– Årene på UiA har vært viktige

Marianne Engebretsen (foto)

Marianne Engebretsen

Tidligere student på faglærer i musikk, bachelor og rytmisk musikk, master

Marianne Engebretsen (29) vokalist
Utdanning: Bachelor i Faglærer i rytmisk musikk og utøvende master i rytmisk musikk
Yrke: Artist, frilanser og høgskolelektor i musikk. Gav i 2017 ut debutalbumet «Redefined»

Hva har du studert og når?

Jeg tok bachelor i Faglærer i rytmisk musikk på UiA fra 2008 til 2011, og etter noen år i Oslo tok jeg utøvende master i rytmisk musikk fra 2014 til 2016.

Hva har studiet betydd for deg?

Studiet har vært kjempeviktig for meg både personlig og faglig. Det å være i et miljø med dyktige medmusikere og inspirerende lærere har pushet meg til utvikle meg og definert viktige valg underveis. Jeg begynte å skrive låter i løpet av første året på bachelor, og i 2017 kom debutalbumet mitt «Redefined» som jeg har produsert selv sammen med to i bandet mitt. Årene på UiA har vært viktige.

Hva har studentmiljøet betydd for deg?

Jeg er veldig takknemlig for alle jeg fikk spille med, henge med og lære av. Vi utfordret oss selv og hverandre til å sette i gang bandprosjekter, turnéer og innspillinger. Jeg har mange venner og kolleger fra studietiden, tidligere i år dro jeg på turné med Simen Lyngroth som jeg tok master med. Det å være artist kan være ensomt med mye administrativt arbeid, og da er det fantastisk å bli inspirert av venner fra studietiden som får til ting med egen musikk. Vi hjelper hverandre og heier på hverandre.

Hva er det viktigste du har lært fra studietiden?

Å lære seg å være selvgående. Man må selv ta initiativ til prosjekter, til å øve, skrive, søke penger, skape jobb, finne ut av ting. Det jeg syntes var særlig bra på UiA, var at vi fikk både tid og mulighet til å jobbe med egne prosjekter, i tillegg til prosjekter gjennom skolen.