- Vi må utforske hva som er mulig med digitalisering

Digitalisering er et felt i stadig utvikling. Etter flere år i arbeid ønsket Ann-Helen Moum faglig påfyll, både for innsikt i hva nyeste forskning har å by på, men også for inspirasjon til egen arbeidsplass.

Kvinne i hvit topp, brunt hår smiler

Ann-Helen Thora Moum

Kommunalsjef for digitalisering i Kristiansand Kommune

Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 5. apr. 2024 - Sist endret 4. juni 2024

- Jeg har alltid sagt med glimt i øyet at min interesse for digitalisering bunner i min egen latskap. Alle oppgaver jeg ikke trenger å gjøre på jobb, ønsker jeg digitalisert og automatisert, sier Moum.

Med litt mer alvor i stemmen, så forteller hun at den største utfordringen kommunal sektor har fremover, er at deres ansatte skal ha tid å gi til de som trenger det mest. Hun mener de må utforske hva som er mulig med digitalisering for å bidra til å endre sektoren.

- Samfunnet er under utvikling, og innbyggere vil ha andre forventinger fremover enn det de har i dag Jeg ser sikker på at digitalisering vil være avgjørende for at vi skal kunne imøtekomme det.

Høyt faglig nivå

Hun forteller at samfunnets utvikling gjør at vi i stadig større grad må prioritere faglig påfyll og etterspørre ny kunnskap. Videre sier hun at det er mange som blant annet sier at det er ikke kunstig intelligens som vil ta jobbene fra oss, men de som vet å anvende kunstig intelligens.

Moum har over flere år samarbeidet med Institutt for informasjonssystemer på vegne av Kristiansand kommune og opplever at deres kunnskap i videreutdanningen kan hjelpe med de digitale endringene.

-  Sammensetningen av fag oppleves som svært relevant for å håndtere dagens digitaliseringslandskap. Jeg kan så absolutt anbefale videreutdanningen til andre.

Digital undervisning, utvidet nettverk

Faglig påfyll og utvikling krever prioriteringer og at det settes av tid. For Moum var det en forutsetning at undervisningen og læringsmiljøet var digitalt for at hun kunne finne plass til kompetanseutvikling i sin kalender.

- Jeg opplever at foreleserne klarer å balansere en forståelse for vår travel hverdag med fordypning i fagene, forteller hun.

Den digitale læringsarenaen har også gitt Moum nye bekjentskaper og utvidet nettverk utenfor Kristiansand. Hun forklarer at det å kunne jobbe sammen med andre i lignende stillinger har vært nyttig. Det har gitt henne innsikt i andre måter å løse oppdrag og oppgaver på. Moum utdyper:

- Det har gitt meg bekreftelser på at vi er på riktig spor med arbeidet vårt. Sidene studiene er så relevante for min jobb, har det til tider vært mer som en utvidet arbeidsplass enn et separat studium. I flere av fagene har jeg samarbeidet med andre studenter i lignende stillinger, og vi har fått anledning til å bruke case fra egen hverdag i oppgaveskriving.

- Størst nytte har det nok vært å kunne diskutere fag og oversette det til eksamensoppgaver. Øvelser der vi sammen må anvende det vi kan og har lært i praksisnære oppgaver.

Digitalisering er et fagfelt i stadig utvikling og jeg trenger å holde meg oppdatert. Modulbaserte utdannelser er en glimrende måte å få tilfredsstilt kompetansebehovet samtidig som jeg står i full jobb.

Digitalisering påvirker alle

Videreutdanningen har gitt Moum bedre innsikt i hvordan digitalisering påvirker både private og offentlige organisasjoner. Bærekraft er noe som opptar de fleste av oss for tiden. Hun forklarer at det å utforske bærekraftig digitalisering og drøfte de logiske sammenhengene mellom sikkerhet og bærekraft har vært interessant.

- Så har det også vært nyttig å dvele ved de lange linjene i utviklingen. Både i arbeidet med strategisk IKT og etikk, så ser vi hvordan historier gjentar seg, og hvordan vi som samfunn har håndtert dette igjen og igjen, avslutter hun.