Studieplan

Høst 2023

Veivalg

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedinstrument

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedområde

Velg studieretning for å se emner

Vår 2024

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedinstrument

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedområde

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedinstrument

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedområde

Velg studieretning for å se emner

Høst 2025

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedinstrument

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedområde

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedinstrument

Bachelorprogram i utøvende musikk - klassisk - Hovedområde

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

KUNNSKAP

  • ha kunnskap om eget instrument eller hovedområder, relevante ensembler og tilhørende repertoar

  • ha kunnskap om arrangering og komponering, den klassiske musikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • ha kunnskap om metoder for instrumental instruksjon og opplæring og om musikalsk ledelse av ensembler

  • ha kunnskap om musikerens rolle, ulike publikumsgrupper og om hvordan nå fram til ulike målgrupper gjennom tilrettelegging og formidling

  • ha oversikt over organiseringen av musikklivet og mekanismene i det norske kunst- og kulturlivet

  • ha kunnskap om utvikling av prosjekter og kunstneriske konsepter

  • kjenne til forskning og utviklingsarbeid innenfor sitt instrument eller hovedområder

FERDIGHETER

  • ha personlig kunterisk utrykk i egen musikkutøvelse

  • ha ensembleferdigheter med evne til og innordning i ulike besetninger

  • kunne arrangere/komponere for ulike besetninger, og kunne anvende gehørferdigheter, kunnskap fra musikkorientering og analyse i eget interpretatorisk arbeid

  • kunne analysere og korrigere instrumental- og ensembletekniske problemer på ulike nivåer

  • kunne tilrettelegge for musikalske opplevelser for ulike mål- og publikumsgrupper

  • kunne anvende forskningsbaserte metoder til å utvikle egne prosjekter

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne reflektere over egen kunstneriske virksomhet.

  • kunne anvende kunnskap, tilrettelegge og formidle overfor ulike mål- og publikumsgrupper, og kunne reflektere over rollen som musikkformidler

  • ha beredskap for metodisk arbeid innenfor instrumental- og ensembleinstruksjon og opplæring

  • kunne planlegge og gjennomføre konserter og prosjekter knyttet til ulike arenaer innenfor kunst- og kulturfeltet, opp mot og sammen med ulike målgrupper i samfunnet

  • ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

  • kunne ta ansvar for sin egen kunstneriske utvikling, og kunne arbeide videre mot ulike typer spesialiseringer

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Opptakskrav til studiet er bestått opptaksprøve gjennom prøvespill og prøve i teori/gehør, og generell studiekompetanse eller dokumentert realkompetanse.
Søknadsfrist 15. desember

Det forutsettes at søkere har gode kunnskaper og ferdigheter i (A) klassisk hovedinstrument eller (B) to hovedområder. 1. hovedområde skal være et klassisk instrument. 2. hovedområde skal være én av følgende disipliner: Klassisk instrument 2, klassisk musikk-improvisasjon, arrangering/komponering, dirigering eller rytmisk instrument.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelorstudiet i utøvende musikk – klassisk er en 3-årig praktisk rettet grunnutdanning som orienterer utøvende musikkstudenter mot framtidas arbeidsmarked.

Studiet er for deg som ønsker en bred utrustning for framtidig virksomhet som musikkarbeider, gjennom et solid fundament som utøver og med sterk bevissthet rundt egen musikalske kommunikasjon og formidling.

Programmet har to utøvende innretninger: «Klassisk hovedinstrument» og «to hovedområder». Ved begge innretningene inngår utøvende emner, formidlingsfag, metodiske, musikkteoretiske og musikkteknologiske fag. Innenfor retningen 2 hovedområder skal hovedområde 1 være et klassisk instrument. Hovedområde 2 skal være én av følgende disipliner: Klassisk instrument 2, klassisk musikk- improvisasjon, arrangering/komponering, dirigering eller rytmisk instrument. Ved valg av to hovedområder skal hovedområde 1 vektes med 70% og hovedområde 2 vektes med 30%.

Krav til høye utøvende egenferdigheter gjelder for arbeid i både produserende og pedagogiske kunst- og kulturinstitusjoner. Utover å kunne utøve på høyt nivå, tilrettelegge for gode musikkopplevelser og nå fram til ulike publikumsgrupper, er det vesentlig å kunne utvikle, igangsette og lede egne prosjekter, bidra innenfor ulike kunstneriske konsepter, utvikle egne nisjer, instruere instrumentalt, lede ensembler på ulike nivåer og ha god oversikt over mekanismene i kunst- og kulturlivet.

Det er yrkeslivets forventninger og muligheter som er lagt til grunn for emner og oppbygning av studieprogrammet. Etter endt utdanning skal studenten kunne arbeide videre mot ulike typer spesialiseringer.

