Studieplan

Høst 2021

Velg spesialisering

Utøvende: Rytmisk / Songwriting / World Music / Elektronisk musikk

Velg studieretning for å se emner

Høst 2022

Utveksling eller emner i 3. semster

Utøvende: Rytmisk / Songwriting / World Music / Elektronisk musikk

Utveksling 3. semester

  • UO30 Utvekslingsopphold 30 sp Emneside mangler 30 stp

Velg studieretning for å se emner

Vår 2023

Utøvende: Rytmisk / Songwriting / World Music / Elektronisk musikk

Velg studieretning for å se emner

På dette studieprogrammet legges det tilrette for utveksling i 3. semester.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Etter fullført studium skal studenten:

KUNNSKAP

  • kunne redegjøre for vitenskapsteoretiske og metodologiske problemer knyttet til populærmusikkvitenskapelig forskning

  • ha avansert kunnskap innenfor fagområdet musikk og spesialisert innsikt i sin valgte spesialisering

  • ha inngående kunnskap om musikkbransjen

  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i den valgte spesialiseringens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

FERDIGHETER

  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor musikk og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsing

  • kunne bruke relevante vitenskapelige metoder for faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte

  • ha inngående ferdigheter knyttet til hovedinstrument, oppføringspraksis og formidling

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på områder innenfor fagområdet musikk, og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor fagområdet musikk

  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generelt opptaksgrunnlag for masterprogram framgår av forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Det generelle kravet er fullført bachelorgrad, cand.mag.-grad eller annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang.

Nærmere bestemmelser om opptak framgår av forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder. Med hjemmel i denne forskriften er det fastsatt utfyllende regler for opptak til det enkelte masterprogram.

De tre utøvende spesialiseringene i Rytmisk musikk, masterprogram, forutsetter et meget høyt nivå på hovedinstrument og musikkvitenskapelige forkunnskaper på tilsvarende nivå med fullført emne i Estetikk og vitenskapsteori (MUR/MUK107) på bachelorstudiet i utøvende musikk ved UiA.

Generell beskrivelse av studiet

Masterprogrammet i rytmisk musikk har som målsetting å gi studentene en bred musikalsk kompetanse, og slik gjøre studentene best mulig rustet til å møte en fragmentert musikkbransje i stadig endring. Begrepet rytmisk musikk, en skandinavisk tolkning av det vide begrepet «popular music», brukes om den musikalske utøvelsen av sjangre som pop, rock, folk og jazz, og andre stilarter som tradisjonelt hører inn under begrepet. Internasjonalt omfatter «popular music»-studier også andre disipliner i tillegg til utøving og produksjon, som, for eksempel, musikkindustri (rettigheter, konsum, jus, osv.) og estetikk (kritikk, kommersialisering, autentisitet, osv.).

Digitalisering og bransjeomstrukturering de siste årene har forandret hverdagen for den tradisjonelle musikeren, og masterprogrammet i rytmisk musikk har som mål å kunne gi studentene en tydelig avgrenset, men også bred og helhetlig, tilnærming til disiplinen rytmisk musikk. Vi har stort fokus på utøving, men gir studenten også grundig innsikt i og kompetanse innenfor ulike deler av musikkbransjen og kulturindustrien forøvrig.

På masterstudiet i rytmisk musikk får studentene mulighet til å arbeide med musikk innenfor én av seks ulike spesialiseringer, hvorav de fire første er utøvende: Utøvende rytmisk musikk, Elektronisk musikk, World Music, Songwriting, Music Business and Management eller Project Management for Music and Stage.

1. På spesialiseringen Utøvende rytmisk musikk er det personlige uttrykket og den musikalske identiteten i fokus, og gjennom videreutvikling av kunstneriske og tekniske ferdigheter forberedes man som musikkutøver på et avansert og profesjonelt nivå. Spesialisering har også en teoretisk komponent hvor man tilegner seg kunnskap om ulike forskningsmetoder og retninger innenfor populærmusikkvitenskap, og lærer å sette dette i sammenheng med praktisk utøvelse av musikk. Man får dermed et solid grunnlag til å drive musikalsk nyskaping og reflektere over sin egen musikalske praksis.

2. Spesialiseringen Elektronisk musikk har en utøvende profil hvor studentene arbeider spesielt med musikkteknologi og lyddesign, og samtidig følger en emnesammensetning hvor utøving, komposisjon, programmering og produksjon av elektronisk musikk står sentralt. Den teoretiske komponenten følger spesialiseringen i utøvende rytmisk musikk.

3. World Music er en utøvende spesialisering hvor man som instrumentalist/vokalist tar utgangspunkt i egen tradisjonsmusikk og knytter dette opp mot musikk fra andre deler av verden. Denne spesialiseringen er for utøvende musikere og musikkpedagoger som ønsker å bygge broer på tvers av landegrenser og kulturer, og som ønsker å utvide sitt stilistiske repertoar. Studiets teoretiske komponent tar for seg analyser av eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor den tradisjonelle folkemusikken, og legger til rette for selvstendig arbeid med relevante vitenskapelige metoder for faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Den teoretiske komponenten følger spesialiseringen i utøvende rytmisk musikk.

