MBA fra UiA får du et stort nettverk og relevante verktøy som mange arbeidsgivere etterspør

Charlotte Premak Bjørnarå

Salgsleder, Kvinesdal Sparebank

Hvorfor valgte du å ta en Executive Master of Business Administration (EMBA) ved UiA?

– Jeg valgte denne masteren fordi jeg ønsket mer faglig tyngde og et større nettverk i Kristiansand. Agder har mange dyktige folk, som jeg ønsket å bli kjent med.

Hvordan var det å studere hos oss?

– Jeg gleder meg alltid til forelesningene, fordi de gir faglig påfyll og en annen type input enn jeg ellers får i hverdagen. I tillegg får man treffe folk jeg ellers ikke ville blitt kjent med. Det har vært hektisk å studere ved siden av jobb, men når jeg tenker på hva det har gitt meg, har det vært verdt det.

Hva er ditt beste minne fra studietiden?

– Ett av mine beste minner er fra det første semesteret på MBA’en. Vi analyserte og skrev oppgave i «Strategisk ledelse og forretningsutvikling» om Hamran Snekkerverksted. Det å besøke Hamran på Snartemo, med omvisning og svært god dialog med Trond Hamran gav ekstra dybde og praktisk forståelse for faget. Nå 3 år etter, følger jeg fortsatt nysgjerrig med på hva de holder på med.

Hvordan har det vært å studere parallelt med jobb?

– Det har vært hektisk, men uten tvil verdt det! Jeg gledet meg alltid til forelesningene og tok det som en pust i hverdagen med ny input. Takket være dyktige forelesere og kompetente medstudenter, ble forelesningene krydret med praktiske og relevante eksempler.

Hvordan opplevde du studiets relevans for jobben din?

– Jeg opplever fagene som enkle å overføre til det jeg jobber med. Jeg får brukt erfaring fra studiet, i konkrete oppgaver i min jobbhverdag. For meg har masteren åpnet dører og gitt meg mer ansvar. Pluss en arbeidsgiver med en visjon som matcher mine verdier. Jeg har alltid spurt bank-kundene mine hva de drømmer om. Når jeg fikk jobb i Kvinesdal Sparebank med visjonen «Dine drømmer – vår utfordring» - var det som å komme heim.

Har du noen tips til andre som vurderer å ta studiet?

– Bare gjør det! Men du må være forberedt på hektiske perioder. Har man familie, er det en fordel med en tålmodig ektefelle som bidrar ekstra i eksamensperioder. Du lærer mye og får et unikt og interessant nettverk, som kan gi mange muligheter. Studiet er fleksibelt, og du kan tilpasse studieløpet etter hva som passer deg best. Man angrer bare på studier man ikke tok, sjelden motsatt.