Jeg har blitt en bedre leder

Sebastian Aabel har fått styrket sin kompetanse gjennom nasjonal styrerutdanning ved Universitetet i Agder.

En mann med tredagers skjegg og kort hår smiler inn i kameraet
Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 10. juni 2024 - Sist endret 11. juni 2024

– Jeg har blitt bedre rustet som leder fordi jeg har fått en tydeligere metodikk for å utvikle barnehagen i riktig retning. I tillegg har jeg fått konkrete verktøy for å sette i gang utviklingsarbeid, forteller Aabel. Han er styrer i Læringsverkstedet Kuholmen barnehage.

Gjennom studiet har han fått innsikt i ulike verktøy for å kartlegge kulturen på arbeidsplassen og sin egen lederstil, og han har blitt bevist på hvilke justeringer som må gjøres for å bli en best mulig leder.

Godt læringsmiljø

Nasjonal styrerutdanning er et videreutdanningstilbud ved Universitetet i Agder. Studiet er for styrere og assisterende styrere i barnehager, og gjennomføres over tre semestre. Det er tre to-dagers samlinger per semester. Det gjør det mulig å studere ved siden av full jobb.

Følg denne lenken for å lese mer om utdanningen.

– For meg var strukturen for gjennomføring helt topp! Det var intensive samlinger med god tid imellom og en godt tilrettelagt hjemmeeksamen, som gjorde det enkelt å kombinere med jobben, sier Aabel.

I undervisningen blir det lagt opp til diskusjoner, både i grupper og plenum. Det gjør at studentene blir utfordret til å mene noe som ledere. Det er noe Aabel verdsetter høyt.

– Det er god dynamikk mellom foreleserne og diskusjoner blant oss studenter. Det bidrar til økt refleksjon og andre nyttige perspektiver, som er en forutsetning for læring, poengterer Aabel.

Studietur til Berkeley

Gjennom studiet tilbys en studietur til UC Berkeley i California, USA hvor man følger forelesninger ved UC Berkeleys campus med forelesere fra institusjonen. Denne turen gir studentene muligheten til å se hvordan utdanningssektoren fungerer i et annet land.

– Vi var godt forberedt før vi kom til USA, og det var veldig gøy å sammenligne kulturen i sektoren med vår. I tillegg var det lærerikt å få besøke en barnehage, og prate med de som jobber der, sier Aabel.

Studenter ved rektorutdanningen reiser sammen med studenter fra styrerutdanningen på denne turen. Det bidrar til at studentene får et godt nettverk innen utdanningssektoren.

– Vil du anbefale andre å ta studiet Nasjonal styrerutdanning ved UiA?

Absolutt! Det styrker deg som leder på mange områder og du få et nettverk som er veldig verdifullt, sier Aabel.