Undervisnings-og læringsformer

Aktuelle undervisningsformer er individuell undervisning, gruppeundervisning, gruppeprosjekter, seminarer og veiledet prosjektarbeid. Det vil også kunne bli aktuelt med ekskursjoner. Deltakelse ved universitetets konserter inngår som del av undervisningen.

Utover den ukentlige fastlagte undervisningen, gjennomføres supplerende undervisning gjennom mesterklasser, workshops og forelesninger med utenlandske og norske, eksterne og interne fagpersoner. Her er det obligatorisk fremmøte for studentene. Ellers skal studentene medvirke i prosjekter som gjennomføres av universitetet selv, eller som del av universitetet samarbeid med regionale, nasjonale eller internasjonale partnerinstitusjoner.

Gjennom samarbeid med regionens profesjonelle musikkliv - Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Opera og Kilden Teater- og Konserthus - får studentene oppleve nærhet til institusjonelle og utøvende profesjoner. Observasjonsrett til prøver og generalprøver for orkester-, opera-, operette- og musikalproduksjoner i Kilden er viktig i så måte.

Studenter får utøvende praksis gjennom prosjekter og konsertvirksomhet i regi av universitetet og samarbeidet med Kilden. Praksis i instrumentalmetodiske fag og ensembleledelse fåes gjennom samarbeid med det frivillige musikklivet og kulturskoler i regionen.

Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.

Vurderingsformer

Det benyttes både praktiske og teoretiske vurderingsformer. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Internasjonalisering

Internasjonale impulser er viktig for studieprogrammet, og studentene vil møte utenlandske gjestelærere gjennom mesterklasser, kurs, forelesninger og prosjekter. Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk har utvekslingsavtaler med flere store europeiske musikkutdanninger. Partnerinstitusjonene er plukket ut med tanke på studentenes muligheter for å tilegne seg ferdigheter, kunnskap og erfaring som ytterligere styrker læringsutbyttet innenfor de utøvende disipliner.

Det er viktig at utreisende studenter får muligheter til å medvirke i større oppsetninger, opera, orkestre, ulike ensembletyper og kammermusikk på utvekslingsstedet. Ved inngåelse av utvekslingsavtaler vektlegges at det utøvende fagmiljøet ved partnerinstitusjonen har ekspertise som supplerer studentens instrumentale bakgrunn fra hjemmeinstitusjonen. Det legges normalt til rette for utveksling i 5. semester. Forøvrig vises til universitetets nettsider om utvekslingsmuligheter.

Innkommende utvekslingsstudenter til Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk på bachelorprogrammet følger primært emner med utøvende innhold.

Undervisningsspråk er engelsk.

Vilkår for å gå videre i studiet

For å gå videre til 3. studieår må følgnde emner være bestått:

  • MUK174 Hovedinstrument 1 (30 sp)/ MUK175 Hovedområder 1 (30 sp)

  • MUK203 Hovedinstrument 2 (25 sp)/MUK255 Hovedområder 2 (25 sp)

 

I tillegg skal emnene i modul 3 være bestått. Dette omfatter:

  • MUK173 Musikkformidling

  • MUK171 Konsertproduksjon

  • MUK107-4 Vitenskapsteori, estetikk, og analyse

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen kvalifiserer til utøvende solo-, ensemble- og orkesterarbeid og formidlende arbeid innenfor kunst- og kultursektoren, så som i kulturskole og det frivillige musikkliv. Utdanningen ruster for arbeid innenfor det «frie musikerfeltet», kunstnerisk prosjektarbeid og entreprenørskap. Tidligere studenter arbeider i dag som orkestermusikere, distriktsmusikere, produsenter, kulturskolelærere, høgskole- eller universitetslærere, rektorer ved kulturskoler, eller innehar andre funksjoner ved pedagogiske eller produserende kunst- og kulturinstitusjoner.

Etter fullført bachelorgrad kan du ved UiA blant annet søke om opptak til masterprogram i utøvende musikk eller masterprogram i kunstfag. Ønsker du å jobbe videre med undervisning i skoleverket, kreves påbygning med PPU.

Fører til grad

Programmet fører til graden Bachelor i utøvende musikk - klassisk.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Obligatoriske studieturer, kurs og ekskursjoner medfører ingen egenandeler for studentene. Ved frivillige studieturer, kurs og ekskursjoner må egenandeler påregnes

Kontaktperson

Studieprogramledere er:
Jørn Eivind Schau, jorn.e.schau@uia.no Tlf: 38141914
Jorun Christensen, jorun.christensen@uia.no Tlf:
38141903
For ytterligere informasjon kontakt instituttleder ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk,
Birte Myhrstad - birte.myhrstad@uia.no

Andre opplysninger

Det blir arrangert et obligatorisk kurs i folkemusikk, i regi av Ole Bull Akademiet. Dette tilbys normalt i første semester.

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 01:32:49