Studiet er veldig konkret og spot on. Det er direkte knyttet til den jobben vi gjør i klassen og med elevene.
Ole Henrik Heidenberg
Lærer på teknologi- og industrifag ved Sam Eyde videregående skole
– Jeg synes det er gøy å studere. Dette studiet valgte jeg fordi relasjoner og klasseledelse er alfa og omega, og nesten viktigere enn faglig tyngde. Det er vanskelig å løfte elevene frem slik man ønsker hvis man ikke har en god relasjon, effektiv klasseledelse og godt klassemiljø. Jeg er helt overbevist om at gode relasjoner er fundamentet for læring.
– Jeg har fått mange bekreftelser på at det jeg gjør er riktig, men jeg lærer også alltid noe nytt. Det jeg har lært mest om er relasjonsbygging og dette med å ta de vanskelige samtalene. Hvis jeg tror noen har det vanskelig, er det bedre å tørre å spørre. Jeg våger å stille de vanskelige spørsmålene. Dette har jeg hatt gode erfaringer med.
– Det er viktig å bli godt kjent med elevene i en tidlig fase. Hver elev skal bli sett og anerkjent. Jeg har god erfaring med oppstartssamtale med både foreldre og elever. Det er også lurt å tidlig lage klasseregler sammen med elevene. Hvordan vil vi ha det hos oss? Når det er etablert, er mye gjort. Da vet elevene hva de skal forholde seg til.
– Studiet er veldig konkret og spot on. Det er direkte knyttet til den jobben vi gjør i klassen og med elevene. Det trenger jeg, og det gjør at det oppleves som et veldig praktisk og relevant i min jobb.
– Det har vært veldig fint. Miljøet blir litt blanda, og vi ser at det er ulike måter å løse ting på og at elevene er litt ulike. Det har vært veldig nyttig å utveksle erfaringer.
– Absolutt. Det er et veldig bra studie, og noe jeg vil anbefale å ta først når man skal ta en videreutdanning. For meg så hjelper det veldig at jeg synes det er gøy å studere. Jeg blir aldri utlært.