Du kan ikke unngå å utvikle deg som leder

Malene Lehmann startet sin lederutdanning med nasjonal styrerutdanning, før hun gikk videre med master i ledelse. Akkurat som styrerutdanningen, så satte hun pris på at masterutdanningen var praksisnær og sterkt knyttet til egen arbeidsplass.

Mørkhåret kvinne, med brune øyne og blå topp, smiler

Malene jobber som Enhetsleder Odderøya- og Lømslands Vei barnehage

Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 3. apr. 2024 - Sist endret 10. apr. 2024

For Lehmann oppleves studiet veldig tilpasset at man har en jobb ved siden av studiene.

- Det er tre samlinger hvert semester med to dager på rad, og det er veldig greit å kombinere med jobb. I tillegg bruker jeg masteroppgaven min i lederutvikling på arbeidsplassen min nå.

Har vært en del av jobben

Lehmann er tydelig på at masterutdanningen har vært svært integrert i hennes egen jobb. Hun forteller at gjennom studiet har hun eksempelvis fått verktøy til å kartlegge organisasjonskultur i egen enhet, og fått verktøy til å kartlegge egne lederferdigheter.

- Jeg opplever ikke å studere ved siden av jobben, jeg opplever at studiet har vært en del av jobben. Det har derfor ikke vært en belastning, siden det er så utviklende for meg som leder at jeg har sett på det som en integrert del av arbeidshverdagen

Sammen med teori om endringsledelse har hun fått større mulighet til å lykkes med nødvendige endringer og få sin egen organisasjon til å fungere bedre.

- Dette er gjennomgående i studiet. Man gjør seg noen tanker og oppdagelser på hva man bør jobbe med, både organisatorisk og som leder, forteller hun.

Fersk forskning og gode diskusjoner

Teorien og dataene som blir presentert i undervisningen er helt ferske, noe som fører til at Lehmann opplever å sitte i førersetet på ulike tema. Hun forteller at det fører til at man kan være et steg foran som leder og håndtere de situasjonene som måtte oppstå på best mulig måte. 

-  Det er veldig relevant hele tiden. Studiet hjalp meg også til å forstå markedstenkningen, og hvordan man skal posisjonere seg i et ekstremt konkurransepreget marked. Etter endt studium forstår man viktigheten av å være frampå som leder, både internt og eksternt, sier Lehmann. 

Hun presiserer at du vil få mest ut av undervisningen ved å engasjere deg i diskusjonene underveis. Lehmann opplevde at foreleserne forventet diskusjon og de skapte et trygt og godt klima for dette. Foreleserne stilte kritiske og utfordrende spørsmål, i tillegg til at de utfordret sektoren Lehmann jobber i. 

- Morten Øgård vil provosere og sette ting på spissen, så diskusjon blir det. Et lite tips er å ikke ta alt bokstavelig, men huske at det er for å få oss til å tørre å gå utenfor boksen og tenke nytt og annerledes for å kunne oppnå læring, endring og utvikling.  

- Dette førte til veldig gode diskusjoner. De spennende teoriene de presenterte evner de å trekke godt ned til praksis, som igjen fører til stort engasjement blant studentene, forklarer hun. 

- Kjempeutbytte som ny leder

Lehmann begynte studiene som en helt fersk leder og sier at studietiden var en fin tid. Hun mener det er viktig å utvikle seg hele tiden og det å studere er en god måte å drive med selvutvikling på. 

- Jeg må si jeg hadde et kjempeutbytte. Jeg møtte erfarne ledere som både gav meg nye tanker og samtidig bekreftelse på at det man har gjort tidligere har vært riktig. 

- Det var veldig gøy å skrive masteroppgaven. Jeg ser tilbake på det som en fin prosess og jeg sitter igjen med et produkt jeg er stolt av. Det mest utfordrende med studiet er at man innser at man må være i endring hele tiden, både som organisasjon og som leder.