Studieplan

Høst 2024

Masterprogram i klassisk musikk

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Kunstnerisk utøvende spesialisering

Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering

Velg studieretning for å se emner

På dette studieprogrammet legges det tilrette for utveksling i 3. semester.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten:

KUNNSKAP

  • ha avansert kunnskap om den klassiske musikkens tradisjoner, stil og estetikk

  • ha inngående kunnskap om musikkvitenskapelige teorier, forskningstradisjoner og etikk

  • ha inngående kunnskap om kunstnerisk utviklingsarbeid og vitenskapelige-, utøvende- og kunstneriske metoder

  • ha inngående kunnskap om instrumentale og utøvende tradisjoner og forhold mellom teori og praksis

  • kunne anvende kunnskap på nye måter innenfor kunstnerisk spesialisering og fordypningsområde

  • kunne analysere faglige problemstillinger relevante for eget instrument, spesialisering og fordypningsområde

FERDIGHETER

  • ha avanserte utøvende ferdigheter og framstå med kunstnerisk profil i egen musikkutøving

  • kunne vise innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling

  • kunne bruke relevante vitenskapelige og utøvende metoder for utvikling av kunstnerisk identitet

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere resonnementer innenfor instrumentalt område, egen spesialisering og fordypningsområde

  • kunne anvende kunnskap for å utvide sitt musikalske og kunstneriske perspektiv

  • kunne arbeide med praktisk og teoretisk problemløsing på selvstendige måter

  • kunne gjennomføre selvstendige og avgrensede prosjekter innen forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid - under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne analysere relevante fag- yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

  • kunne anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen fagfeltet

  • kunne artikulere, presentere og drøfte relevante kunstneriske problemstillinger overfor og med fagmiljø og allmenheten

  • kunne bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innenfor kunst-, kultur-, og musikklivet

  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykksformene innen valgte spesialisering og fordypningsområde

  • ha bevissthet om standarder for fremragende kvalitet innenfor eget instrument og fordypningsområde

  • kunne argumentere for sin egen kunstneriske praksis

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal det inngå bestått fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng, hvor minimum 20 studiepoeng er på nivå 2/påbyggingsnivå, i utøvende musikk eller tilsvarende.

Rangering av søkere skjer på bakgrunn av opptaksprøve med følgende deler:

  • Spilleprøve med selvvalgt program. Ved spilleprøven gis en poengsum fra 10 til 20 for bestått prøve. Søkere som får mindre enn 10 poeng har ikke bestått spilleprøven. Spilleprøven teller 50 % av samlet poengsum.

  • Intervju. Ved intervjuet gis en poengsum fra 10 til 20. Intervjuet teller 50 % av samlet poengsum. Spilleprøven må være bestått for å få adgang til intervju.

For øvrig skjer opptak etter  Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder

MUK107 Vitenskapsteori, estetikk og analyse ved UiA, eller tilsvarende.

Generell beskrivelse av studiet

Gjennom studiet utvikler studenten sine kunstneriske ferdigheter, sin formidlingsevne og sin identitet i henhold til den spesialisering og det fordypningsområde som følges. Studiet vektlegger det utøvende arbeidet og vil stimulere studentens evne til nyskaping, kreativitet og kritisk holdning. Sentralt i all undervisning står fokus på personlige, faglige og kunstneriske ambisjoner og det profesjonelle musikklivets krav til kvalitet. Studenten rustes for kunstneriske, utøvende og vitenskapelige arbeidsoppgaver, og for å imøtekomme de forventninger som stilles i en framtidig arbeidssituasjon.

Studenten søker opptak til én av masterprogrammets to spesialiseringer:

  • Kunstnerisk utøvende spesialisering

  • Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering

Gjennom valgt spesialisering skal studenten opparbeide en kunstnerisk utøvende eller kunstnerisk vitenskapelig kompetanse og profil, rettet mot spesifikke yrker og arbeidssituasjoner.

Individuell solo- og ensemblevirksomhet står sentralt i begge spesialiseringene. Her vil studenten videreutvikle sitt solistiske og kammermusikalske repertoar, sitt personlige uttrykk som musiker og sin innsikt i musikkutøving på høyt nivå.

