- Studiet forbereder oss på å implementere ny teknologi

Anette Aas-Hansen har alltid vært interessert og oppdatert på ny forskning og teknologi. Hun syns det er bekymringsfullt at det er mye manglende teknologisk kompetanse innen helse- og omsorgssektoren. Da hun fikk tilbud om gratis videreutdanning gjennom jobben, så kunne hun ikke la muligheten gå fra seg.

Kvinne i gul genser, med svart topp under, smiler

Anette Aas-Hansen

Avdelingsleder for hjemmetjenesten i Grimstad Kommune

Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 5. apr. 2024 - Sist endret 10. apr. 2024

Aas-Hansen jobber i Grimstad kommune, en kommune med en lang historie som en ledende aktør innen innovasjon.

Digitalisering er fremtiden, og dette studieløpet er en tidlig investering i den fremtiden.

- Jeg ble spesielt motivert av kommunens handlingsplan for digitalisering og min egen nysgjerrighet. Kommunens retning framover forutsetter at vi har solid kunnskap om digitalisering.

Svært relevant

Aas-Hansen begynte som fagkoordinator i Grimstad kommune i 2020, og ble raskt dypt engasjert i velferdsteknologi. Her jobbet hun med å implementere denne teknologien og utvikle en helhetlig tjenestemodell. Etter at hun ble avdelingsleder, fikk hun muligheten til å fortsette det viktige arbeidet hun startet som fagkoordinator.

- Dagens utfordringer, som færre ressurser og økende behov, krever at vi ser etter nye løsninger. Vi må derfor nøye vurdere og utforske flere teknologiske løsninger, forteller hun.

- Det er avgjørende å frigjøre ressurser slik at de kan brukes der de trengs mest, derfor trenger vi økt kunnskap slik at vi er tilstrekkelig rustet for denne omstillingen.

Hun syns at alle emnene i videreutdanningen er svært interessante, men vil spesielt fremheve to områder, nemlig bærekraftig utvikling og nødvendigheten av digitaliseringen.

- Jeg har sett betydelige gevinster når det gjelder bærekraft i digitaliseringen. Å undersøke måleverktøy og se hvor mye vi faktisk sparer ved å implementere teknologier, som blant annet kameraer, var svært fascinerende.

- Denne innsikten har ført til direkte endringer i organisasjonen som har gjort oss mer effektive. Vi har transformert tjenestene våre og gjort kloke investeringer i verktøy som øker vår effektivitet ytterligere, sier Aas-Hansen.

Verdien av erfaringsutveksling

Videreutdanning inkluderer studenter fra alle sektorer og bransjer. For Aas-Hansen var det viktig og nyttig at undervisningen var digital. Dette gjorde at hun omgås andre typer mennesker enn hun ellers ville.

- Hadde undervisningen foregått fysisk, hadde jeg mest sannsynlig endt opp med å omgås de jeg allerede kjente.

Ved å omgås en heterogen gruppe på denne måten, så forteller hun at fikk hun mange ulike innspill og perspektiv på de samme problemstillingene.

- Å delta i erfaringsutveksling og bli kjent med andre yrkesgrupper og personligheter har vært svært givende. Det mest spennende med studiemiljøet er at det inkluderer deltakere fra både den kommunale og private sektoren. Det gir oss en unik mulighet til å utveksle erfaringer og lære av hverandre.

Erfaringsutvekslingen var vært svært nyttig for Aas-Hansen. Hun opplevde at "tvangssosialisering" fungerte raskt og det var slik hun ble kjent med de hun nå jobber med i kollokviegruppen.

- Vi har utviklet et studievennskap, og til og med ekte vennskap. Vi er en gruppe på tre personer som har samarbeidet siden første fag. Å delta i studiegrupper mellom forelesningene er det mest spennende aspektet ved studiene. Diskusjonene i kollokviegruppene bidrar til å utfordre oss faglig og gi oss et bedre forståelsesgrunnlag.

- Selv om den digitale undervisningen kan miste noe av sjarmen, har den også gitt oss mye, spesielt når det gjelder nye bekjentskaper og perspektiver som vi kanskje ikke har reflektert over tidligere. I ettertid ser vi at dette har vært svært positivt, sier hun.

En sterk anbefaling

For Anette Aas-Hansen har videreutdanningen vært en positiv opplevelse. Hun forteller om effektiv undervisning, en meget god kollokviegruppe og spennende emner.

Videreutdanningen har fått opp øynene hennes for de mange mulighetene og gevinstene som følger med digitaliseringen. Som en representant for helsesektoren, så er hun klarer over at digitaliseringen går utover det fysiske i jobben.

- Selv om digitaliseringen har gjort avstanden mindre og samarbeidet enklere, er det uomtvistelig at vi mister noe uten fysisk kontakt. Likevel, de mange mulighetene som digitaliseringen bringer med seg, og forståelsen av de overordnede konseptene og langsiktige strategiene har vært svært interessant.

- Det har vært en betydelig faglig berikelse i forhold til arbeidsstedets forventninger og krav til utviklingen på dette området. Studiet har tilført meg ytterligere kunnskap og bredde, avslutter hun.