4. Spesialiseringen Songwriting har videreutvikling av eget materiale og fordypning i eget musikalsk uttrykk som fokus. Gjennom arbeid i hovedområdet – det tekstlige, musikalske og instrumentbaserte –styrkes identiteten som både låtskriver og utøver, og refleksjon rundt egen skriving står sentralt. Arbeidet med å styrke ens utøverkompetanse er gjennomgående og man følger sine komposisjoner fra idé til ferdig innspilt materiale. Den teoretiske komponenten følger spesialiseringen i utøvende rytmisk musikk.

5. Music Business and Management er beregnet på den som ønsker å arbeide med idéutvikling og entreprenørskap innenfor den nasjonale og internasjonale musikkindustrien. Spesialiseringen inneholder elementer fra flere fagområder – både markedsføring, økonomi, musikk, ledelse og juss. Man får solid innsikt i dagens musikkbransje, både nasjonalt og internasjonalt. Det legges særlig vekt på problemstillinger knyttet til framveksten av nye markeder, nye inntektsstrømmer, nye teknologier og rettighetsproblematikk.

6. I spesialiseringen Project Management for Music and Stage er prosjektet i fokus. Som en utbredt og etablert arbeidsform innenfor musikk og andre kunstneriske uttrykk, gir denne spesialiseringen studentene verktøy til å planlegge og gjennomføre prosjekt, samt reflektere og analysere disse innenfor teoretiske rammer. Studiet er et tverrfaglig samarbeid mellom Institutt for rytmisk musikk ved Fakultet for kunstfag og Handelshøyskolen og inneholder komponenter fra flere forskjellige fagfelt, deriblant publikumsutvikling, team management, prosjektledelse, musikkøkonomi og estetikk. Studentene vil få muligheten til å utvikle/videreutvikle egne og andres musikkprosjekt, og spesialiseringen vil legge opp til en stor grad av praksis.

Masteroppgaven (30 studiepoeng) er en sentral del av studiet, og skal være et selvstendig vitenskapelig arbeid innenfor den valgte spesialiseringen.

Studentene på masterprogrammet i rytmisk musikk kan inngå i fakultetets ulike forskningsgrupper.

Undervisnings-og læringsformer

Studiet legger opp til varierte undervisnings- og arbeidsmåter og oppfølging av den enkelte student. Undervisningsspråk er norsk, men enkelte emner kan bli undervist på engelsk. Undervisningen består av individuell veiledning, seminarer og forelesninger. For studenter på de utøvende spesialiseringene inngår også interpretasjon og samspill.

Universitetet i Agder satser på å øke bruken av digitale verktøy i studiene. Målsettingen er blant annet å ta i bruk nye kommunikasjonsformer og å prøve ut nye opplegg for undervisning og veiledning, og overgang til digital eksamen er også en viktig del av denne satsingen. Studentene bør derfor ha bærbart datautstyr.

Vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer for best mulig å sikre sammenhengen med de ulike emnenes mål og arbeidsformer og for å sikre helhet og kvalitet i utdanningen. Teoretiske emner vurderes med muntlig og/eller skriftlig eksamen, mens de utøvende emnene vurderes gjennom sensur av studioproduksjoner, samspill og konserter.

Internasjonalisering

Fakultetet er internasjonalt engasjert bl.a. gjennom programmene Nordplus og Erasmus, og det legges til rette for at studenter kan reise ut i 3. semester innen alle spesialiseringer. Det henvises til UiA sine nettsider om utvekslingsmuligheter i løpet av studieprogrammet.

Vilkår for å gå videre i studiet

Det er progresjonskrav i studiet. Se under den enkelte emnebeskrivelse.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

De utøvende spesialiseringene kvalifiserer for skapende og utøvende arbeid innenfor kunst- og kultursektoren, i tillegg til mer spesialiserte utøveryrker. Disse spesialiseringene er også et godt utgangspunkt for en musikerkarriere.

Etter endt utdanning har man også tilegnet seg kompetanse som gjør at man kan etablere egen musikkvirksomhet.

De teoretiske spesialiseringene tilbyr relevant kompetanse for arbeid i musikkorganisasjoner og musikkbedrifter, i medievirksomheter, i plateselskaper og i rettighetsorganisasjoner både nasjonalt og internasjonalt.

Fullført mastergrad kan kvalifisere til å fortsette på ph.d.-nivå, for eksempel ved Fakultet for kunstfag, UiA.

Fører til grad

Programmet fører fram til graden Master i rytmisk musikk.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2.  I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

Studiekoordinator Per Elias Drabløs. E-post: per.e.drablos@uia.no. Tlf: 38141920

Andre opplysninger

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 29. juni 2024 01:32:03