Studieplan

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og deres anvendelse innenfor spesialpedagogisk forskning

  • ha inngående kunnskap om inkluderingsprosesser, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse,og innovasjonsarbeid, lærevansker og andre sosioemosjonelle behov

  • ha inngående kunnskap om spesialpedagogiske arbeidsmåter og hvordan fagfeltet kan inneha en bærekraftig utvikling

  • ha inngående kunnskap om etiske utfordringer i det spesialpedagogiske feltet

Ferdigheter

  • kunne analysere relevante problemstillinger, planlegge endringer og sette inn tiltak hos individer, i grupper og i ulike systemer med mål om å utvikle og videreutvikle det spesialpedagogiske tilbudet

  • kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap om hvordan legge til rette for et inkluderende og trygt miljø i møte med mennesker i sårbare situasjoner

  • kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap om inkluderingsprosesser, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse, lærevansker og andre særskilte behov

  • være i stand til å utarbeide et hensiktsmessig forskningsdesign, gjennomføre en helhetlig forskningsprosess, forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og presentere resultater av eget forskningsarbeid i henhold til vitenskapelige kriterier

  • kritisk kunne analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i spesialpedagogisk forskning og praksis

 

Generell kompetanse

  • ha inngående kunnskap om spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, inkludert temaer som historiske perspektiver, dilemmaer og utfordringer

  • kunne formidle ulike teoretiske og empiriske perspektiver innenfor spesialpedagogikk

  • kunne håndtere komplekse problemstillinger og etiske dilemmaer som oppstår i spesialpedagogikkfeltet

  • kunne anvende kunnskaper og ferdigheter i arbeid med å etablere, videreutvikle, endre og lede spesialpedagogisk virksomhet

  • kunne anvende nytenkning og innovasjonsprosesser i spesialpedagogisk arbeid

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

I opptaksgrunnlaget skal det inngå:

Enten: Fordypningsenhet (minst 80 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk. Minst 20 sp. i fordypningsenheten må være fra 200-nivå.

Eller: Integrert studium (minst 120 studiepoeng) i pedagogikk eller spesialpedagogikk.

Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 studiepoengs omfang).

Eller: Fullført tre år av 4-årig lærerutdanning.

Eller: Bachelorstudium i barnevern, vernepleie, psykologi.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=forskrift%20om%20opptak%20til%20studier.

Generell beskrivelse av studiet

Spesialpedagogikk er et sammensatt felt som omhandler tilrettelegging for utvikling av menneskelige potensialer og å kompensere for utfordringer som har negativ innvirkning på læring. Fagfeltet er tett koplet til retten til spesialundervisning i skolen og spesialpedagogisk hjelp i barnehagen, og mange spesialpedagoger jobber innenfor utdanningssektor. Med livslang læring som utgangspunkt, er det i tillegg behov for spesialpedagogisk kompetanse i arenaer utenfor skolen, inkludert helse- og omsorgstjenestene, arbeids- og velferdsforvaltningen og barnevernet.

Spesialpedagogen møter et mangfold av barn, unge og voksne med særskilte behov. Det er likevel viktig at spesialpedagogisk arbeid ikke er begrenset til oppfølging av enkeltindivider eller spesifikke grupper med vansker, men også innebærer systemrettet og forebyggende arbeid med ulike aldersgrupper. Dette kan innebære arbeid med endringer på ledelsesnivå, organisasjonsutvikling og rådgiving med den enkelte eller i grupper.

 

Masterprogrammet i spesialpedagogikk har et mål om å utdanne kompetente profesjonsutøvere som er i stand til å forbedre eksisterende praksis. Programmet skal forberede studenter til å bidra i tverrfaglig samarbeid og tilby et helhetlig tilbud til sårbare barn, unge og voksne. Dette sees i sammenheng med målet om å skape et mer inkluderende og bærekraftig læringsmiljø for alle.

