Studieplan

Utvekslingsstudenter vil ha emne SY-324-G Transcultrual Nursing i stedet for valgemnene SY-321-1/SY-322-G

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Det forventes at kandidaten etter fullført bachelorutdanning:

Kunnskap

  • Har bred kunnskap om helse- og sykdomsrelaterte forhold som ligger til grunn for enkeltmenneskers og gruppers behov for sykepleie

  • Har bred kunnskap om tilnærminger og metoder sykepleiere tar i bruk for å imøtekomme ulike behov for sykepleie

  • Har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie

  • Har kunnskap om inkludering og likestilling og bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet

  • Har kunnskap om metoder for brukermedvirkning

  • Kjenner til verktøy og metoder for å drive innovasjonsprosesser

  • Har kunnskap om teknologi, informasjonssikkerhet og digitale løsninger i tjenestene

  • Har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Har kunnskap om helse- og sosialpolitikk, ledelse og organisering

Ferdigheter

  • Kan anvende kunnskap om helse og sykdom for å systematisk observere, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak

  • Kan anvende kunnskap for å iverksette tiltak ved subakutte og akutte hendelser, tiltak som fremmer god psykisk helse og tiltak som sikrer barn og unges medvirkning

  • Kan beherske medisinsk teknisk utstyr, teknologi og digitale løsninger

  • Kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger

  • Kan anvende kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover og regelverk

  • Kan reflektere over eksisterende rutiner og metoder i tjenesteutøvelse, og ta initiativ til endringer

  • Kan anvende relasjons-, kommunikasjons-, og veiledningskompetanse i møte med brukere, pasienter og pårørende

  • Kan anvende vitenskapelig kunnskap i teoretiske og praktiske problemstillinger

Generell kompetanse

  • Kan planlegge og gjennomføre sykepleie til akutt og kritisk syke, kronisk syke og mennesker med sammensatte og komplekse behov i primær- og spesialisthelsetjenesten

  • Kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise og katastrofesituasjoner

  • Kjenner til sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse

  • Kan lede og prioritere oppgaver i sykepleietjenesten

  • Har innsikt i forhold som påvirker kvalitet og pasientsikkerhet og kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid

  • Kan planlegge og gjennomføre målrettede samarbeidsprosesser med pasienter, pårørende og andre tjenesteutøvere

  • Kjenner til globale helseutfordringer og sykepleieutøvelse i et internasjonalt perspektiv

  • Kan formidle sentralt fagstoff, planlegge og gjennomføre prosjekter

  • Har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå i tjenestene

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse, samt et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 3,0 i matematikk (224 timer).

Generell beskrivelse av studiet

Sykepleierutdanningen ved Universitetet i Agder (UiA) er en helhetlig, integrert profesjonsutdanning. Studieprogrammet kvalifiserer kandidater til å utøve omsorgsfull og faglig forsvarlig sykepleie basert på oppdatert kunnskap, skikkethet og respekt for menneskers autonomi og medvirkning. Det innebærer å kunne ivareta menneskets grunnleggende behov, fremme helse, forebygge og behandle sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død. Studieprogrammet kvalifiserer kandidater til å samarbeide tverrprofesjonelt, samhandle på tvers av nivåer i helsetjenestene og bidra i utvikling av likeverdige, pasientsikre og kunnskapsbaserte tjenester.

Studiets oppbygging sikrer sammenheng, progresjon, og integrering mellom teori og praksis på en måte som understøtter beskrivelsene av læringsutbyttene. Hvert studieår inneholder teoristudier og praksisstudier. Emnene er bygd opp slik at de samlet dekker kunnskapsområdene i Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning:

  • Helse, sykdom og sykepleie

  • Sykepleierprofesjonen, etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Vitenskapsteori og forskningsmetode

  • Faglig ledelse, kvalitet og pasientsikkerhet

  • Tjenesteutvikling og innovasjon

  • Teknologi og digital kompetanse

Studietilbudet er et treårig, integrert bachelorprogram, jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder, § 6 (1).

