- Veldig relevant i min arbeidshverdag

Silje Mørk jobber som sykepleier på et sykehjem i Kristiansand kommune. Hun har fått stort utbytte av videreutdanningen innen lindrende omsorg.

Nærbilde av ung kvinne som smiler

Hvorfor valgte du videreutdanningen?

Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem i Kristiansand kommune. De aller fleste av de som flytter inn her lever sin siste tid hos oss. Jeg brenner veldig for at alle mennesker skal få en verdig avslutning på livet, og har fokus på et godt samarbeid med både beboer og pårørende for at beboeren skal ha en god livskvalitet, samt at pleie og omsorg ved livets slutt skal bli så god som mulig.

Jeg ønsket å bygge videre på de erfaringene jeg hadde fra før, samt å få nødvendig kunnskap slik at jeg kan bli enda tryggere i ivaretakelsen av beboere og pårørende som står i en krise og opplever en enorm sorg.

Hva er det viktigste du har lært gjennom videreutdanningen?

Jeg er imponert over hvordan videreutdanningen var lagt opp. I vår klasse jobbet de fleste ute i kommunene, men noen jobbet også på sykehus. Temaene var godt tilpasset alle og favnet bredt. Jeg opplevde at de som kom for å holde undervisningene var genuint interessert i faget og undervisningen var av god kvalitet.

I tillegg var det muligheter for å komme med ønsker til undervisning underveis i semesteret. Det har vært både teori, gruppearbeid og praktiske øvelser som gav gode muligheter for å dele erfaringer og bli godt kjent med de andre i klassen, noe som kan komme godt med videre i arbeidslivet.

Jeg ønsket å bygge videre på de erfaringene jeg hadde fra før slik at jeg kan bli enda tryggere i ivaretakelsen av beboere og pårørende som står i en krise og opplever en enorm sorg

Hvis jeg skal trekke frem noe som det viktigste, vil jeg si viktigheten av kommunikasjon med pårørende. Hvordan kan de bidra? Det er viktig at de føler seg sett og hørt. Vi må vite om at det finnes tilbud for pårørende ute i kommunene. Det er også viktig at vi som helsepersonell er på og tilbyr jevnlige samtaler og gir god informasjon gjennom hele sykdomsforløpet - også etterpå.

På hvilken måte er videreutdanningen relevant for din jobbhverdag?

Da jeg jobber på sykehjem møter jeg som oftest eldre mennesker med et komplekst sykdomsbilde. Studiet favnet som nevnt svært bredt og vi kom innom mange viktige sykdommer og temaer som blant annet palliasjon, migrasjonshelse, etikk, pårørendearbeid og kartlegging for å nevne noe. Lindrende omsorg var derfor veldig relevant i min arbeidshverdag.

Hvordan var det å studere hos oss?

Jeg har vært veldig fornøyd med å studere på UiA. Det er lett å finne frem på campus, har god bussforbindelse, bra med parkeringsplasser og stor kantine med god mat. Det er også enkelt å få hjelp til ‘det tekniske’ på IT og veiledning på biblioteket.

Les mer om videreutdanningen her

Publisert 17. apr. 2024 - Sist endret 10. mai 2024