– Skiller seg ut i mengden

– Kurset har vært veldig motiverende og engasjerende, mye på grunn av en god foreleser. Jeg har erfaring fra andre kurs, og dette skiller seg ut i mengden, sier Siv Kirsten Dugan Eftestøl.

Bildet kan inneholde: smil, armatur, erme, vindu, eiendom.

Siv Kirsten Dugan Eftestøl
Postbud i Posten Norge

Av Magnus Nødland Skogedal / Publisert første gang 12. oktober 2023
Publisert 17. apr. 2024

Kompetansen jeg får i kurset er noe jeg kan benytte i det daglige.

Hun er en av femten studenter som snart er ferdige med videreutdanningskurset Endringsledelse, team og samskaping, ledet av førsteamanuensis Tor Geir Kvinen. Kurset går over to semestre, og er fordelt på seks samlinger.

– For meg som foreleser er det gøy å bli godt kjent med studentene over to semestre. De får også satt seg dypere inn i det vi jobber med, og får delt mer av sin kompetanse, sier Tor Geir.

Knytter teori og erfaring

Siv Kirsten jobber som postbud i Posten Norge, en bedrift som har gjennomgått store endringer.

– Kompetansen jeg får i kurset er noe jeg kan benytte i det daglige. Samfunnet er jo i endring, så å kunne noe om hva som driver frem god endring gir meg en god forståelse, sier hun.

– Vi har undervist i endringsledelse i flere år, og vet at det er stor etterspørsel etter denne kompetansen. Så når vi først ville lage et tilbud for de som ville gå dypere inn i et tema, ble det naturlig med dette. Ønsket vårt er å gi studentene verktøy de kan bruke i det daglige, og knytte teoriene til sin egen erfaring, sier Tor Geir.

Bildet viser Tor Geir Kvinen.

Førsteamanuensis Tor Geir Kvinen. Foto: UiA

Vanligvis tilbyr Handelshøyskolen Executive kurs på 7,5 og 10 studiepoeng på ett semester, så å tilby ett på 30 studiepoeng over to semestre er en stor økning.

Senker terskelen

– Jeg liker å jobbe tett på studentene, skape en relasjon og få innsikt i deres praktiske erfaring. Det har jeg virkelig fått gjøre med denne gruppen. Mange av dem har aldri gått inn dørene til et universitet før, så det er viktig for meg å prøve å senke terskelen så mye som mulig, sier Tor Geir.

Planen er å tilby et nytt kurs på 30 studiepoeng i prosjektledelse høsten 2024. Mer informasjon om dette vil komme senere.

– I tillegg til kompetansen er det også mulig å bygge videre med andre kurs. For noen kan dette være starten på et skikkelig karriereløft, sier Tor Geir Kvinen.