Hvorfor videreutdanning?

Videreutdanning oppdaterer kompetansen din, styrker CV-en og bygger verdifulle nettverk. Men det krever god balanse mellom jobb, familie og studier.

Studenter som sitter i gangen på universitetet.

- Det har vært befriende å fylle hodet med kunnskap, få nye utfordringer og bli kjent med flotte, dyktige mennesker og kollegaer, konkluderer Elisabeth Dovland om den nasjonale styrerutdanningen hun har fullført.

Universitet i Agder har årlig over 2000 studenter som gjennomfører en av våre videreutdanninger. UiAs kandidatundersøkelse viser at 9 av 10 studenter som har tatt videreutdanning oppfatter det som nyttig. Disse studentene er del av en trend som viser økende interesse for kompetanseheving for folk i arbeid.

Hvorfor videreutdanning?

• Fleksible studier mens du er i jobb
  • Oppdatert kunnskap og kompetanse
  • Nye muligheter, enten internt eller karriereendring
  • Større nettverk
  • Bygger CV

Les mer om våre tilbud

Oppdatert kompetanse i et skiftende arbeidsmarked

Dagens arbeidsmarked er i stadig endring. Blant annet bidrar ny teknologi og eldrebølgen til at det er stort behov for kompetanseheving blant de som allerede er i arbeid. Videreutdanning er en god mulighet til å oppnå dette.

I mange bransjer utvikler teknologien seg raskt, og det som var relevant for noen år siden, kan nå være utdatert. Videreutdanning gir deg muligheten til å holde tritt med de nyeste praksisene innen ditt fagfelt.

Videreutdanning gjør deg generelt mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Ved å tilegne deg ny kunnskap og kompetanse, bygger du CV-en din og blir mer attraktiv for mulige arbeidsgivere. Det kan også øke karrieremulighetene dine internt i bedriften.

Økt motivasjon

Motivasjon spiller en stor rolle i arbeidslivet. Til tider kan du kjenne på at ting har stagnert eller at det blir for mye rutinearbeid. Videreutdanning kan gi deg en ny motivasjon for arbeidet ditt, da du oppdager spennende og utfordrende tema og problemstillinger som du kan bruke i jobben din.

Kvinne med langt lyst hår smiler og ser rett mot kamera
Katrine Langseth, master i ledelse

Det har vært spennende å kunne benytte ny kunnskap i egen jobbsituasjon. Ikke minst har utdanningen gitt nye perspektiver på utfordringer og situasjoner i arbeidshverdagen, forteller Katrine Langseth som har fullført master i ledelse.

Hvis du føler at det er på tide å ta en ny retning i karrieren din, så kan videreutdanning være en bro til et karriereskifte. Ny kompetanse og et større nettverk kan gi deg den given du trenger dersom du føler det er på tide å ta det store spranget til en ny arbeidshverdag.

Fleksible studier og nettverksbygging

Fleksibilitet har blitt et sentralt behov for mange i arbeidslivet. UiA har mange fleksible videreutdanninger der du kan studere digitalt hjemmefra, ha fysiske samlinger på campus eller en kombinasjon av de to.

De digitale samlingene er ofte lagt opp slik at du kan gjennomføre de når som helst. Samlingene på campus går som regel over to-tre dager et par ganger i semesteret. Dette er gjort slik at det er enklest mulig for folk i arbeid å følge undervisningen.

UiA tilbyr videreutdanninger innen barnehage og skole, helse- og idrettsdag, økonomi og ledelse, samfunnsfag og IT og teknologi.

Mann med caps og skjegg holder armene i kors og ser rett mot kamera
Pål Tesaker Fosso, EMBA

Videreutdanning er utmerket arena for å bygge nettverk. Du vil møte likesinnede fra ulike bransjer og organisasjoner som ofte er i samme livssituasjon. Nettverket kan være uvurderlig for fremtidige samarbeid og muligheter.

- Jeg setter stor pris på det utvidede nettverket jeg har fått gjennom EMBA-programmet, og det at man blir kjent med et så bredt spekter av bransjer, sier Pål Tesaker Fosso, student på Handelhøyskolens EMBA-utdanning.

Videreutdanning er utfordrende

Selv om videreutdanning har mange fordeler, er det viktig å erkjenne at det ikke kommer uten utfordringer. Balansen mellom studier, jobb og familieliv kan være krevende.

Det er viktig å ha god dialog med både familie og arbeidsgiver for å kartlegge mulighetene for videreutdanning og hvordan dere kan håndtere det på best mulig måte. Noen arbeidsgivere kan tilby støtte eller fleksible arbeidsordninger for ansatte som ønsker å videreutdanne seg.

God struktur og kommunikasjon gjør at de fleste får gjennomført videreutdanning på en god måte. Du får oppdatert kompetanse og verdifull erfaring og nettverk.

- Det har vært spennende å studere ved siden av jobb. Det har til tider vært utfordrende, men det har absolutt vært verdt det. Flotte arbeidsgivere og familie har bidratt til at jeg snart er i mål, avslutter Langseth.

Publisert 16. apr. 2024 - Sist endret 16. apr. 2024