Profesjonsnærhet og arbeidslivsrelevans er viktig i dette studieprogrammet. Gjennom Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk sitt samarbeid med Kilden Teater og Konserthus kan studentene få praksisplasser i Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Kilden Opera eller i forbindelse med kunstneriske prosjekter i regi av Kilden Dialog eller andre aktører.

Studentene på masterprogrammet i utøvende musikk - klassisk kan inngå i fakultetets ulike forskningsgrupper.

Om spesialiseringene

Kunstnerisk utøvende spesialisering

I tillegg til arbeid med individuell solo- og ensemblevirksomhet, skal studenten velge et fordypningsområde der hen skal utvikle sin kompetanse og profil i henhold til spesifikke utøvende arbeidsoppgaver, yrker eller kunstneriske nisjer. Sentralt står arbeidslivsrelatert praksis gjennom musikertjeneste i Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Kilden Opera, gjennom Kilden Dialog eller andre aktører. Studentene kan følge ett av følgende fordypningsområder:

Kunstnerisk kreativ
Studenten arbeider med et selvvalgt tema. Dette kan være et spesielt repertoar, en komponist, en epoke, kammermusikk eller egen komponering og arrangering. Temaet skal godkjennes av masterveileder. Arbeidslivsrelatert praksis gjennomføres i form av deltakelse i / ledelse av konsertproduksjoner og kunstneriske prosjekter i regi av UiA og/eller samarbeidspartnere.

Orkesterakademi
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse og profil i orkesterspill. Her inngår også arbeid med orkesterutdrag og prøvespillrepertoar til orkesterstillinger. Praksis gjennomføres med musikertjeneste i Kristiansand Symfoniorkester.

Klaver i samspill

Studenten skal utvikle en nisje som klaverpartner til instrumentalister og sangere. Dette kan inkludere arbeid med repetisjon, akkompagnement, duo-klaver eller annen type samspill. Arbeidsrelatert praksis gjennomføres i regi av UiA.

Korledelse
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse og profil innenfor korledelse med innretning mot det frivillige musikklivet. Praksis i kordireksjon gjennomføres i samarbeid med eksterne kor og aktører som Kristiansand Vokalensemble eller relevante aktører innenfor det frivillige musikklivet.

Ensemblesang
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse i ensemblesang. Praksis gjennomføres primært med opera-, musikkteater- og konsertdeltakelse i Kilden teater og konserthus og i Kilden Vokalensemble.

Klassisk musikkimprovisasjon
Studenten skal utvikle en nisje innen klassisk musikkimprovisasjon. Innen fordypningsområdet arbeides det med improvisasjon innen ulike kontekster, stilarter og epoker – gjennom historiske eksempler, innenfor eksisterende musikalske strukturer og samtidsmusikk, inkludert ulike former for fri-improvisasjon. Arbeidslivsrelatert praksis gjennomføres i form av deltakelse i/ledelse av konsertproduksjoner og kunstneriske prosjekter i regi av UiA og/eller samarbeidspartnere.

 

Oppstart av ensemblesang, klaver i samspill og klassisk musikkimprovisasjon vil avhenge av studentgrupper med tilfredsstillende besetninger.

 

I 3. og 4. semester skal studenten arbeide med sitt masterprosjekt (30 studiepoeng). Masterprosjektet skal være knyttet opp mot studentens fordypningsområde. I tillegg til utøvende arbeid, praksis og forberedelse for en avsluttende konsert eller utøvende prøve, skal studenten også arbeide med et refleksjonsnotat. Studenten har en veileder som bistår i arbeidet med masterprosjektet.

 

Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering

I tillegg til arbeid med individuell solo- og ensemblevirksomhet, vil studenten gjennom spesialiseringens 1. og 2. semester tilegne seg kunnskap om ulike musikkvitenskapelige retninger og tradisjoner, fagspesifikke metoder, etiske problemstillinger og forskningstradisjoner. Videre står arbeid med prosjektbeskrivelser og søknader, utforming og fremstilling av vitenskapelige arbeid sentralt.

