Lærerik videreutdanning om jus i skoleverket

Trond Hansen jobber som som avdelingsleder for studiespesialisering, medier og kommunikasjon på Tangen videregående skole. De senere årene har han opplevd at juridiske problemstillinger har blitt en større del av arbeidshverdagen.

Bildet kan inneholde: skjorte, panne, nese, hår, smil.

Trond Hansen

Avdelingsleder for studiespesialisering, medier og kommunikasjon ved Tangen videregående skole

Utdannings- og arbeidsrett er en videreutdanning som har satt meg bedre i stand til å løse sakene som kommer på mitt bord.

Har lært mye av casearbeid

Trond har gjennomført kurset Utdannings- og arbeidsrett og trekker spesielt frem reelle caser med arbeidsnære problemstillinger som noe av det beste med kurset.

– Det har vært bra å få muligheten til å fordype seg i problemstillingene på en annen måte enn jeg har kunnet i arbeidshverdagen min. Spesielt det å jobbe med caser om paragraf 9A i opplæringsloven har vært veldig matnyttig. Dette gjelder både arbeidet i grupper, og dialogen i fellesskap etterpå om hvordan casene ble løst.

Gode forelesere og erfaringsutveksling

Forelesere i kurset har både juridisk og pedagogisk bakgrunn. I tillegg er det variasjoner i deltakerne som bidrar til nyttig erfaringsutveksling mellom personer med ulik bakgrunn, og fra ulike stillinger i skoleverket.

– Jeg har fått mye kompetanse fra forelesere og gjennom erfaringsutveksling med de andre. Det er jo mange tiår av skoleledererfaring på kurset, og det ligger enormt mye kompetanse der som vi alle får ta del i når vi diskuterer hvordan vi løser oppgavene, sier Trond.

Nyttig juridisk metode

Han trekker også frem arbeidet med juridisk metode som spesielt nyttig i hans arbeidshverdag. I kurset har deltakerne hatt tilgang til Lovdata Pro som gir et vidt innblikk i lovverket gjennom tidligere dommer og rettsuttalelser.

– Det har vært svært nyttig å kunne se hvordan saker har vært løst i rettsapparatet tidligere. Dette gav meg flere aha-opplevelser og bedre muligheter til å belyse saker og begrunne avgjørelser basert på tidligere rettspraksis enn jeg har hatt tidligere. Dette kommer jeg absolutt til å få bruk for i min jobb, kommenterer han.

Ny kunnskap og kompetanse

Det har gått greit for Trond å kombinere videreutdanning med lederjobben sin. Men det har kostet tid og krefter, og han mener det er nødvendig å vite at man har kapasitet til å gjennomføre før man starter.

– Når jeg først startet på dette var jeg opptatt av å ha tid til å gjøre mitt beste for å vite at jeg ikke bare satt igjen med et papir på at jeg har fullført, men også ny kunnskap og kompetanse. I den jobben jeg har er det nødvendig å oppdatere seg med jevne mellomrom, og dette har vært lærerikt og interessant.

– Vil du anbefale studiet til andre i samme situasjon som deg?

– Ja, det vil jeg absolutt gjøre. Mye av det vi jobber med i norsk utdanning har med seg juridiske problemstillinger. Som skoleleder er man ofte involvert i krevende saker hvor man trenger oppdatert kunnskap om lovverk og rettigheter. Utdannings- og arbeidsrett er en videreutdanning som har satt meg bedre i stand til å løse sakene som kommer på mitt bord, avslutter Trond.

Publisert 17. apr. 2024