Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • VER110 Fagets utvikling og ideologi Emneside mangler 10 stp
  • VER111 Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid Emneside mangler 20 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • VER112 Praksis; Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestring og velferdsteknologi Emneside mangler 10 stp
  • VER113 Helsefaglige emner Emneside mangler 20 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Obligatoriske emner

  • VER213 Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker Emneside mangler 15 stp
  • VER214 Behandling og atferdslæring Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Obligatoriske emner

  • VER310 Kunnskapsbasert og systematisk utviklingsarbeid i praksis. Bacheloroppgave i vernepleie Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter endt utdanning skal kandidaten:

Kunnskap

  • ha bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, habiliterings- og rehabiliteringsarbeid

  • ha bred kunnskap om normalutvikling i et livsløpsperspektiv og hvordan ulike typer funksjonshemminger påvirker denne utviklingen

  • ha bred kunnskap om mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser og psykisk utviklingshemming

  • har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter

  • har bred kunnskap om sentrale etiske teorier for vernepleiefaglig arbeid

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid

  • ha kunnskap om samfunnsmessige strukturer, forvaltningen, lovverk og det politiske beslutningssystemet

  • ha bred kunnskap om kroppens oppbygging, utvikling og funksjon i et livsløpsperspektiv

  • har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og faktorer i omgivelsene påvirker helse, levekår og livskvalitet

  • har kunnskap om forskningsmetode, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet.

Ferdigheter

  • kunne anvende ulike pedagogiske virkemidler for å tilrettelegge for utvikling og læring

  • ha ferdigheter i miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering i forhold til brukere med ulike funksjonsvansker

  • ha ferdigheter i helsefremming og helsehjelp, pleie- og omsorgsarbeid, ulike tilnærmingsmåter til psykisk helse, rusrelatert arbeid, medikamentregning og medikamenthåndtering

  • kunne anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak

  • kunne utarbeide og delta i gjennomføring av individuelle planer sammen med bruker, pårørende og aktuelle samarbeidspartnere

  • kunne gi omsorg, veiledning og tjenester ut fra brukeres behov, med sikte på økt livskvalitet og velferd

  • kunne anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse

  • kunne anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg

Generell kompetanse

  • kunne kommunisere og handle etisk forsvarlig sammen med brukere, pårørende og i nærmiljøet ellers

  • kunne identifisere interesser, ressurser og begrensninger i samarbeid med brukere, samt planlegge og gjennomføre praktisk metodisk miljøterapeutisk arbeid med sikte på god livskvalitet og størst mulig grad av mestring

  • kunne dokumentere, kvalitetssikre og evaluere eget arbeid

  • kaunne planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for mennesker som har fysiske, psykiske og sosiale funksjonsvansker

  • kunne bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

  • vise evne til å utforske faglige problemstillinger på en systematisk og kritisk måte

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Studieplanen bygger på Kunnskapsdepartementets retningslinjer i helse- og sosialfag – vernepleierutdanningen 2018, samt forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger 2017. Studieprogrammet er et 3-årig integrert bachelorprogram, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 6 (1)

Vernepleierutdanningen er en kunnskapsbasert og praksisrettet helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning som kvalifiserer for utøvelse av helse-, omsorgs- og velferdstjenester i et livsløpsperspektiv.

Kandidaten har kompetanse om funksjonsnedsettelser og samfunnsmessige forhold som skaper funksjonshemming. Kandidaten har etter endt utdanning spesielt kompetanse innen miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, helsefremming og helsehjelp. Kandidaten har kompetanse om sammensatte behov og utviklingshemming.

Utdanningen gir kompetanse til å samarbeide med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører for å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.

Utdanningen skal også sikre samfunnet kandidater med nødvendig faglig kompetanse i innsatsen for at personer med nedsatt funksjonsevne har muligheter til personlig utvikling og livsutfoldelse på lik linje med andre.

Kandidaten har etter endt utdanning høy etisk bevissthet, gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter og kan arbeide målrettet og systematisk for å tilby tjenester kjennetegnet av kritisk og innovativ tenkning.

 

Bachelorprogrammet i vernepleie på Universitetet i Agder har et folkehelsefokus. Dette gir seg uttrykk gjennom vektlegging av kunnskap som fremmer fysisk og psykisk helse ved å fokusere på helsebringende levevaner og levekår.

 

Vernepleierutdanningens profil på Universitetet i Agder;

  1. Mestring og velferdsteknologi

  2. Systematisk miljøterapeutisk arbeid og atferdslæring


Studiet er inndelt i 12 emner. Det enkelte emnet beskrives i emnebeskrivelsene og mer utfyllende i emnehefter som legges tilgjengelig for studentene i Canvas. De nasjonale retningslinjene, samt forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger inneholder læringsutbyttebeskrivelser som er fordelt i de 12 emnene for vernepleierutdanningen ved Universitetet i Agder.

Vernepleierutdanning er en profesjonsutdanning og praksisstudier er en viktig læringsarena. Det er 30 uker direkte prasis i utdanningsforløpet fordelt over 4 emner i løpet av de tre studieårene.

I tillegg er det lagt opp til indirekte praksisstudier gjennom ferdighetstrening/øvelser/ simulering.

