Studieplan

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

Høst 2026

Utveksling eller emner i 5. semester

Velg studieretning for å se emner

Vår 2027

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

Kunnskap

  • ha bred kunnskap innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet, herunder fagets historie, politiske og lovmessige føringer, teorimangfold og arbeidsmåter

  • ha kunnskap om ulike vanskeområder og læringsutfordringer innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet gjennom hele livsløpet

  • ha inngående kunnskap om inkluderingsbegrepets betydning for spesialpedagogikkfeltet og for læring generelt

Ferdigheter

  • kunne identifisere og kartlegge bekymringsfulle forhold knyttet til ulike vanskeområder og deres betydning for livslang læring og inkludering

  • kunne iverksette forebyggende tiltak og tilrettelegge for livslang læring og inkludering

  • vise selvstendighet og evne til å samarbeide på tvers av faget for å legge til rette for en meningsfull opplæringssituasjon

  • kunne anvende ferdigheter innenfor vitenskapelig metode som man trenger i fagutvikling som profesjonell yrkesutøver

Generell kompetanse

  • kunne anvende disiplinens kunnskapsbase og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter

  • kunne vurdere og formidle spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag og kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

  • ha et bevisst forhold til etiske utfordringer knyttet til lovverk, arbeidsmåter og ulike vitenskapelige ståsted innenfor spesialpedagogikkfeltet

  • kunne planlegge, gjennomføre og dokumentere akademisk arbeid

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Opptak til 2. studieår krever årsstudium i spesialpedagogikk eller første år av et bachelorstudium i spesialpedagogikk.

Opptak til 3. studieår krever første to år av et bachelorstudium i spesialpedagogikk inkludert minimum 10 studiepoeng samfunnsvitenskapelig metode.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelorprogrammet i spesialpedagogikk skal gi en bred kompetanse i å tilrettelegge for læring, utvikling og gode livsvilkår for barn, unge og voksne med særlige behov. Prinsippet om livslang læring i et inkluderende samfunn er et overordnet tema gjennom hele programmet. Programmet følger en progresjon der studentene først blir introdusert for rammer og faglig grunnlag innenfor fagfeltet, med vekt på blant annet sentrale teorier om lærevansker og læringsprosesser, historisk bevegelse fra et segregert spesialpedagogisk tilbud til inkludering, politiske føringer og ulike arenaer der spesialpedagogisk kunnskap anvendes. Over tid skal studentene utvikle en mer spesifikk kompetanse innenfor fire utvalgte områder: språk- og kommunikasjonsvansker, samspill og atferdsvansker, miljøterapeutisk arbeid og habilitering/rehabilitering. Studiet sikter mot å finne en balanse mellom spesialpedagogikkfeltet både som disiplin og profesjon og mellom utdanningssektorens og andre arenaers relevans for spesialpedagogikkfeltet.

Spesialpedagogikk er en disiplin med etablerte teorier og metoder der det drives forskning og utvikling, samtidig som det er et dynamisk fagfelt i stadig endring hvor ulike meninger og forståelsesmåter møter hverandre. Spesialpedagogikk er også en profesjon med røtter i både helsefaglige og pedagogiske profesjonstradisjoner.

Emnene i programmet retter seg mot fagspesifikk kompetanse og bygger på en firedelt tilnærming der det legges vekt på: (a) opplæring i faglig tematikk, (b) opplæring i kartlegging og vurdering knyttet til tematikken, (c) opplæring i tiltak og arbeidsmåter innenfor emnets tema og (d) arbeid med å stille kritiske spørsmål rundt etiske dilemmaer og andre utfordringer som kan oppstå innenfor disse områdene. Gjennom hele programmet er det fokus på å kunne se og forstå nedsatt funksjonsevne og læringsutfordringer som et samspill mellom individet og kontekstuelle betingelser. Praksiserfaringer bidrar til at studentene får muligheten til å observere og delta i aktuelle arbeidsarenaer. Målet med studiet er å utdanne kompetente spesialpedagoger som kan bidra til å fremme et likestilt og inkluderende samfunn gjennom å legge til rette for læring og god livskvalitet for barn, unge og voksne med særskilte behov.

Dette studieprogrammet gir kompetanse med relevans for følgende bærekraftsmål: - God utdanning. Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle - Sikre god helse og livskvalitet

Undervisnings-og læringsformer

Studiet er basert på arbeid både selvstendig og i gruppe. Det er forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveskriving, selvstudium og andre opplæringsformer. Digitale læringsressurser benyttes. Programmet inkluderer to obligatoriske praksisperioder. Undervisningsspråket er stort sett norsk, men det kan også gis pensum og forelesninger på engelsk.

Vurderingsformer

Det anvendes ulike vurderingsformer, bl.a. skriftlig individuell eksamen, individuell og gruppevis semesteroppgave, mappeinnleveringer, muntlig gruppeeksamen, muntlig individuell eksamen og skriftlig individuell hjemmeeksamen.

Internasjonalisering

Bachelorprogrammet bringer inn internasjonale perspektiv gjennom forelesninger, pensumlitteratur og gjesteforelesere.

Det gis mulighet for utenlandsopphold i 5. og/eller 6. semester etter avtale med instituttet.
Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre nettsider om utveksling:
https://www.uia.no/student/utveksling

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene skal ha bestått PED151 Innføring i spesialpedagogikk, PED128 Læring og læringsprosesser og PED 163 Tverrprofesjonelt arbeid i spesialpedagogisk opplæring i skole og barnehage, for å gå videre til PED236 Miljøterapeutisk arbeid. I tillegg til disse 4 emnene skal studentene ha bestått Ex-phil og Ex-fac samt PED228 Forskningsmetoder for å kunne gå videre til PED320 Bacheloroppgaven.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Fullført bachelorstudium i spesialpedagogikk gir grunnlag for opptak til masterstudium i spesialpedagogikk, pedagogikk eller tilsvarende.

Studiet gir ikke undervisningskompetanse i skolen, men anledning til annet arbeid i skoleverket (f.eks. SFO, støtteapparat, alternative skoletilbud). Barnehagen er også en aktuell arbeidsplass.

Studiet er også relevant for ansettelser i forskjellige stillinger i helse- og sosialsektoren og innenfor arbeids- og velferdsforvaltningen (f.eks. kriminal- og rusomsorg, arbeidsinkludering og
innenfor omsorgen for psykisk utviklingshemmede).

Fører til grad

Bachelor i spesialpedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Politiattest

Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak. Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.

Skikkethet

Studenter i Spesialpedagogikk, bachelorprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:25:46