Studieplan

Vår 2022

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten kunne:

 

Kunnskaper
- vise grunnleggende kunnskap innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- vise bred kunnskap om elever med særskilte behov

- kjenne lovverk for barnehage og skole med betydning for spesialpedagogisk arbeid

 

Ferdigheter
- planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- vurdere sin egen og andres spesialpedagogiske virksomhet

- delta i utvikling og bruk av kartlegging og opplæringsplaner

 

Generell kompetanse
- vise et bevisst forhold til etiske utfordringer knyttet til lovverk, praksisfelt og samarbeid på ulike nivåer av hjelpeapparatet

- være i stand til å utvikle spesialpedagogisk praksis og ha evne til refleksjon over denne
- formidle sentralt fagstoff innenfor spesialpedagogikken både muntlig og skriftlig 

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Fullført de tre første årene av fireårig grunnskolelærer-/allmennlærerutdanning,
eller
annen fullført lærerutdanning (barnehagelærer-, førskolelærer-, faglærer- eller praktisk-pedagogisk utdanning.


Politiattest.
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet skal bidra til en faglig og personlig utvikling hos studentene, slik at de kan stå rustet til å løse viktige spesialpedagogiske oppgaver i barnehage, skole og annen spesialpedagogisk virksomhet.

Det vil bli gitt en innføring i grunnleggende begreper, teori og empiri knyttet til sentrale områder i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, som for eksempel inkludering, spesialundervisning og ulike vanskeområder. I tillegg vil det juridiske og administrative grunnlaget for spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skoleverk bli gjennomgått.

Studiet gir innføring i det undervisnings- og læringsteoretiske grunnlaget for arbeidet med barn, unge og voksne med spesielle behov. I tillegg skal studiet ta opp den spesielle situasjonen som barn og unge fra etniske minoriteter med behov for spesialundervisning kan være i.

Obligatoriske praksisperioder bestående av to uker i hvert av de to emnene i programmet. Gjennom disse erfaringer vil studentene få en innføring i formelle prosedyrer og ulike didaktiske tilnærminger i spesialpedagogiske virksomheter. Dette vil omfatte teoretisk grunnlag, funksjonskartlegging, former for differensiering og bruk av spesialpedagogiske tiltak, samt ulike veiledningsoppgaver, og tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.

Undervisnings-og læringsformer

Forelesning, kollokviearbeid, gruppearbeid, selvstudium, 4-ukers praksis ved skoler og/eller barnehage og prosjektseminar.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Vurderingsformer

Individuell semesteroppgave.
Semesteroppgave i gruppe.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

I kombinasjon med fullført lærerutdanning gir studiet kvalifikasjoner for spesialpedagogisk arbeid i barnehage, skole og annen spesialpedagogisk virksomhet med barn, unge eller voksne med særskilte behov.

Andre opplysninger

Politiattest må være levert før studenten kan delta i praksisperioden.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. mai 2024 12:26:04