Studieplan

Høst 2024

Valg av studiespesialisering

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal kandidaten:

KUNNSKAP

  • ha avansert kunnskap om den klassiske musikkens tradisjoner, stil og estetikk

  • ha inngående kunnskap om tradisjoner, teori og praksis innenfor musikkforskning og kunstnerisk utviklingsarbeid

  • ha inngående kunnskap om instrumentale og utøvende tradisjoner og forholdet mellom teori og praksis

  • ha kunnskap om forskjellige analysemetoder, og hvordan disse kan brukes for å tilegne seg ny kunnskap

FERDIGHETER

  • ha avanserte utøvende ferdigheter

  • kunne vise innsikt i forholdet mellom kunstnerisk innhold og formidling

  • kunne initiere, planlegge og gjennomføre kunstneriske prosjekter

  • kunne bruke relevante vitenskapelige og utøvende metoder for utvikling av kunstnerisk identitet

  • kunne arbeide med praktisk og teoretisk problemløsing på selvstendige måter

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne argumentere for sin egen kunstneriske praksis

  • ha bevissthet om standarder for fremragende kvalitet innenfor eget instrument og fordypningsområde

  • ha bevissthet om etiske problemstillinger og forventinger innenfor det klassiske musikkfeltet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng)

I opptaksgrunnlaget skal det inngå bestått fordypningsenhet på minst 80 studiepoeng, hvor minimum 20 studiepoeng er på nivå 2/påbyggingsnivå, i utøvende musikk eller tilsvarende.  

Rangering av søkere skjer på bakgrunn av opptaksprøve med følgende deler:

  • Spilleprøve med selvvalgt program. Ved spilleprøven gis en poengsum fra 10 til 20 for bestått prøve. Søkere som får mindre enn 10 poeng har ikke bestått spilleprøven. Spilleprøven teller 50 % av samlet poengsum. 

  • Intervju. Ved intervjuet gis en poengsum fra 10 til 20. Intervjuet teller 50 % av samlet poengsum.  
    Spilleprøven må være bestått for å få adgang til intervju.

For øvrig skjer opptak etter Forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=Forskrift%20om%20opptak%20uia).  

MUK107 Vitenskapsteori, estetikk og analyse ved UiA, eller tilsvarende.

Generell beskrivelse av studiet

Dette påbyggingsstudiet legger hovedsakelig vekt på studentens utvikling som utøvende musiker.

Studenten søker opptak til én av følgende to spesialiseringer:

  • Kunstnerisk utøvende spesialisering

  • Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering

Individuell solo- og ensemblevirksomhet står sentralt i begge spesialiseringene. Her vil studenten videreutvikle sitt solistiske og kammermusikalske repertoar og sitt personlige uttrykk som musiker.

Profesjonsnærhet og arbeidslivsrelevans er viktig i dette studieprogrammet. Gjennom Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk sitt samarbeid med Kilden Teater og Konserthus kan studentene få praksisplasser i Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Vokalensemble, Kilden Opera eller i forbindelse med kunstneriske prosjekter i regi av Kilden Dialog eller andre aktører.

Om spesialiseringene:

Som en del av kunstnerisk utøvende spesialisering kan studentene i emnet MUK406 Musikkidentitet og utøvende praksis velge mellom følgende fordypningsområder: ensemblesang, orkesterakademi, klaver i samspill, korledelse, kunstnerisk kreativ. Studenten skal utvikle sin profil gjennom solistisk arbeid med et spesielt repertoar, en komponist, en epoke, klassisk musikkimprovisasjon eller egen komponering og arrangering. Arbeidslivsrelevant praksis gjennomføres i form av deltakelse i / ledelse av konsertproduksjoner og kunstneriske prosjekter i regi av eksterne aktører.

Kunstnerisk kreativ  
Studenten arbeider med et selvvalgt tema. Dette kan være et spesielt repertoar, en komponist, en epoke, kammermusikk eller egen komponering og arrangering. Temaet skal godkjennes av masterveileder. Arbeidslivsrelatert praksis gjennomføres i form av deltakelse i / ledelse av konsertproduksjoner og kunstneriske prosjekter i regi av UiA og/eller samarbeidspartnere.  

Orkesterakademi   
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse og profil i orkesterspill. Her inngår også arbeid med orkesterutdrag og prøvespillrepertoar til orkesterstillinger. Praksis gjennomføres med musikertjeneste i Kristiansand Symfoniorkester. 

Klaver i samspill  
Studenten skal utvikle en nisje som klaverpartner til instrumentalister og sangere.  Dette kan inkluderer arbeid med repetisjon, akkompagnement, duo-klaver eller annen type samspill. Arbeidslivsrelatert praksis gjennomføres i regi av UiA.  

