Jump to main content

– Bredt fagfelt som lar deg kombinere flere interesser

Ingrid Løkken (foto)

Jeg valgte å studere master i Folkehelsevitenskap ettersom jeg ønsker å bidra til å fremme et sunt kosthold og fysisk aktivitet blant befolkningen.

Ingrid Løkken

Folkehelsevitenskap, master

Navn: Ingrid Løkken

Studium: Folkehelsevitenskap, master

Hvordan var ditt studievalg?

Ernæring og idrett er to viktige temaer for fremtiden og er felt jeg har stor lidenskap for. Etter videregående valgte jeg derfor å flytte til London der jeg studerte i tre år og tok en bachelor i Nutrition and Health ved University of Roehampton.

Da jeg var ferdig med bacheloren trengte jeg en liten pause før jeg begynte på master og bestemte meg for å ta et årsstudium i Idrett ved UiA. Dette var et fantastisk år som lot meg kombinere mine interesser for idrett og ernæring.

Sunne vaner er viktig å utvikle fra en tidlig alder, og dette er noe jeg ønsker å være med å bidra til. Å jobbe med barn, og lære barn hvorfor det er viktig å være i fysisk aktivitet er noe jeg har svært stor interesse av, etterfulgt av at det gir meg mye glede.

Vil du anbefale studiet ditt?

Jeg vil anbefale andre å ta master i Folkehelsevitenskap ettersom det er et så bredt fagfelt som lar deg kombinere flere interesser. Jeg lærte utrolig mye spennende og lærer stadig nye ting innenfor folkehelsefeltet.

Hva er det beste med studiet ditt?

Det beste med å studere Folkehelsearbeid er at det gir mulighet for å jobbe tverrfaglig. Noe av det mest fascinerende med studiet er at studentene har ulike bakgrunner innenfor feltet. Dette gir dermed mulighet for mange gode diskusjoner og god kunnskap til felt man muligens ikke kan så mye om.

Vil du anbefale UiA?

Studiemiljøet på UiA er veldig bra og jeg opplever at det er god kontakt mellom studenter og foreleserne.

Hva gjør du utenom studiene?

Ved siden av studiene jobber jeg som idrettsinstruktør på Gimletroll idrettsfritidsordning. I tillegg jobber jeg frivillig som sterk og stødig instruktør hos Frisklivssentralen i Kristiansand. Jeg har også tidligere jobbet frivillig i Kreftforeningen.

Mine tips til nye studenter:

Ikke vær redd for å ta sjanser og grip de mulighetene dere får om en dør skulle åpne seg.