Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • SPA105 Språk, kultur og samfunn Emneside mangler 15 stp
  • UT-112 Introduction to Latin-American Studies: History, Development and Society Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • SPA106 Spansk språk 2 Emneside mangler 15 stp
  • SPA109 Litteratur og kultur 2 Emneside mangler 15 stp

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført studie skal studentene

  • ha kunnskap om varierte språkstrukturer i spansk

  • ha tilegnet seg grunnleggende teoretiske og praktiske kunnskaper i spansk språk

  • kjenne til ulike varianter av spansk språk

  • kjenne til historie og samfunnsforhold i den spansktalende verden

  • ha kunnskaper om spanskspråklig litteratur og kultur

  • kjenne til ulike typer tekster fra det spansktalende språkområde

Ferdigheter: Etter fullført studie skal studentene

  • ha oppøvd grunnleggende ferdigheter i spansk språk, både skriftlig og muntlig

  • mestre ulike kommunikasjonssituasjoner på spansk både skriftlig og muntlig

  • være i stand til å analysere spansk språkbruk på en reflektert måte

  • være i stand til å orientere seg i relevant faglitteratur

  • vise evne til å drøfte ulike problemstillinger knyttet til spansk språk og samfunnsforhold i det spansktalende språkområdet

  • beherske ulike akademiske sjangre skriftlig og muntlig på spansk

  • være i stand til å beskrive samfunnsutvikling og samfunnsforhold i den spanskspråklige verden

  • være i stand til å lese, forstå og tolke litterære tekster i ulike sjangre

Generell kompetanse: Etter fullført studie skal studentene

  • kunne presentere ulike tema på en forståelig og strukturert måte

  • kunne reflektere selvstendig rundt ulike faglige temaer

  • kunne beskrive og vurdere eget arbeid med å lære språk generelt og spansk spesielt

  • produsere akademiske tekster (muntlige og skriftlige) med bruk av kildehenvisninger

  • ha utviklet en økt flerkulturell og flerspråklig bevissthet og kompetanse

  • kunne anvende IKT som en ressurs i arbeidet med spanskfaget

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

  Generell studiekompetanse

Undervisningen på spansk årsstudium forutsetter forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 fra videregående skole, alternativt B1-nivå ifølge Det felles europeiske rammeverket for språk.
Språkkurs og tidligere opphold i Spania eller Latin-Amerika vil også være en fordel. Undervisningen foregår hovedsakelig på spansk. Det frarådes å følge emnet uten forkunnskaper, da dette vil være svært arbeidskrevende.

Generell beskrivelse av studiet

Årsstudiet i spansk skal gi studentene bred innsikt i spansk språk, spanskspråklig litteratur, kultur og historie i det spansktalende språkområdet. Studiet skal også bidra til å utvikle studentenes ferdigheter i spansk språk, både skriftlig og muntlig.

Undervisnings-og læringsformer

Forelesninger og workshops. Studentaktive arbeidsformer og bruk av digitale ressurser for økt læring. For studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 og studenter i grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 inngår praksis. Studentenes aktive deltakelse i praktiske øvelser er nødvendig for å utvikle gode språkkunnskaper, derfor er det obligatorisk deltakelse i deler av programmet.

Vurderingsformer

Det er varierte vurderingsformer, se de enkelte emnebeskrivelsene.

Internasjonalisering

Pensumlitteratur og undervisning er hovedsakelig på spansk, og perspektiver fra den spanskspråklige verden er sentrale i alle deler av programmet. Samarbeidsprosjekter med institusjoner utenfor Norge inngår i vurderingsformene, samt deltar gjesteforelesere i undervisningen.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet er nyttig for ulike yrker der kunnskapen om spansk språk er viktig, som arbeid for kultursektoren og reiselivsnæringen. Videre vil studiet gi et godt grunnlag for arbeid i det offentlige og i det private næringsliv, i internasjonalt og tverrkulturelt arbeid der språkferdigheter og kunnskap om Spania og Latin-Amerika vil være nødvendig. Studiet gir også grunnlag for videre studier i spansk. Studiet kan inngå som breddeenhet i flere bachelorprogrammer ved Universitetet i Agder, og det åpner muligheter for videre studier i ulike fag i spansktalende land.

Studiet kan også inngå som en del av et studieløp som kvalifiserer for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-A) ved UiA, og gi mulighet for tilsetting i videregående skole og i 5.-10. klassetrinn i grunnskolen. Fra 2019 vil det bli krav om mastergrad for å ta PPU.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Andre opplysninger

Studenter som tidligere har tatt etter- og videreutdanning i spansk ved UiA, kan få studiepoengreduksjon.

 

Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen. Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. juni 2024 01:32:32