Korledelse  
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse og profil innenfor korledelse med innretning mot det frivillige musikklivet. Praksis i kordireksjon gjennomføres i samarbeid med eksterne kor og aktører, som Kristiansand Vokalensemble eller relevante aktører innenfor det frivillige musikklivet. 

Ensemblesang  
Studenten skal utvikle sin utøverkompetanse i ensemblesang. Praksis gjennomføres primært med opera-, musikkteater- og konsertdeltakelse i Kilden teater og konserthus og i Kilden Vokalensemble. 

Klassisk musikkimprovisasjon

Studenten skal utvikle en nisje innen klassisk musikkimprovisasjon. Innen fordypningsområdet arbeides det med improvisasjon innen ulike kontekster, stilarter og epoker – gjennom historiske eksempler, innenfor eksisterende musikalske strukturer og samtidsmusikk, inkludert ulike former for fri-improvisasjon. Arbeidslivsrelatert praksis gjennomføres i form av deltakelse i/ledelse av konsertproduksjoner og kunstneriske prosjekter i regi av UiA.

Oppstart av ensemblesang, klaver i samspill og klassisk musikkimprovisasjon vil avhenge av studentgrupper med tilfredsstillende besetninger.  

Kunstnerisk vitenskapelig spesialisering gir et musikkvitenskapelig grunnlag knyttet opp mot praktisk utøvervirksomhet. Studenten får i tillegg til hovedinstrumentundervisning og ensemble-/konsertvirksomhet kunnskaper innenfor musikkvitenskap, forskningsmetode, -etikk, -praksis og arbeid med prosjektbeskrivelser. I denne spesialiseringen velger studenten emnet MUK408 Vitenskapelig praksis og prosjektutvikling.  

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og læringsformer som én-til-én undervisning, mesterklasser, seminarer, klasseromsundervisning og fellestimer. Studentenes arbeidstid vil i hovedsak gå med til arbeid med eget hovedinstrument, ensemblespill, deltakelse i praksis og arbeid med fordypningsområde. Studentene får muligheter for medvirkning i prosjekter med aktuelle aktører og samarbeidspartnere. Det er obligatorisk for studentene å delta i planlegging og gjennomføring av konsertvirksomhet i universitetets regi. Det tilbys individuell veiledning i tilknytning til skriftlig arbeid, og veiledningen kan gjennomføres digitalt eller på campus etter individuell avtale. En vesentlig del av studentenes arbeidstid vil gå med til øving, både individuelt og i ensembler og til eget vitenskapelige arbeid.

For kunstnerisk vitenskapelig spesialisering gis den teoretiske delen av spesialiseringen som nettbasert undervisning med tett oppfølging av en tildelt veileder. Canvas brukes som plattform for nettundervisningen.
Gjennom Institutt for musikk og musikkpedagogikk sitt samarbeid med Kilden Teater og Konserthus får studentene praktisere i Kristiansand Symfoniorkester, Kilden Solistensemble, Kilden Opera eller under kunstneriske prosjekter i regi av Kilden Dialog eller andre aktører.

Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes læringsutbytte, undervisnings- og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i studiet. Teoretiske emner vurderes med muntlig og/eller skriftlig eksamen, mens de utøvende emnene vurderes gjennom sensur av samspill, konserter og utøvende prøver. Se den enkelte emnebeskrivelse.

Internasjonalisering

Det klassiske musikkfeltet har en sterk internasjonal orientering der skapende og utøvende impulser er i konstant bevegelse uavhengig av nasjonale skillelinjer. Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk er tilknyttet internasjonale nettverk og har utvekslingsavtaler med flere store europeiske musikkutdanninger. Studentene vil i løpet av studiet ha utenlandske gjestelærere som vil holde mesterklasser, kurs, forelesninger og prosjekter. Instituttets partnerinstitusjoner er plukket ut med tanke på at studentene, gjennom ordninger med lærerutveksling, skal motta impulser fra sentrale internasjonale fagmiljøer. Mesterklasser, kurs og forelesninger med utenlandske gjestelærere skal supplere den ordinære undervisningen og styrke studentens læringsutbytte. Undervisning og pensum er på engelsk.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet kan godkjennes som 1. studieår av 2-årig masterprogram i utøvende musikk - klassisk ved Universitetet i Agder med tilsvarende spesialisering, og gir også grunnlag for opptak til masterprogrammer i utøving ved andre norske og utenlandske utdanningsinstitusjoner

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Obligatoriske studieturer, kurs og ekskursjoner medfører ingen egenandeler for studentene. Det vil bli arrangert frivillige studieturer hvor det kan påløpe utgifter for studentene. For dem som ikke har mulighet til å delta, vil det bli gjennomført annen aktivitet som på tilsvarende måte som studieturer vil styrke studentenes læringsutbytte. Det vil også bli tilbudt gratis konserter for studentene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:10:01