Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført årsstudium skal kandidaten:

Kunnskap

  • ha kunnskap innenfor sentrale temaer i ernæring fra et humanbiologisk perspektiv

  • ha kunnskap om sentrale temaer, teorier og problemstillinger i samfunnsrettet ernæringsarbeid

  • ha kunnskap om norsk ernæringspolitikk og betydningen av denne for utøvelsen av samfunnsrettet ernæringsarbeid

  • ha kunnskap om ernæringsfagets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • ha kunnskap om påvirkningsfaktorer for matvalg

  • kjenne til sentrale utfordringer knyttet til ernæring, helse og bærekraft

Ferdigheter

  • kunne planlegge tiltak som er relevante for samfunnsrettet ernæringsarbeid basert på faglig kunnskap, teorier og relevante metoder

  • beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer innenfor samfunnsrettet ernæring

Generell kompetanse

  • kunne formidle sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig til ulike målgrupper

  • kunne utveksle og drøfte synspunkter med personer med ulik fagbakgrunn

  • kjenne til etiske problemstillinger innenfor ernæringsfaget

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Tilstrekkelig god ernæring er en grunnleggende forutsetning for vekst, utvikling, læring, funksjon og helse gjennom hele livsløpet. Mat og måltider har stor betydning for trivsel og velvære og er for de fleste en viktig del av hverdagslivet. Selv om de fleste i Norge får dekket sitt energibehov, viser det globale sykdomsbyrde-prosjektet at uhensiktsmessig kosthold og spisemønster er blant faktorene som bidrar mest til sykdom, helsetap og nedsatt funksjon og trivsel her i landet. Samtidig påvirker kostholdets sammensetning miljøet gjennom klimaavtrykk og derigjennom livsbetingelsene på kort og lang sikt. Befolkningens kosthold og ernæringsstatus har derfor stor betydning i et folkehelseperspektiv.
Årsakene til ubalansert ernæring og konsekvensene av dette er mange og komplekse. Muligheten til god ernæring påvirkes av samfunnsstrukturer som lover og regler, politiske beslutninger, økonomiske forhold, tilgang til sunn mat og kostholds- og ernæringskompetanse hos individet og andre aktører. Dette betyr at arbeid for å fremme helse og trivsel gjennom god ernæring må bygge på solid kunnskap om slike faktorer.
Årsstudiet i samfunnsrettet ernæring skal gi studentene kunnskap om kosthold og ernæring, kjennskap til kostholds- og ernæringsutfordringer i befolkningen og kunnskap om samfunnsstrukturer og ernæringspolitiske føringer som påvirker befolkningens kosthold.
Emnene som inngår i årsstudiet i samfunnsrettet ernæring omhandler matvarekunnskap, kostråd og næringsstoffanbefalinger, arbeidsfysiologi med grunnleggende idrettsernæring, samfunnsrettet ernæringsarbeid, human metabolisme, samt nasjonal og global ernæringspolitikk. Programmet skal også fremme generiske ferdigheter knyttet til prosjektarbeid.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer i programmet skal fremme dybdelæring og praktiske ferdigheter, og bygger oppunder læringsutbyttebeskrivelsene slik at studentene når disse. I tillegg til forelesninger vil studentaktive undervisningsmetoder brukes aktivt, eksempelvis seminarer, gruppearbeid, samarbeidsprosjekter, praktiske øvelser i kjøkken og datalaboratorium, demonstrasjoner, rollespill og studentpresentasjoner.
Den digitale læringsplattformen Canvas benyttes som kommunikasjonskanal for studieprogrammet.
Deler av undervisningen i de enkelte emnene er obligatorisk. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen mellom de ulike emnenes læringsutbytte, undervisnings- og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i studiet. Vurderingsformer i studieprogrammet omfatter skriftlige skoleeksamener, flervalgseksamen, hjemmeeksamen over to eller flere dager og muntlig eksamen i gruppe. Det varierer mellom de ulike emnene om eksamen gjennomføres individuelt eller i grupper. Se den enkelte emnebeskrivelse for nærmere informasjon.

Internasjonalisering

De store ernæringsutfordringene er globale. Det er derfor viktig med et internasjonalt perspektiv på utfordringsbildet. Studentene vil møte globale perspektiver gjennom studieprogrammet. Undervisningsspråket i studieprogrammet er norsk, men noe undervisning vil gis på engelsk. Det vil også være engelsk pensumlitteratur.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Årsstudiet i samfunnsrettet ernæring kan inngå som breddevalg i bachelorprogram ved UiA, for eksempel bachelorprogrammene i folkehelsearbeid, idrett og kommunikasjon.
Kompetanse innenfor samfunnsrettet ernæring kan ha betydning innenfor stillinger i offentlig sektor på kommune-, fylkeskommune- eller statlig nivå. Kompetansen kan også brukes innenfor opplysningsvirksomhet og i frivillige organisasjoner som opererer på arenaer der kosthold og ernæring inngår som del av tilbudet eller er en del av det helsefremmende arbeidet.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Egenbetaling

Det må påregnes noe egenbetaling i forbindelse med matlagingsaktiviteter i emner der praktisk matlaging inngår. Det vil bli opplyst om dette i de aktuelle emnebeskrivelsene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:25:38