Undervisnings-og læringsformer

Følgende undervisningsformer benyttes i studiet:

1. Teori- eller vanlig klasseromsundervisning

2. Praksisstudier knyttet til et arbeidssted utenfor universitetet

3. Ferdighetstrening, simulering, øvelser, gruppearbeid, avtalte veiledningstimer og framlegg/gjennomføring av arbeidskrav, kunnskap- og ferdighetstester.

Se emnebeskrivelsene mht. obligatorisk undervisning og evt. ytterligere detaljer i emneheftene i Canvas.

Studiet integrerer ulike tverrfaglige fagområder som sammen med de mer profesjonsspesifikke fagområdene i miljøterapeutisk arbeid utgjør vernepleierkompetansen. Studiet baserer seg i stor grad på det pedagogiske prinsippet om fagintegrert undervisning. Videre vil fagplanen være fundert på et annet og nær beslektet pedagogisk prinsipp, Problem Basert Læring (PBL). Dette innebærer at mye av undervisningen foregår i grupper, simulering og øvelser med avtalt veiledning.

Praksisemner:

1. VER112-G: Funksjonsnedsettelser, miljøterapeutisk arbeid, mestring og velferdsteknologi

2. VER211-G: Pleie- og omsorgspraksis

3. VER308-G: Individrettet miljøpraksis (Miljøterapeutisk arbeid - habiliteringsarbeid)

4. VER310-G: Kunnskapsbasert og systematisk utviklingsarbeid i praksis. Bacheloroppgave i vernepleie¨

Studentene bør ha direkte erfaring i arbeid med mennesker med psykisk utviklingshemming i minimum en av praksisperiodene.

Praksisstudiene er obligatoriske og krever minimum 90 % deltakelse.

Vedrørende ferdighetstrening:

Studentene utvikler ulike ferdigheter i de ulike praksisperiodene. I tillegg til dette er det satt av tid til trening på bestemte ferdigheter som er sentrale i studiet/i vernepleiefaglig arbeid. Ferdighetstrening er obligatorisk og krever minimum 90% deltagelse i hvert emne.

Praksisstudier og ferdighetstrening utgjør cirka en tredjedel av studiet. Direkte praksis utgjør minimum 30 uker i studiet

Vurderingsformer

Vurderingsformene gjenspeiler arbeidsformene, og det benyttes porteføljemappe, hjemme-eksamen, muntlige og skriftlige eksamener; både individuelle og i gruppe. Praksisstudiene vurderes etter egne retningslinjer. Det vises til emnebeskrivelsene for nærmere informasjon.

Internasjonalisering

Undervisningsspråket er norsk.

Studiet inkluderer imidlertid også internasjonale forskningsartikler og noe engelskspråklig pensum gjennom alle tre studieår. Dette for at studentene skal få kjennskap til internasjonal forskning, praksis og tenkning som har betydning for studentens forståelse for egne fremtidig yrkesutøvelse.

I studiet er det også lagt til rette for studentutveksling i 5. semester. Se mer informasjon på uia.no/utveksling.

Videre er det tilrettelagt for innveksling av internasjonale og engelskspråklige studenter i 6. semester (VER305).

Vilkår for å gå videre i studiet

Alle emner i 1.studieår må være bestått for å starte i VER211 i 2.studieår.
Alle emner i 1.studieår, samt alle emner i 3.semester må være bestått for å starte i praksis VER308-G i 5.semester.

For å starte i praksis i forbindelse med bacheloroppgaven VER310 må alle forutgående emner unntatt VER309 være bestått. Se ellers forkunnskapskrav i det enkelte emne.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Yrkesmuligheter: Som ferdig utdannet vernepleier kan en arbeide i den kommunale helse- og sosialtjenesten, i barnehager og skoler. En finner også mange vernepleiere tilsatt i psykisk helsearbeid og psykiatri, i rusomsorgen, i oppsøkende ungdomsarbeid, i barnevernet, i habilitering- og rehabiliteringstjeneste, ved kommunale/statlige kompetansesentre og i flyktningarbeid.

Videre utdanning: Det finnes mulighet for videre studier på videreutdannings- og masternivå ved høgskoler og universiteter. Aktuelle fagområder er psykososial helse (fagfordypning i målrettet miljøterapi spesielt tilpasset for vernepleiere). Pedagogisk veiledning, rehabilitering/habilitering, sexologi, folkehelsearbeid, pedagogikk/spesialpedagogikk, administrasjon og ledelse, målrettet miljøterapeutisk arbeid, sosialt arbeid og andre samfunnsfag.

Fører til grad

Fullført studium gir graden bachelor i vernepleie. 

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  

Egenbetaling

Det vil påløpe diverse utgifter. Eksempler på dette er undervisning og praksisopphold lagt til andre steder enn Grimstad (eks Gimle Kristiansand). Når det gjelder universitetets regler for godtgjøring til studenter for reiser i forbindelse med praksis, vises det til Canvas: Informasjonsrom studenter helse- og idrettsfag/Informasjon/Retningslinjer for dekning av utgifter til reise og opphold ifm praksis studenter.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Andre opplysninger

Autorisasjon

Fullført studium gir grunnlag for autorisasjon som vernepleier i henhold til lov om helsepersonell.

Pensum

Pensum er på ca. 11.500 sider. Pensum kan endres underveis i studiet.

Politiattest

Politiattest kreves for opptak til studiet.
Se nærmere informasjon på www.uia.no

Skikkethetsvurdering

Fra høsten 2006 ble studenter i Vernepleie, bachelorprogram, underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgere utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.

 

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 01:32:38