Joakim L. Hellenes er undervisningsinspektør på Ve skole, og har tatt nasjonal rektorutdanning ved Universitetet i Agder. Gjennom studiet har han blitt tryggere i sin rolle som leder i skolen.
Dette sier studentene
Etter mange år som tegnspråktolk kjenner Tina Hollup Brand på et ønske om å få mer kompetanse og verktøy til å jobbe med kollegaveiledning og medarbeiderutvikling. Kurset Veiledning og coaching var akkurat det hun søkte etter.
Både Stig Erland og Jan Andre Hansen har lederstillinger og utviklet seg gjennom jobben i flere år. I tillegg ønsket de å skaffe seg faglig påfyll med formell lederkompetanse og et lokalt nettverk.
Hanne Skjolden Sør-Reime har tatt nasjonal styrerutdanning ved Universitetet i Agder, et videreutdanningstilbud for styrere og assisterende styrere i barnehagen. Det har gitt henne ny innsikt i hvordan barnehagen kan planlegge for barns beste.
Sebastian Aabel har fått styrket sin kompetanse gjennom nasjonal styrerutdanning ved Universitetet i Agder.
Etter mange år i arbeid som sykepleier ønsket Christa van den Hooven-Maat faglig påfyll. Hun har opplevd videreutdanningen i lindrende omsorg som midt i blinken på bakgrunn av både faglig innhold og fleksibilitet.
"Akkurat som man må lære teori før man kan kjøre bil, gir kurset «Kunstig intelligens, menneske og samfunn» den nødvendige teoretiske forståelsen som er avgjørende for å navigere og anvende kunstig intelligens på en ansvarlig måte. Dette kurset har virkelig åpnet øynene mine for både potensialet og ansvaret som følger med kunstig intelligens".
Camilla Thomassen | Rådgiver, Samskaping og internasjonalisering, Agder fylkeskommune.
Noen kurs treffer bedre enn andre. Jeg gir «Kunstig intelligens, menneske og samfunn» toppscore på aktualitet, på innhold og på undervisningsform. AI betyr fantastiske muligheter og det er lett å fokusere på bruksområder. Dette kurset setter AI i et større, etisk perspektiv, og gir noen viktige aha-opplevelser knyttet til ansvarlig kunstig intelligens.
Kristin Øverøyen Balchen | Senior forretningsutvikler Innovasjon, Å Energi
Kjell Gunnar Apalvik har lenge jobbet i skjæringspunktet mellom teknologi og business. Han ser at han må fylle på egen kompetanse dersom han skal henge med i den digitale utviklingen. Digitalisering er noe man må gjøre, samtidig som det skaper mange sårbarheter i samfunnet. En sunn balanse med cybersikkerhet er derfor helt avgjørende for suksess.
Eva Gjersvold liker å studere på UiA. Å dra på forelesning er for henne en måte å rydde tid i en travel hverdag. Tid til å fordype seg i relevant teori og kunnskap på en systematisk måte som hun ellers finner lite motivasjon og tid til.
For Pål Tesaker Fosso er det viktigste med å studere å få økt kunnskap. Når han ble tipset om Executive MBA-programmet fant han ut at han kjente flere tidligere studenter som alle anbefalte programmet varmt.
Kristine Kolloen Nilsen er en kunnskapstørst person, og er glad hun har en arbeidsgiver som tilrettelegger for faglig påfyll.
For Jørn Kosmo blir studiene et frikvarter fra arbeidshverdagen. Han bor i Sandnes og tar toget til Kristiansand. Rask og enkelt. På samlingene får han tid til å konsentrere seg om studiet, og i tillegg er det mye læring å hente i praten som går i pausene.
Heidi Minde jobber som rådgiver i Agder fylkeskommune. De arbeider kontinuerlig for å være fleksible og brukerrettet, men har hatt utfordringer med å finne rett verktøy til dette. Kurstilbudet Design thinking i praksis ble valgt for å forbedre den interne kunnskapen i organisasjonen.
Silje Mørk jobber som sykepleier på et sykehjem i Kristiansand kommune. Hun har fått stort utbytte av videreutdanningen innen lindrende omsorg.
Ellinor Hessen-Hansen jobber som utekontakt i Hamar kommune. Hun tok videreutdanningen i forebygging og behandling av cannabisbruk i 2020.
Maria Karlsen jobber som sykepleier i kommunehelsetjenesten og er nattevakt med sykepleiefaglig ansvar for institusjon og hjemmesykepleie. Hun bruker daglig kunnskapen hun har med seg fra videreutdanningen innen lindrende omsorg.
Hilde Berg Bentsen jobber som demenskoordinator i Lindesnes kommune. Hun har fått stor nytte av videreutdanningen innen demensomsorg og har fullført alle emnene UiA tilbyr innenfor dette fagfeltet.
Politimannen Steinar Haakonseth jobber som krimvaktleder ved Kristiansand Politistasjon. Flere års erfaring i yrket har gjort ham mer og mer interessert i å jobbe med ledelse generelt og med mennesker spesielt. Kurset Veiledning og coaching passet ham derfor perfekt.
– Kurset har vært veldig motiverende og engasjerende, mye på grunn av en god foreleser. Jeg har erfaring fra andre kurs, og dette skiller seg ut i mengden, sier Siv Kirsten Dugan Eftestøl.
Trond Hansen jobber som som avdelingsleder for studiespesialisering, medier og kommunikasjon på Tangen videregående skole. De senere årene har han opplevd at juridiske problemstillinger har blitt en større del av arbeidshverdagen.
Pernille Vea eier og driver Røyland Gård på Engesland. Hun har ingen tidligere formell utdanning i økonomi, men med en bedrift i vekst ønsket hun mer kunnskap for å kunne ta velinformerte beslutninger.
Even Røsstad ønsket å studere mer etter at han var ferdig med fagskolen. Han har tatt flere emner i det modulbaserte Lederprogrammet, og er nå i gang med sitt sjette kurs. Målet er å fullføre en Executive MBA ved UiA.
Hege Julianne Nevestad har alltid tenkt at hun skulle ta en mastergrad, men hadde ikke lyst til å slutte å jobbe og bli fulltidsstudent igjen. Hun synes det er et fantastisk bra opplegg at man kan ta en Executive MBA samtidig som man arbeider.
Sigmund Lindtveit har mange års erfaring fra arbeidslivet og ønsket en faglig tilnærming til bedriftsøkonomi. Å få koblet teori med praksis ga en positiv opplevelse.