 

I 3. og 4. semester skal studenten arbeide med en masteroppgave (30 studiepoeng) som skal drøfte praktiske/empiriske spørsmål ut fra ulike faglige perspektiver innenfor valgt tema. Det åpnes for bruk av både kvantitative og kvalitative metoder. Andre tilnærminger kan være aktuelle etter avtale med veileder. Tema for masteroppgaven kan være knyttet opp mot studentens utøvende arbeid og virksomhet.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og læringsformer som én-til-én undervisning, mesterklasser, seminarer, gruppeundervisning og fellestimer. Studentenes arbeidstid vil i hovedsak gå med til arbeid med eget hovedinstrument, ensemblespill, arbeidslivsrelatert praksis og arbeid med fordypningsområde. Studentene kan få mulighet til å medvirke i prosjekter med aktuelle aktører og samarbeidspartnere. Det er obligatorisk for studentene å delta i planlegging og gjennomføring av konsertvirksomhet i universitetets regi. Det tilbys individuell veiledning i tilknytning til skriftlig arbeid og veiledning som kan gjennomføres digitalt eller på campus etter individuell avtale. En vesentlig del av studentenes arbeidstid vil gå med til øving, individuelt og i ensembler, og til eget vitenskapelige arbeid.

For kunstnerisk vitenskapelig spesialisering gis den teoretiske delen av spesialiseringen primært som nettbasert undervisning med tett oppfølging av en tildelt veileder. Canvas brukes som plattform for nettundervisningen.
I henhold til instituttets samarbeid med Kilden teater og konserthus får studentene praktisere i Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Kilden Opera eller under prosjekter i regi av Kilden Dialog eller andre aktører.

Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen mellom de ulike emnenes læringsutbytte og undervisnings- og arbeidsformer, og for å sikre helhet og kvalitet i studiet. Teoretiske emner vurderes med muntlig og/eller skriftlig eksamen, mens de utøvende emnene vurderes gjennom sensur av konserter og utøvende prøver. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Internasjonalisering

Det klassiske musikkfeltet har en sterk internasjonal orientering der skapende og utøvende impulser er i konstant bevegelse uavhengig av nasjonale skillelinjer. Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk er tilknyttet internasjonale nettverk og har utvekslingsavtaler med flere store europeiske musikkutdanninger. Masterstudentene vil i løpet av programmet møte utenlandske gjestelærere gjennom mesterklasser, kurs, forelesninger og prosjekter. Instituttets partnerinstitusjoner er plukket ut med tanke på at studentene, gjennom ordninger med lærerutveksling, skal motta impulser fra sentrale internasjonale fagmiljøer. Mesterklasser, kurs og forelesninger med utenlandske gjestelærere skal supplere den ordinære undervisningen og styrke masterstudentens læringsutbytte. Undervisning og pensum er på engelsk.

Det legges normalt til rette for studentutveksling i 3. semester. Det legges vekt på at utreisende masterstudenter skal få muligheter til å medvirke i større oppsetninger, opera, orkestre, ulike ensembletyper og kammermusikk på utvekslingsstedet. Ved inngåelse av utvekslingsavtaler vektlegges at det utøvende fagmiljøet ved partnerinstitusjonen har ekspertise som supplerer studentens instrumentale bakgrunn fra hjemmeinstitusjonen. Ellers vises det til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å gå videre til 2. studieår, må følgende være bestått: ME-432 Musikkforskning, teori og metode (10 sp).

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Masterstudiet i utøvende musikk - klassisk ved UiA gir kompetanse og kvalifikasjoner for arbeid innenfor kunst- og kulturinstitusjoner, som orkestermusiker og som produsent, i kunst- og kulturadministrative stillinger og innenfor det frivillige musikkliv.

Studiet kan inngå som del av et studieløp som sammen med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) kan gi undervisningskompetanse og mulighet for tilsetting som musikklærere i kulturskoler og grunnskole, videregående skoler, folkehøgskoler, ved høgskoler og universiteter. 

Fullført mastergrad kan kvalifisere til å fortsette på ph.d.-studier, for eksempel ved Fakultet for kunstfag, UiA.

Fører til grad

Programmet fører frem til graden Master i utøvende musikk – klassisk.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Obligatoriske studieturer, kurs og ekskursjoner medfører ingen egenandeler for studentene. Det vil bli arrangert frivillige studieturer hvor det kan påløpe utgifter for studentene. For dem som ikke har mulighet til å delta, vil det bli gjennomført annen aktivitet som på tilsvarende måte som studieturer vil styrke studentenes læringsutbytte. Det vil også bli tilbudt gratis konserter for studentene gjennom instituttets samarbeid med Kilden teater og konserthus.

Andre opplysninger

Det er mulig å ta dette studiet som et deltidsstudium. Dette skjer etter avtale.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 22:25:51