Prague University of Economics and Business

Prague University of Economics and Business (VŠE) er plassert midt i hjertet av Praha og er en ledende utdanningsinstitusjon innen økonomi, business og ledelse i Tsjekkia.

Tsjekkia
Avtale
Studier

Bilde av bygninger i Praha (foto: privat)

Om studiestedet

Praha
VSE

Mer om destinasjonen

Med ca. 17 000 studenter er det Tsjekkia's største offentlige universitet med fokus på økonomiutdanning. VŠE ble startet i 1953 og selv om hovedbygningen ble bygget på 50-tallet har mye har blitt modernisert og nybygg har kommet til. Skolen vektlegger høy kvalitet på undervisningen, internasjonalt samarbeid og praktisk kunnskap. Plassert midt i Praha, gir skolen studentene en flerkulturell opplevelse og et moderne undervisningsmiljø. I mars 2024 ble universitetet det første universitetet i Tsjekkia som ble akkreditert av AACSB. Universitetet har veldig student fasilitetene er gode.

Praha er en fantastisk vakker by med mye kultur, historie og et yrende liv i gatene. Folk er åpne og omgjengelige og man klarer seg fint med engelsk de aller fleste stedene.

Antall plasser:

Erasmus+: 8

Opptakskrav

Du må være registrert på et studieprogram på UiA og ha avlagt minimum 60 studiepoeng innen du drar på utveksling. I beskrivelsen av ditt studieprogram vil du finne mer informasjon om andre eventuelle krav for å søke om utveksling.

Studiepoeng og emner

Studenter må ta 30 ECTS poeng på ett semester.

Universitetet har et stort utvalg av kurs både på bachelor- og masternivå innen økonomi, finans, business, internasjonale relasjoner og statistikk. Oversikt over kursene legges ut semesteret før, men den endelige listen er ikke klar før 1-2 måneder før studiestart. Det er lurt å få godkjent flere fag enn man trenger da kursregistreringen ikke åpner før i juni.

Semesterinndeling

• September - desember
  • Januar - juni

Skolepenger

UiA har en Erasmus+ avtale med dette universitetet. Studenter skal ikke betale skolepenger men i noen tilfeller må man betale en mindre semesteravgift. Du kan søke stipend gjennom EU-programmet Erasmus+

Bolig

Internasjonale studenter kan søke om plass i studenthjem, og mer informasjon om bolig finner du her. Studenthjemmene ligger ca. 15 minutter med trikk fra universitetet, og ca. 25 minutter fra sentrum. Leien for ett semester må betales ved begynnelsen av semesteret. Det er også mulig å leie privat, men dette må da ordnes på egenhånd.

Tilleggsinformasjon

Prague University of Economics and Business har en veldig aktiv ESN gruppe og faddersystem som organiserer mange aktiviteter og turer, i tillegg til å hjelpe med det praktiske.

Slik søker du

Søknadsfrister:

• 10. februar for utveksling i høstsemesteret eller hele studieåret
  • 10. september for utveksling i vårsemesteret

Mer informasjon om utveksling og søknadsprosessen