Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • SO-102 Innføring i sosialt arbeid Emneside mangler 10 stp
  • SV-133 Innføring i sosiologi Emneside mangler 10 stp
  • SV-135 Sociology of Welfare and Equality Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • SO-103 Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis Emneside mangler 10 stp
  • SO-104 Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse Emneside mangler 10 stp
  • SO-203 Arbeidsinkludering Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Høst 2021

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Læringsutbytte

 

Kunnskaper

Kandidaten skal etter endt studium ha:

  • kunnskap om sosialt arbeids historie og plass i samfunnet

  • kunnskap om og forståelse for vitenskapelige teorier, begreper, forskning, metoder og verktøy som er relevant for sosialt arbeid

  • kunnskap om og forståelse for hvordan samfunnsmessige prosesser skaper og vedlikeholder sosiale problemer

  • kunnskap om politiske, juridiske og økonomiske sammenhenger som sosionomer skal fungere innenfor

  • grunnleggende kunnskap om sentrale prinsipper i organiseringen av velferdsordningene, og forståelse for spenninger og dilemmaer knyttet til utformingen av dem

  • kunnskap om og forståelse for brukermedvirkning på ulike nivåer

  • kunnskap om menneskets sosiale og psykologiske behov, utvikling og atferd

  • kunnskap om kommunikasjon og samarbeid på tvers av faggrenser

 

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidaten kunne

  • anvende ulike teoretiske perspektiver på sosiale problemer

  • forstå og analysere brukernes situasjon i lys av ulike teorier og ved hjelp av relevante metoder og verktøy

  • møte brukere av hjelpeapparatet med respekt og empati og se likeverd som en grunnleggende forutsetning for sosialt arbeids yrkespraksis

  • samhandle profesjonelt med brukere og ulike yrkesgrupper

  • initiere og gjennomføre endringsarbeid i samarbeid med aktører på ulike nivåer

  • utøve faglig skjønn, saksbehandling, gi råd og veiledning

  • reflektere kritisk over egen yrkesutøving og behov for faglig videreutvikling

  • nyttiggjøre seg veiledning i egen faglig utvikling

 

Generell kompetanse

Kandidatene skal etter endt utdanning være i stand til å:

  • møte utfordringer i arbeid med mennesker og handle etisk adekvat

  • reflektere over egen praksis med utgangspunkt i etisk tenkning og teori

  • se sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk sosialt arbeid

  • se seg selv som en aktør i innovasjonsprosesser og i utvikling av eget fag

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse. Søkere må legge fram politiattest i forbindelse med opptak.

Generell beskrivelse av studiet

Bachelorstudiet er en generell utdanning i sosialt arbeid. En sosionom arbeider med mennesker som er i vanskelige livssituasjoner. For å kunne bistå disse må sosionomen ha evne til å danne relasjoner med mennesker og kjenne til hvilke ressurser samfunnet har for å hjelpe.

Formålet er å utdanne brukerorienterte yrkesutøvere som er kvalifiserte til å arbeide med å forebygge, løse og redusere sosiale problemer, enten disse er knyttet til enkeltpersoner, familier, grupper eller sosiale nettverk.

Utdanningen integrerer ulike fagområder og skal sette studentene i stand til å planlegge tiltak i samarbeid med brukere og andre tjenesteytere. En sosionom skal ha kompetanse i ulike sosialfaglige arbeidsmetoder, med spesiell vektlegging av arbeidsformer der brukere er aktive deltakere og mobiliserer egne ressurser. Utdanningen skal fremme studentenes evne til kritisk refleksjon over fag, etikk, egen yrkesrolle og samfunnet. I utdanningen legger vi vekt på at studenten utvikler handlingskompetanse.

Studiet legger vekt på møter med sosialt arbeids praksisfelt gjennom feltarbeid og praksisstudier, inkludert en 18 ukers praksisperiode i 5. semester. Studiet bygger på Rammeplan for sosionomutdanning fastsatt av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet i 2005.