Studiet bygger på

  • Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, fastsatt av Kunnskapsdepartementet, kunngjort 6.9.2017

  • Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet, kunngjort 1.4.2019

  • Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet, kunngjort 6.7.2006

Undervisnings-og læringsformer

I studieprogrammet legges det til rette for faglig og personlig utvikling slik at studentene i løpet av studiet kan utvikle profesjonell kompetanse og profesjonsidentitet. Studentene skal utvikle evnen til å ta i bruk kunnskap og ferdigheter, mestre utfordringer og kritisk vurdere og analysere de problemstillingene de står overfor. Ved at studentene møtes som ansvarlige deltakere i egen læring, legges det til rette for et læringsmiljø preget av sosialt og akademiske fellesskap mellom studenter, lærere og praksisveiledere. Det legges opp til en veksling mellom læring med utgangspunkt i konkrete situasjoner og erfaringer og læring hvor en starter med generelle prinsipper eller teori. Et bredt spekter av lærings- og undervisningsmetoder tas i bruk for læring av praktisk og teoretisk lærestoff både i campusbaserte studier og i praktiske studier.

Campusbaserte studier

På campus er det tid og rom til å tenke, trene og reflektere, både individuelt og i felleskap med medstudenter og lærere. For å utnytte dette mulighetsrommet legges det opp til lærings- og undervisningsformer som selvstudium, forelesninger, seminarer, teambasert læring, ferdighetslæring og simulering. Det anvendes ulike digitale læringsressurser. I enkelte emner er studentene delt inn i grupper som følges av en lærer over tid, samt på tvers av læringsaktiviteter og emner. Slike teambaserte læringsfelleskap gir rom for samspill, refleksjon og diskusjon. Dette bidrar til at studenter når avanserte forståelsesnivåer og utvikler evnen til analytisk problemløsning og kritisk tenkning.

Praktiske studier

Helsetjenestene gir mulighet til læring i reelle og komplekse situasjoner i direkte samspill med pasienter og helsepersonell. For å sikre at studentene får erfaring fra bredden i norsk helsetjeneste er studentene utplassert i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Praksisemnene har en varighet som gir studenten mulighet til å utvikle faglig kompetanse. De praktiske studiene er veiledede i den forstand at hver student følges opp av praksisveileder ved praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Simulering på campus og systematisk refleksjon over erfaringer underveis inngår i samtlige praksisemner.

 

Betydelige deler av undervisningen i studieprogrammet er obligatorisk.

Undervisningsspråket er norsk, men for enkelte emner eller deler av emner er språket engelsk.

Vurderingsformer

Studieprogrammet har varierte vurderingsformer. Noen ganger er det et klart skille mellom læring og vurdering, andre ganger er vurdering i større grad en del av læringsprosessen. I noen sammenhenger trekkes studenten aktivt inn i vurdering av seg selv eller sine medstudenter.

I de campusbaserte emnene brukes ulike eksamensformer som skoleeksamen, hjemmeeksamen, mappeinnlevering og bacheloroppgave. Vurderingsuttrykkene er gradert karakter og bestått/ikke bestått. De praktiske emnene vurderes til bestått/ikke bestått karakter.

Til emnene er det ofte knyttet eksamenskrav som må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Det kan være obligatorisk fremmøte, skriftlige oppgaver og muntlige fremføringer, individuelt eller i gruppe. I emnet SY-121 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi gjennomføres nasjonal eksamen.

Internasjonalisering

Sykepleiefaget og sykepleievitenskapen er i stor grad internasjonal, noe som gjenspeiles i kunnskapsgrunnlaget i utdanningen. Tema av internasjonal karakter tas opp i alle studieår.

