- Engelsk var et opplagt valg for meg

Hoda Salman

Student

• Navn: Hoda Salman
  • Studier: Engelsk Bachelor, Engelsk Master
  • Hjemsted: Larvik

Hvorfor valgte du studiet?

Da jeg alltid har vært god i språk, og hatt en interesse for litteratur, så var Engelsk et opplagt valg for meg. Jeg gledet meg veldig over tanken på å jobbe tettere på både litteratur, dikt, og språk, og jeg må innrømme at det at jeg kunne studere Engelsk akkurat i Kristiansand, også var en viktig faktor. Jeg har vært mye på sørlandet opp igjennom barndommen, da jeg har familie herfra, så sånn sett havnet jeg ikke på et helt ukjent sted.

Hva lærer du?

På dette studiet får man en innføring i mer teoretiske og tekniske deler av språket, slik som fonetikk og gramatikk, samt et eget fag dedikert til akademisk skriving. Disse er nyttige å kunne, men som en noe mer kreativ person, så er det spesielt litteratur-emnene jeg interesserer meg mest for. Her lærer man mer om analysering og tolkning av tekster, man får et innblikk i historisk og kulturell kontekst, og man får øvd seg på å reflektere og diskutere stoffet i seminarer og forelesninger.

Hva er det beste med studiet?

Det jeg verdsetter mest med studiet, er variasjonen i materialet vi jobber med. I lingvistikk-delen av faget får vi prøvd oss på blant annet digitale tester og oppgaver, mens i litteratur-delen får vi jobbet med et bredt spekter av tekster. En av tingene både jeg og mine medstudenter stadig kommenterer, er hvor heldige vi er som får lest og jobbet med teskter vi kanskje selv aldri hadde valgt å jobbe med; vi blir rett og slett «tvunget» ut av egen komfortsone, noe som er et stort pluss. Dette gjør det både utfordrende og utrolig givende å både forberede seg, og møte til forelesninger og seminarer. Man lærer alltid noe nytt!

Hvordan er studiemiljøet?

Vi har et utrolig godt studiemiljø. Etter fem år har jeg ikke hatt en dårlig foreleser, og alle de forskjellige emneansvarlige tar deg godt i mot. Det finnes ingen dumme spørsmål, og det er alltid åpent for refleksjoner og dialog underveis. Siden seminarer også er en del av vår undervisningsform, så kommer man tettere på medstudenter enn det man ville gjort i rene forelesninger, noe som gjør det lett å bli kjent med andre studenter.

Hva vil du jobbe med når du er ferdig?

Ambisjonen er å bli værende i akademia. Jeg ser fort for meg at jeg etterhvert begir meg ut på et Ph.d.-prosjekt, hvor håpet til slutt er å jobbe som universitetslektor, eller professor. Helt siden barneskolen har jeg vært heldig å ha lærere som virkelig brenner for fagene sine. Dette er noe som har smittet over på meg, og lidenskapen for litteratur og språk er noe jeg gjerne vil gi videre.

Har du noen tips til kommende eller nåværende studenter?

Engasjer deg ­– som student er det viktig at man engasjerer seg litt i det som skjer rundt deg. Bli med i studentavisa, en linjeforening, eller annen studentorganisasjon/aktivitet. Ikke bare er det god erfaring, men man får et utrolig godt nettverk og samhold!

Ikke vær redd for å delta i undervisningen – rekk opp hånden, svar på spørsmål, kom med tanker og refleksjoner. Jo mer aktiv du er i undervisningen, jo større læringsutbytte får du.