Se ellers emnebeskrivelsene, detaljerte undervisningsplaner legges ut i Canvas til studentene ved semesterstart.

Undervisnings-og læringsformer

Arbeidsmåtene varierer mellom forelesninger, gruppearbeid, ferdighetstrening og feltarbeid/praksisstudier. Det blir gitt veiledning individuelt eller i gruppe. I tredje studieår inngår praksis av ett semesters varighet. Frammøte på forelesningene er normalt ikke obligatorisk, men det er krav om frammøte i deler av emnene, slik som f.eks. ferdighetstrening og undervisning i samarbeid med praksisfeltet. Undervisningsspråket er norsk, men enkelte emner eller deler av emner kan bli undervist på engelsk.

Internasjonalisering

Studieprogrammet tar i bruk internasjonal pensumlitteratur, og det dras veksler på globale perspektiver som er sentrale for flere emner det undervises i. I studiet legges det vekt på å utvikle kunnskap om mangfold, konsekvenser av globalisering og migrasjon og kulturelt komplekse samfunn. I mentorprogrammet Nattergalen kan du få erfaring med å arbeide med barn med minoritetsbakgrunn.

Undervisningsspråket er hovedsakelig norsk, men det vil bli gitt noe undervisning på engelsk.

Vi anbefaler alle våre studenter å benytte muligheten til å dra på utveksling. Utveksling til en av våre samarbeidspartnere vil gi unik erfaring og mulighet til å få internasjonale perspektiver som er nyttige for studiet og senere yrkesutøvelse. I 3. semester er det mulig å søke utveksling til alle utdanningsinstitusjoner som studieprogrammet samarbeider med. I 5. semester kan studentene søke om å gjennomføre praksis i utlandet ved ulike institusjoner. Praksisutveksling skal være til steder vi har en samarbeidsavtale med, og disse skal primært være knyttet til et universitet.

Det finnes flere gode avtaler om utveksling, blant annet Erasmus+. For nærmere informasjon om hvilke steder studentene kan dra på utveksling, se UiAs nettsider om studentutveksling: https://www.uia.no/student/utveksling.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene skal ha fullført og bestått alle emner i de to første årene for å kunne begynne på tredje studieår.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Utdanningen gir grunnlag for tilsetting blant annet innenfor NAV, sosial- og barneverntjeneste, sykehus, rusomsorg, psykisk helse, PP-tjeneste, familiekontor, ulike institusjoner og organisasjoner.

Studiet kvalifiserer for å søke opptak til blant annet master i sosiologi og sosialt arbeid ved Universitetet i Agder, samt flere andre videreutdanninger.

Les mer om karrieremuligheter for samfunnsvitere på www.uia.no/karriereveier

Fører til grad

Fullført studium fører frem til graden Bachelor i sosialt arbeid med rett til yrkestittelen sosionom.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt instituttleder Hilde Terese Drivenes Johannessen 38141149

Andre opplysninger

  • Mer informasjon om politiattest finner du på UiAs nettsider eller her:

http://www.uia.no/politiattest

  • Taushetserklæring signeres elektronisk i forbindelse med semesterregistrering på StudWeb.

  • Det er innført krav om løpende skikkethetsvurdering av alle studenter. Du kan lese mer om det på UiAs nettsider.

http://www.uia.no/soeknadsfrist-og-opptak/skikkethetsvurdering

  • Rammeplanen for 3-årig sosionomutdanning:

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/pla/2006/0002/ddd/pdfv/269389-rammeplan_for_sosionomutdanning_05.pdf

  • Enkelte av emnene undervises sammen med studenter fra andre studieprogram.

  • Når du studerer sosialt arbeid ved Universitetet i Agder, kan du også delta i mentorprogrammet Nattergalen, hvor du som student er mentor for et barn med minoritetsbakgrunn.
    http://www.uia.no/nattergalen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:32:57