- Jeg har hatt bruk for jus fra dag én

For Jørund Haugland var det søsteren, tidligere student ved master i ledelse, som anbefalte videreutdanningen. Han tror mastergraden kan åpne nye karrieremuligheter innen ledelse i kommunen.

Mann med blå øyne, lite hår og 2 dagers skjegg ser inn kameraet

Jørund Haugland. Prosjektingeniør i Kristiansand kommune

Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 3. apr. 2024 - Sist endret 2. mai 2024

Han er svært fornøyd med videreutdanningen og syns det lagt opp på en meget god måte som gjør det mulig å gjennomføre i en travel hverdag.

-  Det er lagt opp slik at det er mulig å få til med familie og jobb. Tid er ofte den store kneika for mange voksne som trenger videre utdanning. Opplegget med 10 studiepoeng per semester gjør det er mulig å kombinere med jobb.

Godt strukturert for voksne studenter

Haugland liker at undervisningen er konkret og går rett på sak på relevante fagområder. For han oppleves det som en god måte å lære på.

- Det er effektivt, ingen dødtid. Foreleserne går ikke rundt grøten, noe jeg syns er bra for oss med litt mindre tilgjengelig tid, forteller Haugland.

Tid kan være en utfordring for studenter på videreutdanninger. Den praktiske organiseringen av master i ledelse er godt tilrettelagt for dette.

- Det er hele tiden god informasjon om hvor vi skal være, årsplan og lignende. Dette har gjort det enkelt å planlegge med tanke på jobb. Organiseringen er veldig bra, sier han.

- Dersom noe skulle komme i veien, så blir hele presentasjonen og alt annet du trenger gjort tilgjengelig for deg. Det er også fleksibelt med tanke på at det ikke er obligatorisk oppmøte.

Engasjerte studenter

Haugland tror det er en fordel for læringsmiljøet at det er godt voksne studenter som har et litt annet utgangspunkt enn yngre studenter. Blant annet mener han at dette kan ha innvirkning på engasjement og motivasjon.

- Læringsmiljøet er veldig bra. Alle har prioritert og gjort en innsats for å komme på undervisningen. Dette fører til et veldig godt læringsmiljø, hvor alle er på og bidrar bra, roser han.

Det har vært interessant for Haugland å samles sammen med andre studenter fra andre miljøer.

- Det er godt potensial for læring ved å møtes på tvers av sektorer og fag og vi har hatt en del interessante diskusjoner. Jeg ser fram mer læring gjennom studiet, nettopp via diskusjoner og gruppeoppgaver.

Relevant fra dag én

Som ansatt i Kristiansand kommune, så har Haugland vært opptatt av debatten rundt oppsplitting av kommunen og hvordan det kunne preget samarbeidet på tvers av kommunegrensene. For han har det vært nyttig med mer innsikt i det juridiske.

- Vi har mye felles infrastruktur med Søgne og Sogndalen og bygger ut nett som krysser kommunegrenser. For meg har det vært interessant å se mer på og forstå hva som kan skje dersom det blir endringer i kommunesamarbeidene.

- Jus har jeg hatt bruk for fra dag én. Å ta det faget har gjort at jeg mestrer og forstår jussen på mitt fagområde mye bedre, avslutter han.