Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Utveksling eller emner 5. semester

Utveksling 5. semester

  • UO30 Utvekslingsopphold 30 sp Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidatene

KUNNSKAP

  • ha kunnskap om ulike kunstneriske metoder og strategier for skapende og kreativt arbeid

  • kjenne til ulike estetiske uttrykk innen visuell kunst

  • ha grunnleggende kunnskap om sentrale aspekter ved samtidens visuelle kunstuttrykk, som fagfeltets arbeidsformer, teorier, metoder og begrep

  • ha grunnleggende kunnskap om teori knyttet til kunstformidling

  • kjenne til forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid innenfor fagområdet visuell kunst


FERDIGHETER

  • kunne anvende egnede redskaper, materialer og teknikker i visuelle uttrykk

  • kunne vurdere, velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid

  • kunne utvikle utstillingskonsept og formidlingsprosjekt til egne og andres arbeid

  • kunne formulere en faglig problemstilling, samt planlegge en praktisk-estetisk utforsking av denne

  • kunne bruke sin faglige kunnskap til å reflektere over problemstillinger i et gitt materiale og gjøre begrunnede teoretiske og metodologiske valg ut fra dette

  • kunne anvende fagterminologi skriftlig og muntlig

  • kunne formidle sine faglige kunnskaper til ulike målgrupper gjennom egnede presentasjonsformer, -medier og formidlingsstrategier

 

GENERELL KOMPETANSE

  • kjenne til og kunne forholde seg til krav om akademisk redelighet

  • kunne utvikle, bearbeide og presentere idéer gjennom blant annet digitale medier

  • kunne reflektere over faglige og forskningsetiske spørsmål

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagfolk innenfor kunst- og kulturfeltet og gjennom dette utvikle god praksis

  • kjenne til innovasjon og nytenkning innenfor kunst og kunstformidling

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Generell beskrivelse av studiet

Visuell kunst kjennetegnes av et vidt spekter av uttrykk, som billedkunst, kunsthåndverk, arkitektur, design, kunst i offentlige rom og kunst i sosiale relasjoner.

 

Bachelorprogrammet Visuell kunst og formidling har som mål at studentene skal bli kjent med kunstfeltet og ulike måter man kan bygge broer og tilrettelegge for møter mellom kunstverk og betrakter.

 

I godt utstyrte verksted blir studentene kjent med ulike kunstneriske strategier og metoder. De får utvikle sine ferdigheter innen teknikk og medier og utviklet sin estetiske bevissthet. Gjennom idéutvikling, eksperimentelle prosesser og ulike materialer blir de kjent med kreativt arbeid og det å drive egne prosjekter. Det individuelle arbeidet i verkstedene gir en konkret og materiell forståelse for historiske kunstretninger og samtidskunsten.

 

Gjennom møter med nasjonal og internasjonal kunst, gjennom teori og gjennom formidling av kunst vil studiet gi rom for å diskutere kunstens betydning for enkeltpersoner og for samfunnet.

 

 

I tillegg til undervisning i verkstedene foregår undervisningen også på ulike arenaer utenfor campus, som i museer og gallerier, og forutsetter både tilstedeværelse på omvisninger og egne initiativ til besøk. Studiet er praksisnært ved at studentene har praksis i kulturvirksomheter og ved at personer fra kunst- og kulturfeltet bidrar i undervisningen som gjesteforelesere.

 

Studiet vektlegger kritisk refleksjon i forhold til kunst og kunstformidling. Studentene får øvd seg i formidlingsstrategier både når det gjelder egne og andres arbeid gjennom blant annet utstillingsproduksjoner, kuratering og formidlingsverksted. Et formidlingsverksted innebærer en workshop hvor studentene møter og reflekterer over kunst og arbeider med aktuelle utstillinger på museum, galleri, i en kunstsamling eller i andre sammenhenger der kunst finner sted. Institutt for visuelle og sceniske fag har et tett samarbeid med Kunstsilo, og deler av formidlingsverksted er lagt til museets lokaler.

Undervisnings-og læringsformer

Aktuelle undervisningsformer er praktisk undervisning knyttet til verksteder, forelesninger, prosjektarbeid, praktisk og teoretisk individuell veiledning, seminarer og faglige debatter. Det vil bli arrangert gjesteforelesninger, kunstnermøter, ekskursjoner og atelierbesøk i regionen samt frivillige studieturer. Felles presentasjoner og utstillinger danner grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeider og har til hensikt å utvikle studentens faglige refleksjonsnivå.

 

Det er arbeidslivsrelevant praksis i emnet KF-103 Formidlingspraksis. Denne gjennomføres i kulturinstitusjoner, som for eksempel hos fagmiljøets samarbeidspartnere Kunstsilo, Kristiansand Kunsthall, Bomuldsfabriken og andre. I praksisdelen oppholder studentene seg i en organisasjon eller virksomhet i til sammen to uker. Studentene deltar i de arbeidsoppgaver som utføres i virksomheten.

 

Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.  

