- Master i digitalisering er nærmest skreddersydd for jobben min

Statens vegvesen har “Digital først” som en nylig etablert strategisk retning. I dette ligger en satsing på digitale kundetjenester, digitaliserte verdikjeder og utstrakt bruk av digitale verktøy, samt sensorer både i og oppå veien. For Jørn Bjørdal har master i digitalisering vært svært viktig for å se den digitale helheten og bidra inn i hans arbeid.

Mann i mørk dress, rutete skjorte, smiler

Jørn Bjørdal

Seniorrådgiver i Statens vegvesen

Av Kristian Fredrik M. Ødegård
Publisert 5. apr. 2024 - Sist endret 10. apr. 2024

 - Jeg mener dette studiet er blant det mest relevante for samfunnet i dag. Det gir en omfattende forståelse av muligheter og trusler knyttet til digitalisering, også fra andre ståsted enn det rent tekniske. Læringsutbyttet og muligheten til å kombinere interessante og relevante emner til en mastergrad gjør dette til et svært attraktivt studie i mine øyne.

Dette studiet gir en helhetlig forståelse av digitalisering, som er essensielt i dagens samfunn

Det store bildet

Digitale løsninger for førerkort, kjøp og salg av bil på nett, ruteanbefalinger og prediksjon for stenging av fjelloverganger er kanskje løsninger fra Statens vegvesen som er best kjent for folk flest. Men de samarbeider også tett med næringsliv og andre offentlige etater for å sikre forutsigbar fremkommelighet ved hjelp av bedre varsling av feil eller problemer på veinettet, mer effektivt vedlikehold og datadrevne beslutninger generelt. Alt dette er tiltak som kommer fra Statens vegvesens utviklingsportefølje, som Bjørdal er med og forvalter. 

-  Utdanningen er derfor svært relevant for mitt arbeid. Hvert enkelt emne har gitt meg ulik kompetanse, noe som bidrar til at jeg får en dypere forståelse og innsikt i prosessene bak digitalisering, og samtidig hjelper meg å se det store bildet.

-  Det viktigste læringsutbyttet for meg har vært forståelsen av at digitalisering går langt utover det å sette strøm på papir, og at man må kunne forstå det store bildet som omhandler både organisasjonsmessige strukturer, tekniske aspekter, strategisk tilnærming og etisk forståelse. Ulike oppgaver underveis i studiene har jeg gitt meg anledning til å bygge nettverk med andre avdelinger i egen organisasjon, for eksempel innen virksomhetsarkitektur og digital sikkerhet. Jeg har også merket at det blir godt mottatt i fagavdelingene våre at man fra styringsstaben ønsker å lære seg mer om deres fagområder, forteller han.

Gjennom studiene har Bjørdal sett hvordan behovet for digital kunnskap øker, særlig med tanke på offentlige prosjekter som han jobber med. Han opplever at denne masteren er godt innrettet for å dekke den kunnskapen man trenger om digitalisering i dagens teknologiske samfunn. 

 - Jeg er etter hvert blitt en godt voksen mann, og i arbeidslivet nå er det nesten et krav om at du må ha en masterutdanning, og ikke minst god forståelse for hvilke muligheter og trusler som ligger i digitalisering. Dette studiet ivaretar forventningen om å ha en utdanning på mastergradsnivå, samtidig gjør det meg oppdatert og kompetent innenfor digitalisering, og det dekker de områdene jeg følte var spesielt relevante for meg og mine interesser. 

Digital undervisning og møtepunkt

Bjørdal forteller at de er blitt en fast gruppe som studerer digitalt sammen. Her får han mye viktig sparring og innspill.

-  Vi er en gjeng som har funnet hverandre gjennom studiet, og vi har et fast møtepunkt der vi diskuterer via Teams/Zoom. Dette møtepunktet har gitt meg nye perspektiver og vært svært berikende, blant annet fordi man blir eksponert for andre synsvinkler og utfordringer med digitalisering i andre sektor, noe som åpner for nye tankemønstre også i egen organisasjon, sier Bjørdal.

For han er det avgjørende at videreutdanningen er digital, da han bor langt unna campus. Undervisningens fleksible natur passer Bjørdal perfekt.

- Det å følge emnene digitalt har vært selve nøkkelen til mitt valg av dette studiet, og det gjør det mulig for meg for meg å fullføre studiet på egne premisser. Jeg har strukturert arbeidet med å sette av noen timer på kveldstid og det har gått svært godt. Muligheten til å lese når det passer meg og undervisning i et passende tempo gjør studiene tilgjengelige

Godt læringsutbytte

Bjørdal sier at historisk sett har det alltid vært utfordringer i grensesnittet mellom ledelse, forretning og teknisk. Ulike avdelinger har ofte for lite forståelse for hverandres prioriteringer, målbilder og tidsperspektiver, noe som kan medføre både frustrasjon og misforståelser.

- Dette studiet bidrar til å skape forståelse og innsikt i alle de prosessene som ligger i digitalisering og kan på den måten bidra til å forbedre samarbeid og forståelse på tvers av organisasjonens ulike avdelinger.

- Det introduserer også en etisk vurderingsprosess som gjerne ikke blir like godt ivaretatt i en fagavdeling med sterkt ønske om å få gjennomført et tiltak, avslutter han.