Studieplan

Høst 2025

Velg studieretning for å se emner

Vår 2026

Velg studieretning for å se emner

For studenter som ønsker å ta 3. semester i utlandet, kan emnet ET-401 erstattes av annet relevant emne etter godkjenning, og praksisemnet (KOM402) kan tas på annet tidspunkt.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Det forventede læringsutbyttet for studiet er flerdelt og omfatter utvikling av både praktisk, analytisk og organisatorisk kompetanse - i tillegg til den akademiske kompetansen som følger av prosessen med å skrive masteroppgave.

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidatene

  • ha avansert kunnskap innenfor fagområdet samfunnskommunikasjon og spesialisert

  • kunnskap innenfor evaluering av relevante tekster og kommunikasjonsprosesser i en

  • organisasjons- og samfunnsmessig kontekst

  • ha inngående kunnskap om sentrale teorier og metoder innenfor samfunnskommunikasjon

  • ha oppdatert kunnskap om et utvalg sentrale empiriske studier fra norsk og internasjonal

  • forskning på fagfeltet

  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie,

  • tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidatene

  • kunne kommunisere virkningsfullt, kreativt og etisk i ulike praktiske og yrkesmessige

  • sammenhenger

  • kunne analysere tekster og kommunikasjonssituasjoner ved bruk av teorier og metoder fra

  • samfunnskommunikasjon

  • kunne bruke relevante metoder for forskningsarbeid innenfor fagområdet

  • samfunnskommunikasjon på en selvstendig måte

  • kunne gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under

  • veiledning i tråd med gjeldende vitenskapelige og forskningsetiske normer

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å

  • strukturere og formulere faglige resonnementer

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidatene

  • kunne bidra til utvikling, igangsetting og styring av prosjekter som fremmer en etisk, kreativ,

  • bærekraftig og virkningsfull kommunikasjonspraksis i den aktuelle konteksten

  • ha innsikt i etiske, bærekraftsmessige og andre faglige problemstillinger som kan knyttes til

  • de bransjene og prosessene som studiet aktualiserer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger og prosjekter gjennom ulike formidlingskanaler

  • kunne bidra til nasjonal og internasjonal utvikling av fagområdet

  • kunne analysere relevante profesjonsetiske og forskningsetiske problemstillinger

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng).

 

I opptaksgrunnlaget skal det inngå en fordypningsenhet i humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag på minst 80 studiepoeng. Minst 20 studiepoeng i fordypningsenheten må være nivå 2. Eksempler på relevante fagområder er kommunikasjons- og mediefag, samfunnsfag, språkfag, kulturfag og journalistikkfag.

 

Det stilles krav om vektet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. Kravet beregnes på grunnlag av hele bachelorgraden.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet er et toårig, tverrfaglig og praksisrettet masterstudium som kombinerer humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver. Studiet er teoretisk og praktisk rettet mot kommunikasjonsrelaterte problemstillinger i samspillet mellom store og små organisasjoner (offentlige, private og ideelle) og samfunnet omkring (lokalt, nasjonalt og globalt).

Studiet omhandler ulike aspekter ved strategisk kommunikasjon i samfunnet. Studentene skal utvikle praktisk og teoretisk kompetanse innenfor tekst- og medieanvendelse og innenfor analyse av de sosiale og kulturelle rammer som omgir de aktuelle kommunikasjonspraksisene, herunder bærekraft. Studiet vil slik gi studentene arbeidslivsrelevant kompetanse innenfor kreativ, reflektert, etisk og hensiktsmessig kommunikasjon.

Programmet er bygd opp av undervisningsemner, en masteroppgave på 40 studiepoeng og et 6-ukers praksisopphold i en relevant virksomhet/organisasjon. De obligatoriske undervisningsemnene omfatter tre hovedkomponenter: tekst- og mediekompetanse; kultur- og samfunnsanalyse; kommunikasjonsstrategi og -planlegging. I tillegg vil studentene velge et emne innenfor et tilbud som blir annonsert ved semesterstart det første året. Sammen med valg av praksissted og tema for masteroppgave vil dette gi rom for en viss individuell innretning av studiet.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet har varierte arbeidsformer der både forelesninger, seminarer, praktisk prosjektarbeid og en 6-ukers praksisutplassering inngår. Undervisningsspråket er norsk, men enkelte emner kan gis på engelsk.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er varierte og omfatter eksamen under tilsyn, hjemmeeksamen, muntlig eksamen, semesteroppgave, prosjektarbeid, praksisrapport og masteroppgave.

Internasjonalisering

Masterprogrammet i samfunnskommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, diskusjoner, oppgaver, pensum og gjesteforelesere.

Det legges til rette for studentutveksling, primært i tredje semester. Et utvekslingsopphold er relevant for en masterstudent i samfunnskommunikasjon ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innen kommunikasjon internasjonalt.

For studenter som ønsker å ta tredje semester i utlandet, kan emnet ET-401 erstattes av annet relevant emne etter godkjenning, og praksisemnet (KOM402) kan tas på annet tidspunkt.

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.frøysnes@uia.no), eller studieprogramleder Jan Svennevig (jan.svennevig@uia.no)

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene må ha bestått minst tre av emnene fra det første studieåret for å KOM402, og fem emner fra dette studieåret - deriblant KOM404 Metode og forskningsdesign - for å ta KOM501 Masteroppgave.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet er praktisk orientert og yrkesrelevant, med innretning særlig mot informasjons- og kommunikasjonsarbeid i organisasjoner av offentlig, ideell eller kommersiell karakter, med lokalt, nasjonalt eller internasjonalt virkefelt. Programmet skal også kunne kvalifisere til arbeid innenfor journalistikk, saksbehandling, undervisning med mer.

Valg av praksissted vil i mange tilfeller påvirke valg av tema for masteroppgaven, og dermed også hvilken samfunnssektor studenten i særlig grad kvalifiserer seg innenfor.

Uteksaminerte kandidater vil være aktuelle søkere for opptak til flere ph.d.-program, bl.a. ved Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitetet i Agder

Fører til grad

Programmet fører til graden Master i Samfunnskommunikasjon.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Jan Svennevig (jan.svennevig@uia.no) eller rådgiver Anne Marit Foss (anne.m.foss@uia.no).

Andre opplysninger

 Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:25:37