 

Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk på grunn av stor andel av opplæring i teknikker, redskaper og maskinbruk. Studentene inngår i kollektive kreative prosesser som forutsetter tilstedeværelse. Se den enkelte emnebeskrivelse.  

Vurderingsformer

Det brukes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytte og undervisnings- og arbeidsformer og for å sikre helhet og sammenheng i studiet. Ved eksamen benyttes vurderingsformer som utstilling av praktisk arbeid, hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen. Se den enkelte emnebeskrivelse for mer informasjon.  

Internasjonalisering

Samtidskunsten er internasjonal, og studentene vil bli kjent med kunststrømninger som foregår globalt.

 

Gjennom internasjonale nettverk og kontakten med regionale samarbeidspartnere får studentene anledning til å oppleve internasjonal samtidskunst. Det legges vekt på å øke studentenes globale bevissthet og internasjonale fokus gjennom tema som globalisering, migrasjon og bærekraft, for eksempel gjennom valg av gjesteforelesere, utstillinger og hvilke temaer som belyses i prosjektarbeid. Studentene oppfordres til å se kunst i et regionalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Gjennom frivillige studieturer legger fakultetet til rette for at studentene skal se både nasjonal og internasjonal samtidskunst.

 

 

Deler av undervisningen og pensum vil være på engelsk og deler av pensum vil belyse internasjonale perspektiver.

 

Fakultetet legger vekt på å få til gode utvekslingsavtaler som også åpner for at vi får inn internasjonale studenter på utveksling til UiA.

 

Det er lagt til rette for at studenter skal ha mulighet for å studere ved en utdanningsinstitusjon i utlandet i 5. semester. I dette semesteret kan studentene velge tilnærmet fritt hvilket område innenfor visuell kunst de ønsker å studere, og det oppfordres til at de velger emner som gjør at deres utdanning skiller seg ut fra de som gjennomfører hele sin utdanning på UiA. Det er lagt vekt på at studenter skal få velge mellom utdanningsinstitusjoner som har ulike profiler. Det vises til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.

 

Det legges til rette for at innreisende utvekslingsstudenter kan ta emnet KF-104-1 Stedsrelaterte uttrykk (20 sp) i 5. semester. Både undervisning og pensum i dette emnet er på engelsk. De internasjonale studentene deltar i undervisning med ordinære programstudenter.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å gå videre til 6. semester må studentene ha fullført:

  • KF-105 Verksted og materialer (20 sp), KF-106 Kunsthistorie (10sp), KF-107 Utvikle, utstille og formidle kunst (20 sp), KF-108 Samtidskunst (10sp) eller tilsvarende

  • KF-202-1 Formidlingspraksis

  • EX-100-1 Examen philosophicum

  • EX-102-1 Examen facultatum humanioravariant

 

Ved evt. innpassinger i programmet vil man kreve at studenten gjennomfører HMS-kurs som er krav for å få tilgang til og kunne arbeide (selvstendig) i de ulike verkstedene, samt emnet ORG001-1 HMS-kurs.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kan kvalifisere for opptak til Kunstfag, masterprogram, ved Universitetet i Agder og til masterstudier ved andre utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt. 

Studentenes erfaring med kunstfaglige prosesser og formidlingspraksis gjør utdanningen kvalifiserende arbeid innenfor kultursektoren der kreativt prosjektarbeid og formidling står sentralt.

Med praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg kan bachelorprogrammet kvalifisere til undervisning i ungdomsskole, videregåendeskole og kulturskole. Det tas forbehold om endringer som medfører krav om gjennomført masterprogram for opptak til PPU.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Bachelor i visuell kunst og formidling (Bachelor in visual art and art education).

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Obligatoriske studieturer, kurs og ekskursjoner medfører ingen egenandeler for studentene. Det vil bli arrangert frivillige studieturer hvor det kan påløpe utgifter for studentene. For dem som ikke har mulighet til å delta, vil det bli gjennomført annen aktivitet som på tilsvarende måte vil styrke studentenes læringsutbytte.

Andre opplysninger

Bærbar datamaskin:

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

 

KF-202-1 Formidlingspraksis (10 sp) 

I 3. semester skal studentene søke seg til en praksisplass på et praksissted som instituttet har et samarbeid med. Det vil være praksissteder som har krav om politiattest og alternativer som ikke har dette kravet. Studentene står fritt til å søke seg til et praksissted med eller uten kravet om politiattest. Hvis studenten velger en praksispartner som har krav om politiattest, så vil instituttet innhente denne av studentene.  

  

Hvis studentene ønsker seg til en praksisplass hvor vi ikke har inngått samarbeidsavtale med partneren, må instituttet gjøre en kartlegging om dette praksisoppholdet vil innebære kontakt med barn over tid. Hvis det er tilfelle, vil instituttet be om politiattest. 

 

For mer informasjon om hvordan man innhenter politiattest: https://www.uia.no/studier2/opptak/linkeblokksamling/politiattest  

 

Mer informasjon gis i 3. semester og i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:10:05