English version of this page

Opptaksprøve for Master i Rytmisk musikk

Søknadsfrist: 15. desember

Innsending av søknadsvedlegg: 15. januar

For spørsmål om opptaket: opptaksansvarlig Pia Elise Goul

Søk opptak i Søknadsweb

Les mer om studieprogrammet

Opptaksprøven varer i 30 minutter. Søkere som består spilleprøven går videre til intervju, intervjuet tar ca. 15 minutter. Til opptaksprøvene tar søkerne med noter (i tre eksemplarer) for det programmet som skal fremføres. Søkere sørger for akkompagnement selv. Instituttets standard utstyr kan benyttes, i tillegg kan en ta med eget utstyr. Det er beregnet inntil en halv time til opprigging og lignende i prøvelokalet før prøven starter. Når prøven er gjennomført, må søker og band være av scenen i løpet av fem minutter.

Følgende to vedlegg skal også følge søknaden:

• Forslag til fordypningsemne (2-3 sider, word- eller pdf-format), der overskriften skal inneholde hvilken spesialisering som ønskes. Fordypningsvalg er:
    • Formidlende virksomhet
    • Interpretasjonsstudier
    • Studier rundt en komponist, utøver eller et sjangerrepertoar
    • Musikkteknologi
  • Motivasjonsbrev (1 side)
  • For søkere til Songwriting og Elektronisk musikk
    • Digital mappe med inntil 10 arbeider.

Søknadsvedleggene skal være maskinskrevet.

Materialet skal sendes til Pia Elise Goul.

Tips til hvordan du kan utforme forslag til fordypning (PDF)

Elektronisk musikk

Under opptaksprøven fremfører kandidaten et 15 minutters valgfritt program. Enten live eller som avspilling fra datamaskin eller som en kombinasjon av disse.

Søkeren velger selv låter fra programmet. Vanskelighetsgraden på stoffet er tilsvarende eksamensrepertoar for bachelorgrad i utøvende musikk/tilsvarende. Tematisk bør/kan programmet ha en viss kobling til ønsket fordypningsområde.

Søkeren sender inn en digital mappe med inntil 10 arbeider innen 15. januar, hvor kandidatens rolle blir beskrevet (tekstforfatter, arrangement, produsent, etc.).

Mappen kan inneholde linker, lydspor, tekster, noter, mm. I intervjuet samtales det hovedsakelig om fordypningsområdet i masteroppgaven, og en eventuell avgrensning.

Songwriting

Under opptaksprøven fremfører kandidaten et 15 minutters valgfritt program. Vanskelighetsgraden på stoffet er tilsvarende eksamensrepertoar for bachelorgrad i utøvende musikk/tilsvarende.

Søkeren sender inn en digital mappe med inntil 10 arbeider innen 15. januar, hvor kandidatens rolle blir beskrevet (tekstforfatter, arrangement, produsent, etc).

Mappen kan inneholde linker, lydspor, tekster, noter, mm.

Det meste av programmet bør fremføres i samspill med band.

Utøvende rytmisk musikk og World music

I spilleprøven framføres et ca. 15 minutters utvalg av søkerens samlede program, søkeren velger selv låter fra programmet. Vanskelighetsgraden på stoffet er tilsvarende eksamensrepertoar for bachelorgrad i utøvende musikk/tilsvarende.

Tematisk bør/kan programmet ha en viss kobling til ønsket fordypningsområde. I intervjuet samtales det hovedsakelig om fordypningsområdet i masteroppgaven, og en eventuell avgrensning.

Publisert 19. apr. 2024 - Sist endret 3. mai 2024