– Jeg får utvidet nettverket mitt på en overraskende god måte

Hege Julianne Nevestad har alltid tenkt at hun skulle ta en mastergrad, men hadde ikke lyst til å slutte å jobbe og bli fulltidsstudent igjen. Hun synes det er et fantastisk bra opplegg at man kan ta en Executive MBA samtidig som man arbeider.

Bildet kan inneholde: person, klær, ansikt, hår, smil.

Hege Julianne Nevestad

daglig leder, Visit Sørlandet

Denne løsningen er helt perfekt for meg!

Hege Julianne Nevestads drøm om å bli hotelldirektør startet da hun som 17 åring begynte som frokostservitør på Ernst Hotell. 22 år gammel fikk hun sin første lederjobb som husøkonom på Rica Hotel Grimstad (Scandic i dag). Siden den gang har hun jobbet seg oppover via Rica-kjeden på Nordkapp, som resepsjonssjef i Karibia, Hotel Manager i Frankrike, Kreta og Korsika og tilbake i Norge som hotelldirektør på Radisson Blu Caledonien Hotel frem til 2023.

Som ny daglig leder i Visit Sørlandet er hennes mål å løfte alle hotell, restauranter og aktiviteter på Sørlandet gjennom hele året - sommer, høst, vinter og vår.

- Min rolle som daglig leder i Visit Sørlandet er å sette retning for teamet, legge til rette for at vi har god fart, være fjeset utad, ta plass og være en tydelig stemme og ikke minst: få flest mulig besøkende til Sørlandet hele året. Husk at Sørlandet strekker seg helt fra Flekkefjord til Risør, og opp til Hovden og Sirdal!

Fantastisk bra opplegg

Hege Julianne vurderte å ta en Executive MBA ved UiA allerede i 2018, men da var hun i Frankrike og derfor var det ikke så enkelt. Så hun bestemte seg for å vente til hun hadde flyttet hjem og hatt en jobb over ett par år, slik at hun hadde noen gode rutiner i bunn.

- Jeg synes det er et fantastisk bra opplegg at man kan ta en Executive MBA samtidig som man arbeider. I tillegg var det viktig for meg at det er tilrettelagt til at man har et liv utenfor jobb og studier også. Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ta en mastergrad, men jeg hadde ikke lyst til å slutte å jobbe og bli fulltidsstudent igjen. Så denne løsningen er helt perfekt for meg.

Det er en form for networking fordi det er veldig mange som tar Executive MBA som sitter i lederstillinger allerede.

Hun trives veldig godt med å studere ved Handelshøyskolen Executive.

- Det som er positivt er at det er en form for networking fordi det er veldig mange som tar Executive MBA som sitter i lederstillinger allerede. Jeg får utvidet nettverket mitt på en overraskende god måte. I tillegg fikk jeg en liten overraskelse da jeg så to av mine gamle skolekamerater fra videregående. Det var veldig hyggelig å få litt tid sammen med dem!

Inspirasjon

- Faget som vi hadde i høst, Markedsføringsledelse, er rett i min gate. Vi jobber mye med markedsføring i Visit Sørlandet, og det er veldig deilig med litt inspirasjon. Nå i vår valgte jeg Ledelse av komplekse prosjekter og verdikjeder, og dette var et meget spennende fag. Og man innser hvor mange prosjekter man egentlig har gjort opp igjennom årene. Mye har man gjort riktig, og andre ting kunne man gjort bedre. Til høsten har jeg valgt Innovasjon og nye forretningsmodeller. Og det gleder jeg meg ekstremt mye til! Det blir så givende!

De andre fagene som kommer senere i studiet blir en form for faglig påfyll, og Hege Julianne gleder seg veldig til fortsettelsen.

- Jeg ser at denne utdannelsen er meget relevant for jobben min i dag. Og det er en unik mulighet til å utvide nettverket på en litt annen måte enn man vanligvis gjør på for eksempel kundearrangementer.

Skole, jobb og fritid

Så langt går det greit å kombinere jobb og studier. Hege Julianne jobbet mye da hun tok bachelorgraden også, så hun er vant til å måtte koordinere skole, jobb og fritid.

- I tillegg har jeg en jobb som gjør det mulig for meg å jobbe helger og kvelder slik at jeg kan lese litt på dagtid og være to dager i måned på UiA. Det er en stor fordel, men det krever en del struktur og planlegging.

Faglig og akademisk påfyll

Hege Julianne har også noen tips til andre som vurderer å ta Executive MBA ved UiA.

- Bare gjør det! Hvis du har tenkt på det en stund så hiv deg på. Du kommer til å finne plass i kalenderen. Og ja, en gang iblant bommer du på noe, men det er verdt det. Hvis du trenger litt faglig påfyll i hverdagen og ønsker å utfordre deg litt på en mer akademisk måte, så er dette veien for deg. Kjør på!

Publisert 17. apr. 2024