– Det er lurt å velge studier som fenger

På sikt ønsker jeg å fullføre en Executive MBA. Jeg har en tiårsplan, og målet er å ta en mastergrad i løpet av den tiden.

Even Røsstad

Avdelingsleder i Mandal Kjøleservice AS

Hvorfor valgte du å studere ved UiA?

– Jeg har bakgrunn som fagarbeider innen betong, jobbet mange år i entreprenørbransjen som leder og starter nå i lederjobb hos Mandal Kjøleservice. I lederrollen ser jeg virkelig nytten av å få mer kompetanse innen ledelse. Det ble et naturlig valg å studere på UiA. Universitetet har et godt rykte på seg og i tillegg fant jeg tilbud som treffer det jeg ønsker.

Du har valgt å ta flere emner ved UiA, hva er bakgrunnen for det?

– Jeg ønsket å studere mer etter at jeg var ferdig med fagskolen. Jeg har tatt flere emner i det modulbaserte Lederprogrammet, og er nå i gang med mitt sjette kurs. Målet er å fullføre en Executive MBA. Jeg har en tiårsplan, og innen den tid skal jeg ha opparbeidet meg 90 studiepoeng slik at jeg i kombinasjon med relevant arbeidserfaring kan få en mastergrad!

Hva har vært nyttig med emnene du har tatt?

– Jeg begynte med Lederrollen i teori og praksis. Det ga meg innsikt i ledelsesteknikker og kunnskap om hva som fungerer og hvorfor det gjør det. Hvorfor er en leder flink? Det å lære mer om hva jeg kan gjøre for å være en bedre leder er ufattelig verdifullt. Prosjektledelse gir meg verktøy til å håndtere prosjekter i organisasjonen på en strukturert måte med en akademisk mal. Bærekraft og lønnsomhet er et populært tema og noe vi snakker mye om på jobb. Det stilles også stadig høyere krav om å drive bærekraftig til oss i bransjen.

Hvordan opplever du studienes relevans for jobben din?

– Det er veldig relevant å få mer kompetanse om ledelse. Nå lærer jeg mer om hvorfor noe fungerer godt eller dårlig. På UiA får jeg også innblikk i de andre studentenes bransjer. Dermed blir jeg kjent med andre måter å lede på. Jeg tror jeg blir mer fleksibel som leder ved å studere, og ved å bygge nettverk til andre bransjer. Det er kjempespennende å knytte kontakter på denne måten.

Du har det siste året studert på deltid. Hvordan er det å kombinere jobb og studier?

– For meg er det å studere en interesse, som jakt eller fiske. Det er spennende og gøy. Jeg må bruke tid på det, men jeg synes det går fint å kombinere det med jobb. Arbeidsgiver er positiv til at jeg studerer og det er veldig bra.

Har du noen tips til andre som vurderer å ta videreutdanning?

– Prøv ett semester og se! Studiene er veldig fleksible og godt tilrettelagt for å gjennomføre samtidig som man er i jobb. Det er lurt å velge studier som fenger. Jeg tror både teamledere og mellomledere kan ha stor nytte av å studere ledelse ved UiA.