Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • PED128 Læring og opplæring Emneside mangler 15 stp
  • PED151 Innføring i spesialpedagogikk Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • PED152 Språk- og kommunikasjonsvansker Emneside mangler 15 stp
  • PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage Emneside mangler 15 stp
  • PRA101 Praksis 1 i spesialpedagogikk Emneside mangler 0 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Obligatoriske emner

Velg studieretning for å se emner

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten kunne:

Kunnskap

  • ha bred kunnskap innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet, herunder fagets historie, politiske og lovmessige føringer, teorimangfold og arbeidsmåter,

  • ha kunnskap om ulike vanskeområder og læringsutfordringer innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet gjennom hele livsløpet,

  • ha inngående kunnskap om inkluderingsbegrepets betydning for spesialpedagogikkfeltet og for læring generelt,

Ferdigheter

  • identifisere og kartlegge bekymringsfulle forhold knyttet til ulike vanskeområder og deres betydning for livslang læring og inkludering,

  • iverksette forebyggende tiltak og tilrettelegge for livslang læring og inkludering,

  • vise selvstendighet og evne til å samarbeide på tvers av faget for å legge til rette for en meningsfull opplæringssituasjon,

  • kunne beherske ferdigheter innenfor vitenskapelig metode som man må ha som profesjonell yrkesutøver

Generell kompetanse

  • være i stand til å anvende disiplinens kunnskapsbase og tilegne seg nye kunnskaper og ferdigheter,

  • vise evne til å vurdere og formidle spesialpedagogikkens kunnskapsgrunnlag og potensielle bidrag innenfor ulike sammenhenger,

  • ha et bevisst forhold til etiske utfordringer knyttet til lovverk, arbeidsmåter og ulike vitenskapelige ståsted innenfor spesialpedagogikkfeltet,

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere selvstendig akademisk arbeid.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelor i spesialpedagogikk skal gi en bred kompetanse i å tilrettelegge for læring, utvikling og gode livsvilkår for barn, unge og voksne med særlige behov. Prinsippet om livslang læring i et inkluderende samfunn er et overordnet tema gjennom hele programmet. Programmet følger en naturlig progresjon der studentene først blir introdusert for rammer og faglig grunnlag innenfor fagfeltet, med vekt på blant annet sentrale teorier om lærevansker og læringsprosesser, historisk bevegelse fra et segregert spesialpedagogisk tilbud til inkludering, politiske føringer og ulike arenaer der spesialpedagogisk kunnskap anvendes. Over tid skal studentene utvikle en mer spesifikk kompetanse innenfor fire utvalgte områder: språk- og kommunikasjonsvansker, samspill og atferdsvansker, miljøterapeutisk arbeid og habilitering/rehabilitering. Studiet sikter mot å finne en balanse mellom spesialpedagogikkfeltet både som disiplin og profesjon:

Spesialpedagogikk er en disiplin med etablerte teori og metoder, der det drives forskning og utvikling, samtidig som det er et dynamisk fagfelt i stadig endring hvor ulike meninger og forståelsesmåter møter hverandre.
Spesialpedagogikk er også en profesjon med røtter i både helsefaglige og pedagogiske profesjonstradisjoner.

Emnene retter seg mot fagspesifikk kompetanse og bygger på en firedelt tilnærming der det legges vekt på: (a) opplæring i faglig tematikk, (b) opplæring i kartlegging og vurdering knyttet til tematikken, (c) opplæring i tiltak og arbeidsmåter innenfor emnets tema og (d) arbeid med å stille kritiske spørsmål rundt etiske dilemmaer og andre utfordringer som kan oppstå innenfor disse områdene. Gjennom hele programmet er det fokus på å kunne se og forstå nedsatt funksjonsevne og læringsutfordringer som et samspill mellom individet og kontekstuelle betingelser. Praksiserfaringer bidrar til at studentene får muligheten til å observere og delta i aktuelle arbeidsarenaer. Målet med studiet er å utdanne kompetente spesialpedagoger som kan bidra til å fremme et likestilt og inkluderende samfunn gjennom å legge til rette for læring og god livskvalitet for barn, unge og voksne med særskilte behov

Undervisnings-og læringsformer

Studiet er basert på arbeid både selvstendig og i gruppe. Det er forelesninger, seminarer, gruppearbeid, oppgaveskriving, selvstudium og andre opplæringsformer. Programmet inkluderer to obligatoriske praksisperioder. Undervisningsspråket er stort sett norsk, men det kan også gis pensum og forelesninger på engelsk. I hvert av emnene i studiet kan det legges inn krav om obligatorisk undervisning og obligatoriske arbeidskrav.

Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Vurderingsformer

Det anvendes ulike vurderingsformer, bl.a. skriftlig individuell eksamen, individuell og gruppevis semesteroppgave, mappeinnleveringer, muntlig gruppeeksamen, muntlig individuell eksamen og skriftlig individuell hjemmeeksamen.

Internasjonalisering

Det gis mulighet for utenlandsopphold i 5. og/eller 6. semester etter avtale med instituttet.
Informasjon om aktuelle utvekslingssteder finnes på våre websider om utveksling: http://www.uia.no/no/content/view/full/239091

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene skal ha bestått PED151 - Innføring i spesialpedagogikk, PED128 - Læring og læringsprosesser og PED153 - Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage, for å gå videre til PED236 - Miljøterapeutisk arbeid. I tillegg til disse 4 emnene skal studentene ha bestått Ex-phil og Ex-fac samt PED228 - Forskningsmetoder for å kunne gå videre til PED320 - Bacheloroppgaven.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Fullført bachelorstudium i spesialpedagogikk gir grunnlag for opptak til masterstudium i spesialpedagogikk, pedagogikk eller tilsvarende.
Studiet gir ikke undervisningskompetanse i skolen, men anledning til annet arbeid i skoleverket (f.eks. SFO, støtteapparat, alternative skoletilbud).Barnehagen er også en aktuell arbeidsplass.
Studiet er også relevant for ansettelser i forskjellige stillinger i helse- og sosialsektoren og innen arbeids- og velferdsforvaltningen (f.eks. kriminal- og rusomsorg, arbeidsinkludering og
innen omsorgen for psykisk utviklingshemmede). 

Fører til grad

Bachelorgrad i spesialpedagogikk

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.2.  

Kontaktperson

Rådgiver Jon-Arne Bilben Haugseth (jon.a.haugseth@uia.no)
Professor David Lansing Cameron (david.l.cameron@uia.no)

Andre opplysninger

Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.
Politiattesten må være levert før studenten kan delta i praksis.

Skikkethet

Studenter i Spesialpedagogikk, bachelorprogram er underlagt forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning (nr. 859) med hjemmel i lov 1. april 2005 om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd.

Den løpende skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studietiden. De studentene som får merknad vedrørende tvil om skikkethet, skal følges spesielt opp.

 


Studiet tilbys annet hvert år.

Neste opptak er høsten 2021.

 

 

.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:33:09