– Et pedagogisk og kunstnerisk fundament

Bernt Rune Stray (foto)

Jeg hadde lærere som var aktive utøvere, noe som gav undervisningen relevans. Studiet var en døråpner for meg gjennom lærere og medstudenter til nye oppdrag og erfaringer.

Bernt Rune Stray

Har studert faglærerutdanning i musikk

• Bernt Rune Stray
  • Utdanning: Faglærerstudiet på daværende Agder Musikkonservatorium Rytmisk avdeling, fra 1993-1996.
  • Yrke: Gitarist, låtskriver og produsent. Har samarbeidet med artister som Whitney Houston, Rihanna, Lene Marlin, Sissel, Ne-yo, Atomic Kitten, Sugarbabes og Kelly Rowland. Har vunnet to BMI-priser. Er en av gründerne av Whiteroom Studio, en samarbeidsarena for låtskrivere og produsenter som arbeider med norske og internasjonale artister.

Hva har du studert og når?

Jeg gikk Faglærerstudiet på daværende Agder Musikkonservatorium Rytmisk avdeling, fra 1993-1996.

Hva har studiet betydd for deg?

Studiet gav meg først og fremst et pedagogisk og kunstnerisk fundament. Jeg fikk oversikt både over mitt eget instrument og over musikkteori. Jeg opparbeidet meg et språk og en forståelse for musikalske begreper som gjorde det mulig å uttrykke seg muntlig om musikk. Denne ballasten har vært essensiell for meg i min videre utvikling. Jeg hadde også lærere som var aktive utøvere, noe som gav undervisningen relevans. Studiet var en døråpner for meg gjennom lærere og medstudenter til nye oppdrag og erfaringer.

Hva har studentmiljøet betydd for deg?

Studentmiljøet var veldig viktig for meg. Mange av de jeg studerte med har jeg fortsatt kontakt med i dag. Både det sosiale miljøet og den faglige påvirkningen fra medstudentene har betydd mye. Den uformelle læringen som skjer mellom studentene er vel så viktig som den formelle læringen som skjer i et klasserom.

Hva er det viktigste du har lært fra studietiden?

Jeg har fått grunnleggende kunnskaper om musikk og en solid verktøykasse jeg kan bruke i ulike musikalske settinger. Jeg fikk utviklet kreativitet og improvisasjonskunnskaper. En bevisstgjøring i forhold til estetikk og eget sound. Jeg har også tatt med meg en stor dose selvdisiplin etter å ha vært del av en positiv øvingskultur.