– Jeg har utviklet meg mye gjennom studiet

Joakim L. Hellenes er undervisningsinspektør på Ve skole, og har tatt nasjonal rektorutdanning ved Universitetet i Agder. Gjennom studiet har han blitt tryggere i sin rolle som leder i skolen.

En mann sitter rundt et bord, med den ene hånden på pcen, mens han ser i kameraet

– Jeg har hatt en god personlig utvikling gjennom å møte fagmiljøer, i tillegg til å dele erfaringer med andre lederkollegaer. Dette studiet har gitt meg et annet perspektiv på det å være leder, sier Hellenes.

Gode synergier i studentgruppen

De fleste som tar studiet, er rektorer eller inspektører. Hellenes, som selv er undervisningsinspektør, synes det er veldig bra at det er en god blanding.

– Det er veldig fint å få en forståelse for hvordan andre i samme situasjon jobber. Vi kan ha forskjellig fokus på hvordan vi gjør jobben. I tillegg er det nyttig å se hvordan andre skoler rigger ledelsesstrukturen, sier Hellenes.

Lærerik studietur

Den nasjonale rektorutdanningen gjennomføres på deltid mens du er i arbeid. Den går over tre semestre, og består av tre samlinger à to dager.

Ifølge Hellenes er det god forståelse blant foredragsholderne, at studentene har en krevende arbeidsdag. Takket være god informasjonsflyt kan de planlegge halvåret godt. I tillegg får de mulighet til å teste teoriene mellom samlingene slik at de får utnyttet tiden best mulig.

Studentene får tilbud om studietur til University of California Berkeley. Her får de et innblikk i hvordan skoler drives på amerikansk vis, noe Hellenes mener har høy verdi.

– Det var spennende å se hvordan ting gjøres og hvor forskjellig kulturen er. Men jeg har ofte trukket frem hvordan ting gjøres i USA, og diskutert om det er noe vi kan dra nytte av her sier Hellenes.

Publisert 4. juli 2024 - Sist endret 4. juli 2024