Studieplan

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Studentene skal etter endt studium ha

Kunnskap

  • bred oversikt over verdensreligionenes opprinnelse og nåtidige situasjon i Europa

  • innsikt i verdensreligionenes lære, ideologi og praksis

  • kunnskap om hellige tekster i de tre semittiske religionene

  • kjennskap til nåtidens religiøse og livssynsmessige pluralisme

  • bred forståelse av etisk teori og argumentasjon gjennom historien

  • bred kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver på samspillet mellom religion, menneske og samfunn

  • kunnskap om estetiske uttrykk

Ferdigheter

  • kunne reflektere over hvordan religion og livssyn påvirker individ og samfunn

  • kunne reflektere over dagsaktuelle etiske problemstillinger for individ og samfunn

  • kunne diskutere dagsaktuelle problemstillinger som inkluderer religion og livssyn

Generell kompetanse

  • kunne formidle ulike synspunkter på den rolle religion og livssyn kan spille på ulike samfunnsarenaer i dagens samfunn

  • kunne anvende kunnskap om religion, livssyn og etikk på konkrete, praktiske problemstillinger man møter i hverdagen og i arbeidslivet

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Religion, etikk og samfunn, årsstudium (6 emner à 10 studiepoeng) gir studenten kunnskap om religioner og livssyn som meningsbærende og identitetsdannende system. Studenten blir kjent med religionsforskningens ulike metoder og teorier. Aktuelle problemstillinger er: Hvilken rolle spiller religion og livssyn i historien og i vår tid? Hvordan blir hellige tekster til og hva inneholder de? Hvordan forholder du deg til etiske problemer i samfunnet og i eget liv?
I løpet av årsstudiet blir det vanligvis arrangert studieturer (ikke obligatorisk) til Oslo og til utlandet. 

Undervisnings-og læringsformer

Det er lagt vekt på at studentene skal møte en variasjon av arbeidsformer gjennom studiet. Undervisningen gis som forelesninger og seminarer, diskusjoner og selvstudium. Jfr. emnebeskrivelsene. Ekskursjon og studietur inngår vanligvis. For lektorstudentene inngår skolepraksis.

Vurderingsformer

Vurderingsformene er nærmere omtalt i de enkelte emnebeskrivelsene. De varierer mellom skriftlig eksamen og hjemmeeksamen.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Studiet er relevant for arbeid i kultursektoren, helse- og sosialsektoren, media, skole og i ulike organisasjoner. Det egner seg også godt som supplement til yrkesutdanninger der man stilles overfor etiske utfordringer eller skal forholde seg til flerkulturelle miljøer. Årsstudiet kan inngå i bachelorprogrammet i religion etikk og samfunn, og det er mulig å søke overgang til 2. studieår. I tillegg kan det inngå i flere andre bachelorprogrammer ved UiA.

Studiet kan inngå som en del av et studieløp som leder til mastergrad og deretter opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU-A) ved UiA, noe som gir mulighet for tilsetting i videregående skole og i 5.-10. klassetrinn i grunnskolen. Se egen nettside om PPU.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Kontaktperson

Studieprogramleder: Helje K. Sødal, helje.k.sodal@uia.no
Studierådgiver: Silje Ramfjord Lykkedrang, silje.lykkedrang@uia.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:11:56