 

Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål:

  • God utdanning

  • God helse og livskvalitet

  • Fred, rettferdighet og velfungerende institusjoner

Undervisnings-og læringsformer

Dette er et fulltidsstudium hvor det inngår obligatorisk oppmøte i utvalgte samlinger på alle emner. Forventet arbeidsinnsats for fulltidsstudenter ved UiA er 1600 timer per studieår.

Det er i hovedsak tre typer undervisningsformer i studiet: forelesning, seminar og individuell/gruppebasert veiledning. Undervisning er lagt opp over 3 eller 4 dager per uke i de første tre semestrene. Ved siden av undervisningsaktiviteter forutsettes det selvstendig arbeid med pensumet og annen relevant litteratur. Det inngår skriftlige og/eller muntlige arbeidskrav i alle emner, inkludert gruppeoppgaver. For å utvikle kompetanse innenfor undervisning, rådgivning og tverrfaglig samarbeid, forventes det at studenter periodevis presenterer muntlig i plenum, deler skriftlig arbeid med medstudenter og deltar i andre dynamiske former for læringsaktivitet (f.eks. rollespill med videoopptak).

En 2 ukers praksisperiode inngår i tredje semesteret knyttet til emnet «Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet».

Vurderingsformer

Når det gjelder vurderingsformer er det tatt tre hensyn:

  • hensynet til helhet og sammenheng mellom innhold, utbytteformuleringer, arbeidsform og eksamensform innenfor hvert emne

  • hensynet til varierte eksamensformer i studiet

  • hensynet til en progresjon fram mot masteroppgaveskriving

Eksamensformen varierer mellom skriftlig individuell eksamen, semesteroppgave individuelt/gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen i gruppe og masteroppgave.

Internasjonalisering

Det legges vekt på at masterprogrammet i spesialpedagogikk settes inn i en internasjonal kontekst. For eksempel i PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk vil begrepene inkludering/ekskludering relateres til både nasjonale og internasjonale sammenhenger. Studentene eksponeres for et mangfold av perspektiver på spesialpedagogisk arbeid gjennom sammenligninger av organiseringen av spesialundervisningen i Norge og andre land.

Undervisningsspråk i programmet er norsk, men noe undervisning kan foregå på andre skandinaviske språk eller engelsk. Internasjonal forskningslitteratur på engelsk blir benyttet i alle emner.

Det er lagt til rette for studentutveksling i 3. semester. Universitetet har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet. Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling: https://www.uia.no/student/utveksling. Se også https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=5908

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no) eller studieprogramleder David Lansing Cameron (david.l.cameron@uia.no) for mer veiledning.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studenten må ha fullført PED424 i første semester. For alle emnene på 500-nivå skal studentene ha fullført alle emnene på 400-nivå. For å starte PED511 må studentene ha fullført alle de øvrige emnene.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Mastergrad i spesialpedagogikk kvalifiserer for arbeid i en rekke forskjellige sammenhenger hvor opplæring, utdanning, formidling, rådgiving eller ledelse av spesialpedagogisk virksomhet står sentralt. Aktuelle kontekster kan være offentlig og privat administrasjon, hjelpeapparatet, barnehage- og skolesektor på ulike nivåer innenfor kommune, fylkeskommune eller stat. Sentrale arbeidsplasser er PP-tjeneste, Statped, helsestasjoner, rusomsorg, psykiatri, barnevernsinstitusjoner, arbeidsinkluderingsbedrifter, NAV, kriminalforebyggende arbeid, omsorgs- eller avlastningsboliger, voksenopplæring og inkluderingsarbeid med asylsøkere og andre utsatte grupper.

Masterprogrammet kan gi grunnlag for videre utdanning på ph.d.-nivå.

Fører til grad

Master i spesialpedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Bærbar datamaskin
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.

Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak. Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.

Skikkethet
Studenter i Spesialpedagogikk, masterprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.

Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, følges spesielt opp.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:25:46