Studieplan for Spesialpedagogikk 1 - Innføring i spesialpedagogikk, halvårsstudium (Vår 2021)
Fakta om programmet
- Studiepoeng:
- 30
- Studiets varighet:
- ½ år
- Organisering:
- Heltid
- Studiested:
- Campus Kristiansand
- Studienivå:
- Videreutdanning lavere grad
Studieplan
Vår 2021
Obligatoriske emner
- PED153 Spesialpedagogisk arbeid i skole og barnehage 15 stp
- PED154 Innføring i spesialpedagogikk for lærere 15 stp
- PRA202 Praksis 1 i spesialpedagogikk Emneside mangler 0 stp
Velg studieretning for å se emner
Hva lærer du?
Læringsutbytte
Etter fullført studium skal studenten kunne:
Kunnskap
-
vise grunnleggende kunnskap innenfor det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
-
vise bred kunnskap om elever med særskilte behov
-
kjenne lovverk for barnehage og skole med betydning for spesialpedagogisk arbeid
Ferdigheter
-
planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet
-
vurdere sin egen og andres spesialpedagogiske virksomhet
-
delta i utvikling og bruk av kartlegging og opplæringsplaner
Generell kompetanse
-
vise et bevisst forhold til etiske utfordringer knyttet til lovverk, praksisfelt og samarbeid på ulike nivåer av hjelpeapparatet
-
være i stand til å utvikle spesialpedagogisk praksis og ha evne til refleksjon over denne
-
formidle sentralt fagstoff innenfor spesialpedagogikken både muntlig og skriftlig
Oppbygging og gjennomføring
Opptakskrav
Fullført de tre første årene av fireårig grunnskolelærer-/allmennlærerutdanning, eller annen fullført lærerutdanning (barnehagelærer-, førskolelærer-, faglærer- eller praktisk-pedagogisk utdanning.
Politiattest
Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.
Generell beskrivelse av studiet
Studiet skal bidra til en faglig og personlig utvikling hos studentene, slik at de kan stå rustet til å løse viktige spesialpedagogiske oppgaver i barnehage, skole og annen spesialpedagogisk virksomhet. Det vil bli gitt en innføring i grunnleggende begreper, teori og empiri knyttet til sentrale områder i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet, som for eksempel inkludering, spesialundervisning og ulike vanskeområder. I tillegg vil det juridiske og administrative grunnlaget for spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skoleverk bli gjennomgått.
Studiet gir innføring i det undervisnings- og læringsteoretiske grunnlaget for arbeidet med barn, unge og voksne med spesielle behov. I tillegg skal studiet ta opp den spesielle situasjonen som barn og unge fra etniske minoriteter med behov for spesialundervisning kan være i.
Obligatoriske praksisperioder bestående av to uker i hvert av de to emnene i programmet. Gjennom disse erfaringer vil studentene få en innføring i formelle prosedyrer og ulike didaktiske tilnærminger i spesialpedagogiske virksomheter. Dette vil omfatte teoretisk grunnlag, funksjonskartlegging, former for differensiering og bruk av spesialpedagogiske tiltak, samt ulike veiledningsoppgaver, og tverretatlig og tverrfaglig samarbeid.
Undervisnings-og læringsformer
Forelesning, kollokviearbeid, gruppearbeid, selvstudium, 4-ukers praksis ved skoler og/eller barnehage og prosjektseminar.
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Vurderingsformer
Individuell semesteroppgave.
Semesteroppgave i gruppe.
Yrkesmuligheter og videre utdanning
I kombinasjon med fullført lærerutdanning gir studiet kvalifikasjoner for spesialpedagogisk arbeid i barnehage, skole og annen spesialpedagogisk virksomhet med barn, unge eller voksne med særskilte behov.
Kontaktperson
Rådgiver Jon-Arne Bilben Haugseth
Andre opplysninger
Politiattest må være levert før studenten kan delta i praksisperioden.