Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner

  • KOM400 Retorikk i kommunikasjonssamfunnet Emneside mangler 10 stp
  • KOM403 Kommunikasjon, medieutvikling og nye offentligheter Emneside mangler 10 stp
  • ME-416 Vitenskapsteori og kvalitativ metode Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner

  • KOM401 Tekst- og diskursanalyse Emneside mangler 10 stp
  • SV-407 Strategisk kommunikasjon i samfunnsutvikling Emneside mangler 10 stp

Valgemne

  • SV-405 Samfunnsplanlegging, kommunikasjon og sted Emneside mangler 10 stp
  • UT-408 Gender, culture and everyday life Emneside mangler 10 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

For studenter som ønsker å ta 3. semester i utlandet, kan emnet ET-401 erstattes av annet relevant emne etter godkjenning, og praksisemnet (KOM402) kan tas på annet tidspunkt.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Det forventede læringsutbyttet for studiet er flerdelt og omfatter utvikling av både praktisk, analytisk og organisatorisk kompetanse - i tillegg til den akademiske kompetansen som følger av prosessen med å skrive masteroppgave.

Kunnskaper

Etter endt studium skal studentene

  • ha avansert kunnskap innenfor fagområdet samfunnskommunikasjon og spesialisert kunnskap innenfor evaluering av relevante tekster og kommunikasjonsprosesser i en organisasjons- og samfunnsmessig kontekst

  • ha inngående kunnskap om sentrale teorier og metoder innenfor samfunnskommunikasjon

  • kjenne til og kunne anvende relevant norsk og internasjonal forskning på fagfeltet

Ferdigheter

Etter endt studium skal studentene

  • kunne kommunisere virkningsfullt, kreativt og etisk i ulike praktiske og yrkesmessige sammenhenger

  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og problemstillinger innenfor samfunnskommunikasjonens fagområde

  • kunne bruke relevante metoder for forskningsarbeid innenfor fagområdet samfunnskommunikasjon på en selvstendig måte

  • mestre de krav som stilles i forbindelse med å skrive en masteroppgave, der relevante tekster og/eller kommunikasjonsprosesser skal beskrives, dokumenteres og diskuteres i henhold til vitenskapelige normer

Generell kompetanse

Etter endt studium skal studentene

  • kunne bidra til utvikling, igangsetting og styring av prosjekter som fremmer en etisk, kreativ og virkningsfull kommunikasjonspraksis i den aktuelle konteksten

  • ha innsikt i etiske og andre faglige problemstillinger som kan knyttes til de bransjene og prosessene som studiet aktualiserer

  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger og prosjekter gjennom ulike formidlingskanaler

  • kunne bidra til nasjonal og internasjonal utvikling av fagområdet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Bachelorgrad (180 sp) med fordypning innen humanistiske eller samfunnsfaglige emner. Eksempler på relevante fagområder er kommunikasjons- og mediefag, språkfag, samfunnsfag, kulturfag og journalistikkfag.

Det stilles også krav om at gjennomsnittskarakteren i bachelorgraden er C eller bedre.

Generell beskrivelse av studiet

Studiet er et toårig, tverrfaglig og yrkesrettet masterstudium som kombinerer humanistiske og samfunnsvitenskapelige perspektiver. Studiet innrettes - teoretisk og praktisk - mot kommunikasjonsrelaterte problemstillinger i samspillet mellom store og små organisasjoner (offentlige, private og ideelle) og samfunnet omkring (lokalt, nasjonalt og globalt). 

Studiet er innrettet mot ulike aspekter ved strategisk kommunikasjon i samfunnet. Studentene skal utvikle praktisk og teoretisk kompetanse innenfor tekst- og medieanvendelse og innenfor analyse av de sosiale og kulturelle rammer som omgir de aktuelle kommunikasjonspraksisene. Som rekrutter til yrkeslivet skal de bringe med seg kompetanse innenfor kreativ, reflektert, etisk og hensiktsmessig kommunikasjon.

Foruten praksisopphold og masteroppgave, består programmet av tre hovedkomponenter: tekst- og mediekompetanse; kultur- og samfunnsanalyse; kommunikasjonsstrategi og -planlegging. Enkelte av emnene kan erstattes av andre valgemner, i henhold til emnetilbud som annonseres i starten av hvert studieår. For øvrig vil valg av praksissted og tema for masteroppgave gi rom for individuelle innretninger av studiet. Studiet omfatter et 6-ukers praksisopphold i en relevant virksomhet/organisasjon.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet har varierte arbeidsformer der både forelesninger, seminarer, praktisk prosjektarbeid og en 6-ukers praksisutplassering inngår. Undervisningsspråket er norsk, men enkelte emner kan gis på engelsk.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er varierte og omfatter skoleeksamen, hjemmeeksamen, muntlig eksamen, rapportinnlevering og masteroppgave.

Internasjonalisering

Masterprogrammet i samfunnskommunikasjon kommunikasjon trekker inn globale perspektiver i undervisningen gjennom forelesninger, diskusjoner, oppgaver, pensum og gjesteforelesere.

Det legges til rette for studentutveksling, primært i tredje semester. Et utvekslingsopphold er relevant for en master i samfunnskommunikasjon ved at det gir nye perspektiver og erfaringer innen kommunikasjon internasjonalt.

Ta gjerne kontakt med koordinator for studentutveksling, Tone Frøysnes (tone.frøysnes@uia.no), eller studieprogramleder Kenneth Andresen (kenneth.andresen@uia.no).

Undervisningsspråket er norsk.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studentene må ha bestått minst tre av emnene fra det første studieåret for å KOM402, og fem emner fra dette studieåret - deriblant ME-416 Vitenskapsteori og kvalitativ metode - for å ta KOM501 Masteroppgave.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet er praktisk orientert og yrkesrelevant, med innretning særlig mot informasjons- og kommunikasjonsarbeid i organisasjoner av offentlig, ideell eller kommersiell karakter, med lokalt, nasjonalt eller internasjonalt virkefelt. Programmet skal også kunne kvalifisere til arbeid innenfor journalistikk, saksbehandling, undervisning med mer.

Valg av praksissted vil i mange tilfeller påvirke valg av tema for masteroppgaven, og dermed også hvilken samfunnssektor studenten i særlig grad kvalifiserer seg innenfor.

Uteksaminerte kandidater vil være aktuelle søkere for opptak til flere ph.d.-program, bl.a. ved Fakultet for humaniora og pedagogikk ved Universitetet i Agder

Fører til grad

Master i Samfunnskommunikasjon

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.

Egenbetaling

Det kan arrangeres korte frivillige studieturer med egenbetaling i løpet av studiet.

Kontaktperson

For ytterligere informasjon kontakt studieprogramleder Kenneth Andersen (38 14 22 74, kenneth.andersen@uia.no) eller rådgiver Anne Marit Foss (38 14 10 33, anne.m.foss@uia.no)

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 01:32:20