Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • PED424 Inkluderende spesialpedagogikk Emneside mangler 15 stp
  • PED425 Sosioemosjonell sårbarhet Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • PED525 Lærevansker og læringsmuligheter Emneside mangler 15 stp
  • PED519 Vitenskapsteori og forskningsmetoder Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studentene

Kunnskap
- ha inngående kunnskap om spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, inkludert temaer som historiske perspektiver, dilemmaer og utfordringer
- kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap om inkluderingsprosesser, rådgiving, spesialpedagogisk ledelse, lærevansker og andre særskilte behov
- ha avansert kunnskap innenfor spesialpedagogiske temaer relatert til innovasjons- og endringsarbeid
- ha inngående kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og deres anvendelse innenfor spesialpedagogisk forskning

Ferdigheter
- kunne anvende spesialpedagogisk kunnskap, planlegge endringer og sette inn tiltak hos individer, i grupper og i ulike systemer med mål om å utvikle og videreutvikle det spesialpedagogiske tilbudet
- kunne legge til rette for inkludering i spesialpedagogiske sammenhenger
- kunne lede spesialpedagogisk virksomhet med tanke på innovasjons- og endringsmål
- være i stand til å gi råd og veilede mennesker i sårbare situasjoner
- være i stand til å utarbeide adekvat forskningsdesign, gjennomføre en helhetlig
forskningsprosess, forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og presentere resultater av eget forskningsarbeid i henhold til vitenskapelige kriterier
- kritisk kunne analysere og ta stilling til etiske problemstillinger i spesialpedagogisk forskning og praksis
- kunne foreta selvstendige analyser og vurderinger med tanke på innovasjons- og endringsarbeid i ulike institusjonelle og samfunnsmessige kontekster

Generell kompetanse
- kunne formidle ulike teoretiske og empiriske perspektiver innenfor spesialpedagogikk - selvstendig kunne løse komplekse spesialpedagogiske problemstillinger både på individog systemnivå
- kunne anvende kunnskaper og ferdigheter som kreves av en rådgiver og innovatør innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet
- kunne bidra til å utvikle fremtidig lederkompetanse innenfor spesialpedagogisk virksomhet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Enten: Integrert studium (minst 120 sp) i pedagogikk eller spesialpedagogikk

Eller: Fordypning (minst 80 sp) i pedagogikk eller spesialpedagogikk

Eller: Lærerutdanning (grunnskolelærer/allmennlærer, barnehagelærer/førskolelærer, praktisk-pedagogisk utdanning som bygger på universitets- og høyskoleutdanning av minst 180 sp omfang)

Eller: Fullført tre år av 4-årig lærerutdanning

Eller: Bachelorstudium i barnevern, vernepleie, psykologi

Se utfyllende regler for opptak på uia.no/spesped-master.

Generell beskrivelse av studiet

Det grunnleggende målet med spesialpedagogisk arbeid er å legge til rette for utvikling av menneskelige potensialer og å kompensere for utfordringer som har negativ innvirkning på læring. Spesialpedagogen møter et mangfold av barn, unge og voksne med særskilte behov.
For å dekke disse mangfoldige behovene har dagens yrker blitt stadig mer spesialisert. Denne utviklingen kan ha bidratt til at en del mennesker i sårbare situasjoner opplever manglende sammenheng i hverdagen. Det er derfor viktig at spesialpedagogisk arbeid ikke er begrenset bare til oppfølging av enkeltindivider eller spesifikke grupper med vansker, men også innebærer systemrettet og forebyggende arbeid på ulike nivåer. Dette inkluderer for eksempel spesialpedagogisk ledelse og innovasjonsarbeid og rådgiving, der målet er å fremme utviklings- og læringsprosesser i et livslangt perspektiv. Programmet har fokus på aktuell kunnskap innenfor spesialpedagogikkens forskningsfelt og legger til rette for (ut)dannelsen av kompetente profesjonsutøvere som er i stand til å planlegge og gjennomføre endring for å forbedre eksisterende spesialpedagogisk praksis. Programmet forbereder og lærer opp studenter til å bidra i tverrfaglig samarbeid der målet er å tilby et helhetlig tilbud til sårbare barn, unge og voksne, skape inkluderende miljøer, samt tilrå og lede spesialpedagogisk virksomhet både på individ- og systemnivå.

Undervisnings-og læringsformer

Det er i hovedsak tre arbeidsformer: forelesning, seminar og individuell/gruppebasert veiledning.
En 2 ukers praksisperiode inngår i tredje semesteret knyttet til emnet «Innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk virksomhet».

Undervisningsspråket er norsk i alle emner.

Vurderingsformer

Det er tatt tre hensyn: hensynet til helhet og sammenheng mellom innhold, utbytteformuleringer, arbeidsform og eksamensform innenfor hvert emne, hensynet til varierte eksamensformer i studiet og hensynet til en progresjon fram mot masteroppgaveskriving.
Eksamensformen varierer mellom skriftlig individuell eksamen, semesteroppgave individuelt/gruppe, muntlig eksamen, hjemmeeksamen i gruppe og masteroppgave.

Internasjonalisering

Det legges vekt på at masterprogrammet i spesialpedagogikk settes inn i en internasjonal kontekst. For eksempel i PED 424 Inkluderende spesialpedagogikk vil begrepene inkludering/ekskludering relateres til både nasjonale og internasjonale sammenhenger. Studentene eksponeres for et mangfold av perspektiver på spesialpedagogisk arbeid gjennom sammenligninger av organiseringen av spesialundervisningen i Norge og andre land.
Det er lagt til rette for studentutveksling i 3. og/eller 4. semester. Universitetet har en rekke samarbeidsavtaler med universiteter og høgskoler i utlandet. Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling: https://www.uia.no/student/utveksling. Se også https://www.uia.no/exchangestudies/search?soid=5908
Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.froysnes@uia.no)
og studiekoordinator David Lansing Cameron (david.l.cameron@uia.no) for mer veiledning.

Vilkår for å gå videre i studiet

Under hvert emne er det gjort rede for progresjonskrav. Studenten må ha fullført PED424 i første semester. For alle emnene på 500-nivå skal studentene ha fullført alle emnene på 400- nivå.
For PED511 skal studentene ha fullført alle emnene.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Mastergrad i spesialpedagogikk kvalifiserer for arbeid i en rekke forskjellige sammenhenger hvor opplæring, utdanning, formidling, rådgiving eller ledelse av spesialpedagogisk virksomhet står sentralt. Aktuelle kontekster kan være offentlig og privat administrasjon, hjelpeapparatet, barnehage- og skolesektor på ulike nivåer innenfor kommune, fylkeskommune eller stat. Sentrale arbeidsplasser er PP-tjeneste, Statped, helsestasjoner, rusomsorg, psykiatri, barnevernsinstitusjoner, arbeidsinkluderingsbedrifter, NAV, kriminalforebyggende arbeid, omsorgs- eller avlastningsboliger, voksenopplæring og inkluderingsarbeid med asylsøkere og andre utsatte grupper. Masterprogrammet er en disiplinutdanning og skal gi grunnlag for videre forskerutdanning (ph.d.).

Fører til grad

Master i spesialpedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon, kontakt studieprogramleder
Anne Dorthe Tveit (anne.d.tveit@uia.no)38141237
eller studierådgiver Jon-Arne Bilben Haugseth (jon.a.haugseth@uia.no)38141232

Andre opplysninger

Politiattest

Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.

Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.

 

Skikkethet

Studenter i Spesialpedagogikk, masterprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.

Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. juni 2024 01:32:35