I noen av emnene tilbys undervisningen bare på engelsk. Deler av undervisningen i øvrige emner kan også foregå på engelsk. I flere av emnene inngår engelskspråklig pensum. Studieprogrammet tilbyr et emne i global helse.

Studietilbudet har avtaler om studentutveksling med mange land i Afrika, Australia, USA, Europa og Norden. Programmet har et særlig tilrettelagt tilbud om utveksling til innreisende studenter i fjerde og femte semester.

Studenter kan delta i ordningen med internasjonalt sertifikat; International Certificate of Learning (CIL).

Studenter ved programmet kan reise på utveksling i praksisperiodene i fjerde, femte og sjette semester. I tillegg er det mulig å ta hele femte semester i utlandet hos en av våre partnerinstitusjoner. Bacheloroppgaven kan også skrives i forbindelse med utveksling.

I femte semester kan innreisende utvekslingsstudenter ta emnene SY-321-1 Global helse (5 sp) eller SY-322-G Innovasjon i sykepleie (5 sp) og SYP-emnet Praksisstudier - Komplekse og sammensatte tilstander I (15 sp). Det vil også være mulig å legge til rette for annen praksisutveksling for innreisende studenter.

Vilkår for å gå videre i studiet

  • Emnene SY-121 Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi, SY-120 Grunnleggende sykepleie, SY-123 Legemiddelregning og SYP120 Praksisstudier i grunnleggende sykepleie i 1. år må være bestått for å kunne starte i praksis i 3. semester.

  • Alle emner i 1. studieår og emnene SYP220 Ferdigheter og prosedyrer og SY-220 Sykepleie ved ulike sykdomstilstander - Arbeidsmetoder og teknologi og èn praksisperiode 15 sp. i Akutt, kronisk og kritisk sykdom må være bestått for å kunne starte i SYP225 Praksisstudier – Forbedring og samhandling i 4. semester og for å ta SY-320 Kompleksitet og ledelse i femte semester.

  • Praksisemner i 2. år må være bestått for å kunne starte i praksisemner i 3. år.

  • Alle emner i 1. og 2. studieår må være bestått for å kunne starte i SY-323 Bachelorprosjekt i sykepleie.

Se ellers forkunnskapskrav i det enkelte emne.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Fullført studium kvalifiserer for å søke autorisasjon som sykepleier, og gir grunnlag for et variert og mangfoldig yrkesliv innen alle deler av helsevesenet.

Studiet kvalifiserer for en rekke studier på mastergrads- og videreutdanningsnivå på høgskoler og universitet, både innen sykepleiefag og tverrfaglige områder.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Bachelor i sykepleie.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

  • Studentene kan bli plassert i praksis over hele Agder, og må derfor regne med reisetid i forbindelse med gjennomføring av praksis. Se nærmere informasjon her: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/praksis-paa-sykepleie-bachelor

  • Studentene må helt eller delvis dekke reise- og boutgifter i forbindelse med praksisstudier. Videre må det regnes med utgifter til innkjøp av noe undervisningsmateriell, for eksempel arbeidsantrekk.

  • Studentene må legge fram politiattest ved opptak til studiet. Merknad på politiattesten kan føre til at søker blir utelukket fra praktiske emner i studiet.

  • Studenten må i forbindelse med semesterregistrering samtykke i taushetsplikten.

  • Studentene må oppfylle medisinske krav. Nærmere informasjon om dette er gitt her: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-helse-og-idrettsvitenskap/medisinske-krav-og-vaksinasjon

  • I programmet foregår det løpende skikkethetsvurdering av studentene gjennom hele studiet. Denne skal inngå i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helsepersonell. Det er viktig at du som student er orientert om dette. Du finner ytterligere informasjon om skikkethetsvurdering her: https://www.uia.no/studier/for-studenter/administrer-dine-studier/skikkethetsvurdering.html

  • Pensum er på ca. 10000 sider. Universitetet kan gjøre endringer på pensumlister underveis i studiet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:59