Fikk nytt perspektiv på jobben

Arnhild Daasvatn

Avdelingsleder i Froland kommune

Arnhild Daasvatn studerte Lederrollen i teori og praksis høsten 2018.

Hva er grunnen til at du valgte å ta videreutdanning i ledelse ved UiA?

- Jeg fikk anbefalt å ta videreutdanningen fra en annen leder som selv hadde tatt lederutdanning. Jeg oppfattet det som et veldig godt tilbud til oss som har vært i arbeidslivet en stund, og nærheten var også viktig for å kunne være i full jobb samtidig.

Kan du si litt om studiet og om undervisningen?

- Jeg opplevde studiet som relevant fra første minutt, og jeg gledet meg til timene. Det var virkelig lederrollen i teori og praksis. Vi hadde en dyktig foreleser, som hadde passe mengde humor, alvor og tid for diskusjon.

Hva ser du på som det beste med å studere?

-  Jeg fikk henge min egen praksis på teorien, og koble det sammen selv. Faglig påfyll er noe alle trenger, og jeg synes mange flere ledere burde ta dette kurset. Studiet var godt lagt opp, med to fulle dager på universitetet og god tid til å forberede oppgaver og eksamen.

Kan du si noe om miljøet på studiet?

- Det var moro å treffe så mange fra forskjellige bransjer. Mange av mine medstudenter var ledere fra oljebransjen, shipping og privat næringsliv, og det er veldig interessant å se at ledelse er så likt uavhengig av hvor du jobber. Du gjør de samme vurderingene og de samme feilene, det var en åpenbaring for meg.

Hva tenker du om overføringsverdien til arbeidslivet?

- Jeg har fått mye mer innsikt i hva lederrollen er i praksis, og du blir interessert i din egen organisasjon på en annen måte etter å ha tatt studiet. Jeg har fått et nytt perspektiv på min egen rolle, og ser de lange linjene klarere. Det har og blitt viktigere for meg at de lederne jeg selv leder for forstår sin rolle, og nå jobber vi for å få flere i min organisasjon til å ta lederutdanning.

Hva tenker du om livslang læring?

- Du lærer noe nytt på jobb hver eneste dag, og det handler om å møte mennesker og bruke ulike virkemidler for å få dem til å fungere godt sammen. Jeg tror ikke noen kan noensinne si at de er utlært som leder, og å ta en lederutdanning utvider hvordan du ser din rolle, noe jeg tror er sunt.