Minnesota State University Moorhead

Moorhead
Minnesota State University Moorhead

Mer om destinasjonen

Moorhead er en by med om lag 40 000 innbyggere som ligger ved the Red River nordvest i Minnesota. Krysser du elven kommer du til North Dakota og byen Fargo, som har om lag 115 000 innbyggere.

Antall plasser: 3–4

Opptakskrav

Du må være registrert som student på grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, lektor- eller PPU på UiA.

Avgjørelsen om praksisplass i utlandet tas på bakgrunn av en helhetsvurdering basert på motivasjonsbrev, intervju og tilbakemeldinger fra faglærere og praksislærere.

Gjennomføring av praksis

• Praksisperioden for PPU- og lektorstudenter er fra 27. januar–7. mars.
  • Grunnskolelærerstudenter har praksis fra 27. januar–21. februar.

Universitetet i Agder har avtale med lærerutdanningene ved Minnesota State University Moorhead (MSUM) om praksisopphold ved en av deres partnerskoler.

UiAs studenter har praksis ved Moorhead High School, en skole med 1500 elever og – tradisjon tro – store og gode sportsfasiliteter. Ved mangel på kapasitet ved Moorhead High kan praksis alternativt finne sted ved en annen high school i Moorhead-området.

For studenter med faget fransk kan vi tilby praksisplass på Kennedy Secondary School i byen Fergus Falls i Minnesota. Fergus Falls er en by på ca. 13 000 innbyggere som ligger en time sør for Moorhead.

Som praksisstudent i Moorhead er du tilknyttet universitetet MSUM, som har ansvar for både praktisk og faglig oppfølging. Du vil også få tilbud om å bo på campus og benytte universitetets fasiliteter.

Veiledning i praksis i utlandet

Du får veiledning på praksisskolen fra lærere tilknyttet praksisstedet. I tillegg får du digital veiledning fra faglærer ved UiA.

Aktuelle fag

• Engelsk
  • Fransk (Fergus Falls)
  • Historie
  • Idrett
  • Kunst og håndverk
  • Matematikk
  • Musikk
  • Naturfag
  • Samfunnskunnskap
  • Spansk

Slik søker du

Felles informasjonsmøte:

• Tirsdag 27. august, kl. 16.00–18.00.

Mer informasjon om praksis i utlandet for lærerstudenter

Søknadsfrist:

• 10. september

Mer informasjon om søknadsprosessen

Ta kontakt

Bilde av Vidar Austrud
For grunnskolelærerutdanningene
vidar.austrud@uia.no
+47 38 14 23 48
Bilde av Randi Løvdal
For lektor- og PPU-utdanningene
randi.lovdal@uia.no