Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Merk at det er mulig å bytte om på emnene i studieplanene slik at Teknologiens etikk gjennomføres i 1. semester, men det anbefales da at enmet gjennomføres parallelt med eller Teknologiens filosofi.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene

Kunnskap

  • ha innsikt i forskjellige synspunkter på hva teknologi er og forholdet mellom teknologi og etikk

  • ha inngående kunnskap om vekselvirkningen mellom teknologi, mennesker og samfunn

  • ha inngående kunnskap om humanistiske og samfunnsfaglige metoder og arbeidsmåter

  • kan anvende kunnskapen på nye områder hvor teknologi opptrer


Ferdigheter

  • kunne kritisk vurdere utvikling og bruk av ny teknologi ut fra teoretiske og empiriske funn innenfor humaniora og samfunnsfag

  • kunne utvikle og lede selvstendige humanistiske eller samfunnsfaglige forskningsprosjekter på bruk av teknologi

  • kunne se og kritisk vurdere utviklingen og bruken av ny teknologi i et større humanistisk og samfunnsfaglig perspektiv


Generell kompetanse

  • kunne formidle, både skriftlig og muntlig, ulike humanistiske og samfunnsfaglige teoretiske og empiriske perspektiver på teknologi

  • kunne på en selvstendig og kritisk måte delta i diskusjoner om menneskelige og samfunnsmessige konsekvenser av utvikling og bruk av ny teknologi

  • kunne bidra med nytenkning og innovasjon innenfor et humanistisk og samfunnsfaglig perspektiv i forhold til teknologi

  • være i stand til å analysere viktige internasjonale dimensjoner knyttet til sentrale temaer i programmet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I opptaksgrunnlaget skal det inngå en fordypningsenhet i humanistiske, samfunnsvitenskapelige eller teknologiske fag på minst 80 studiepoeng. Minst 20 studiepoeng i fordypningsenheten må være på nivå 2.

Det stilles krav vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. Kravet beregnes på grunnlag av hele bachelorgraden.

For øvrig skjer opptaket etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

Generell beskrivelse av studiet

Noe av det som kjennetegner vår samtid er en rask utvikling og bruk av teknologi, spesielt når det gjelder nyere bioteknologi og digital teknologi. Dette er teknologi med svært brede og langsiktige konsekvenser for enkeltmennesket, sosiale relasjoner i grupper av mennesker og samfunnet som helhet. For å forstå en slik utvikling, for å klare å forholde oss konstruktivt og kritisk til den, og dermed også være bedre rustet til å ta gode veivalg i forhold til samtidige og fremtidige teknologiske innovasjoner, trenger vi å studere teknologien fra et humanistisk og samfunnsfaglig perspektiv. Dette programmet forsøker å forstå teknologien i et slikt perspektiv ved å studere teknologiens filosofi, etikk, historie og litteratur, samt forholdet mellom teknologi og kjønn og kommunikasjon og politikk. Sentrale spørsmål, som fungerer som en rød tråd mellom alle emnene, er hva teknologi er, samt rollen teknologi spiller, og bør spille, både i menneskenes individuelle liv og ulike yrkes- og samfunnskontekster.

Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål:

  • Likestilling mellom kjønnene

  • Stoppe klimaendringene

  • Industri, innovasjon og infrastruktur

Undervisnings-og læringsformer

Dette er et nettbasert studieprogram, med én fysisk samling hvert semester.

Den digitale infrastrukturen for gjennomføring av studiet består i hovedsak av læringsplattformen Canvas, det digitale eksamenssystemet Inspera samt den åpne bloggtjenesten Wordpress.

Canvas vil gi tilgang til alle planer for studiet samt all pensumlitteratur, allokert på de enkelte emner og emnets ulike moduler. I hver modul vil ulike typer læringsressurser være tilgjengelig, bl.a. videobaserte forelesninger, powerpointer, gruppeoppgaver, quizer etc. Canvas vil også brukes til gruppearbeid og gruppebaserte eller individuelle innleveringer. All kontakt med faglærerne går gjennom Canvas.

Eksamensinnleveringer gjøres i Inspera. I tillegg vil verktøy som Office 365 og bibliotekstjenester være tilgjengelig for studentene.

Vurderingsformer

Eksamensformen varierer mellom individuell skriftlig eksamen, semesteroppgave individuelt/gruppe, mappeevaluering, muntlig eksamen, hjemmeeksamen i gruppe og masteroppgave.

Internasjonalisering

Tilnærmet alt pensum er på engelsk. Dette er standard i relevante og sammenliknbare utdanningssammenhenger. Det finnes nesten ikke lærebøker og relevante tekster på norsk da studiet orienterer seg mot et internasjonalt forskningsfelt. Ved valg av tema for studentenes individuelle masteroppgaver oppmuntres de som viser interesse for dette til å gå inn på internasjonal tematikk og problemstillinger som gjør det aktuelt å oppsøke og benytte kilder utenlands. Interesserte studenter får også bistand med tanke på å finne fram til relevante studieemner av teoretisk og metodologisk art ved utenlandske læresteder, og oppmuntres da til å benytte universitetets mobilitetsprogrammer.

Det er lagt til rette for studentutveksling i 3. og/eller 4. semester. Studenter som drar på utveksling, gis dispensasjon fra obligatorisk deltakelse på samlingen i 3. semester. Universitetet har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet.

Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling.

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no), og studieprogramleder Harald Rinde (harald.rinde@uia.no) for mer veiledning.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studenten må ha fullført minst 60 sp inkludert ME-434 Motode, for å få tildelt en veileder og begynne på masteroppgaven.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Mastergrad i teknologi, menneske og samfunn kvalifiserer for arbeid i en rekke forskjellige sammenhenger der en tverrfaglig og kritisk analytisk tilnærming til teknologi står sentralt. Dette gjelder blant annet yrker innen opplæring, utdanning, formidling, rådgiving eller ledelse av virksomheter som utvikler eller anvender teknologi. Aktuelle kontekster kan være private bedrifter, konsulentvirksomheter, eller offentlig administrasjon på ulike nivåer innenfor kommune, fylkeskommune eller stat.

Masterprogrammet gir også grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.-program i humaniora og pedagogikk ved UiA).

Fører til grad

Master i teknologi, menneske og samfunn

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i henhold til kvalitetssystemet, kapittel 4.2.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 01:25:43