– Jeg har hatt en god personlig utvikling gjennom å møte fagmiljøer, i tillegg til å dele erfaringer med andre lederkollegaer. Dette studiet har gitt meg et annet perspektiv på det å være leder, sier Hellenes.
Gode synergier i studentgruppen
De fleste som tar studiet, er rektorer eller inspektører. Hellenes, som selv er undervisningsinspektør, synes det er veldig bra at det er en god blanding.
– Det er veldig fint å få en forståelse for hvordan andre i samme situasjon jobber. Vi kan ha forskjellig fokus på hvordan vi gjør jobben. I tillegg er det nyttig å se hvordan andre skoler rigger ledelsesstrukturen, sier Hellenes.
Lærerik studietur
Den nasjonale rektorutdanningen gjennomføres på deltid mens du er i arbeid. Den går over tre semestre, og består av tre samlinger à to dager.
Ifølge Hellenes er det god forståelse blant foredragsholderne, at studentene har en krevende arbeidsdag. Takket være god informasjonsflyt kan de planlegge halvåret godt. I tillegg får de mulighet til å teste teoriene mellom samlingene slik at de får utnyttet tiden best mulig.
Studentene får tilbud om studietur til University of California Berkeley. Her får de et innblikk i hvordan skoler drives på amerikansk vis, noe Hellenes mener har høy verdi.
– Det var spennende å se hvordan ting gjøres og hvor forskjellig kulturen er. Men jeg har ofte trukket frem hvordan ting gjøres i USA, og diskutert om det er noe vi kan dra nytte av her sier Hellenes.