Studieplan

Vår 2024

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført studium skal studenten:

  • ha bred kunnskap om mat og næringsstoffers biokjemiske og fysiologiske innvirkning på vekst, utvikling og helse

  • ha kunnskap om utviklingen i norsk kosthold og sammenhengen mellom befolkningens kosthold og de viktigste helseutfordringene i samfunnet

  • ha kunnskap om menneskekroppens oppbygning og virkemåte

  • ha grunnleggende forståelse for kjemiske prinsipper og teorier

  • ha kunnskap om individuelle og samfunnsmessige faktorer som påvirker kostholdet og kostholdsrelatert sykdomsbyrde i befolkningen

  • ha kunnskap om mat og råvarer og hvordan bearbeiding av mat gjennom matvarekjeden påvirker ulike aspekter av mattrygghet og matkvalitet

  • ha kunnskap om hva som kjennetegner et bærekraftig kosthold

  • ha kunnskap om hvordan politiske føringer kan påvirke kostholdet, samt globale og miljømessige utfordringer knyttet til mat og kosthold

  • kjenne til relevante studiedesign innenfor forskning på sammenhengen mellom næringsstoffer, matvarer, kosthold og helse

  • kjenne til nyere forskning innenfor ernæringsfeltet

  • ha grunnleggende kunnskap om vitenskapelig metode og statistikk

Ferdigheter

Etter fullført studium skal studenten kunne:

  • planlegge og tilberede trygg, sunn og velsmakende mat ut fra hensynet til helse og miljømessig bærekraftige prinsipper

  • anvende digitale verktøy for næringsberegning og kunne vurdere kosthold opp mot nasjonale råd og retningslinjer

  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg som inkluderer praktisk matlaging

  • gjennomføre sentrale kjemiske analyser

  • planlegge og gjennomføre et selvstendig vitenskapelig arbeid

  • oppdatere og videreutvikle sin kunnskap innenfor ernæring og tilgrensende fagområder

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal studenten:

  • kunne formidle relevant og tilpasset kunnskap om mat, kosthold og ernæring til ulike målgrupper

  • kunne reflektere over etiske problemstillinger knyttet til mat matproduksjon, kosthold og ernæringspolitikk,

  • beherske grunnleggende krav til vitenskapelig fremstilling og argumentasjon

  • kjenne til nytenkning innenfor fagområdet

  • ha et reflektert forhold til eget ansvar som rådgiver i ernæringsspørsmål på individ- og samfunnsnivå

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse i tillegg til MEROD krav som innebærer Matematikk R1 eller S1 + S2 og Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2.

Generell beskrivelse av studiet

Studieprogrammet i ernæring er et 3-årig integrert bachelorprogram basert på en bred innføring i ernæring, matvarekunnskap, praktisk matlaging, samfunnsernæring, kjemi, fysiologi, biokjemi og ernæringsfysiologi. Andre emner er mat, globalisering og bærekraft, entreprenørskap og ernæringsepidemiologi. Fordypningsenheten i bachelorprogrammet består av 150 studiepoeng. Minst 30 studiepoeng i graden må være ernæringsemner på påbyggingsnivå (200-nivå).

Etter gjennomført studium skal studenten ha tilegnet seg bred kunnskap om sammenhengen mellom mat og helse og være i stand til å gi kunnskapsbasert undervisning, veiledning og råd om helsefremmende, sykdomsforebyggende og bærekraftig kosthold til ulike målgrupper. Studenten skal kjenne til norsk ernæringspolitikk og ha kunnskap om nasjonale, globale og miljømessige utfordringer knyttet til mat og kosthold Studenten skal ha opparbeidet seg gode matlagingsferdigheter og kunne planlegge og tilberede trygg, sunn og velsmakende mat ut fra hensyn til helse og spesielle behov.

I studieprogrammet inngår valgemner og mulighet for ett semester med utveksling.

Undervisnings-og læringsformer

Følgende arbeidsformer benyttes i studiet: Forelesninger, nettbasert undervisning, laboratorieundervisning, datalab, seminarveiledningsgrupper, individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, praktisk arbeid, ekskursjoner og prosjektarbeid. 

Det er obligatorisk deltakelse

  • i alle timer med praktisk arbeid

  • ved presentasjon av arbeidskrav og prosjekter

  • ved ekskursjoner og utvalgte tema

Det vil fremgå av semesterplanen i de respektive emnene hvilke timer og oppgaver som er obligatoriske. For øvrig vises det til universitetets "Retningslinjer for obligatorisk undervisning".

Undervisningsspråk: norsk

Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning. Studenter ved UiA vil i økende grad bruke datamaskin i det daglige arbeidet med studiene. Overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen. Studentene må derfor ha bærbart datamaskin jamfør § 12d i Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder.

Vurderingsformer

Følgende vurderingsformer benyttes i studiet: Skriftlig eksamen, flervalgseksamen, mappevurdering, hjemmeeksamen, muntlig eksamen og praktisk eksamen. Det er obligatoriske arbeidskrav i alle emner. Det er redegjort for vurderingsordningene som brukes i de respektive emnene i emnebeskrivelse og semesterplan.

Internasjonalisering

Det legges til rette for internasjonal utveksling, som anbefales i 5. semester. Fakultetet er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom programmene Nordplus og Erasmus. Det finnes også utvekslingsmuligheter ellers i Europa og i Australia. Det henvises for øvrig til UiAs nettsider for utveksling, samt fakultetets nettsider for detaljert informasjon.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Bachelorprogrammet i ernæring skal gi et solid ernæringsfaglig utgangspunkt for ulike typer stillinger innenfor helsefremmende og forbyggende arbeid i offentlig og privat sektor, matvareindustri, kurs- og opplysningsvirksomhet, bistandsarbeid og selvstendig næringsvirksomhet innenfor fagområdet. Bachelorprogrammet i ernæring kvalifiserer til opptak på masterprogrammet i folkehelsevitenskap ved UiA, masterprogrammet i samfunnsernæring ved Oslo Metropolitan University (OsloMet), samt andre relevante masterstudier i inn- og utland, avhengig av fagkombinasjoner studenten har valgt.

Fører til grad

Bachelorgrad i ernæring

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

Studieprogramleder Elisabet Rudjord Hillesund (elisabet.r.hillesund@uia.no)

Andre opplysninger

Det må påregnes kostpenger i forbindelse med den praktiske matlagingen i ERN132 Matvarekunnskap og praktisk matlaging og ERN133 Praktisk matlaging og kostholdsplanlegging. Studentene må ha hensiktsmessig arbeidstøy i forhold til hygieniske krav.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 3. juli 2024 01:32:05