Studieplan

Høst 2023

Velg studieretning for å se emner

Høst 2024

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om yrkesfag, yrkesfaglig bredde, pedagogikk og yrkesdidaktikk, verktøy og læreprosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk

  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)

  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og -pedagogisk utviklingsarbeid

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13. trinn)

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

  • kan nyttiggjøre seg læringspreferanser og selvregulering i læringsarbeidet, og kan bruke denne kunnskapen i møte med elevene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og fremme yrkesstolthet, yrkesidentitet og yrkesetikk

  • kan fremstå som en god rollemodell og ivareta yrkesfaglærerrollen i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i styrende dokumenter

  • har innsikt i relevante faglige problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring

  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag bygger på en av følgende typer utdanningsbakgrunn:

  • Fullført treårig relevant profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års yrkespraksis

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplæringsnivå og minimum fire års yrkespraksis

Opptak kan også vurderes på grunnlag av realkompetanse.

For opptak til PPU gjelder nasjonale opptakskrav vedtatt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-03-18-289.

I tillegg gjelder bestemmelsene i UiAs lokale opptaksforskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370.

Generell beskrivelse av studiet

Studieplanen bygger på forskrift om rammeplan og nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag trinn 8-13. 

Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag er en forskningsbasert utdanning. Gjennom studiet skal studentene utvikle solide kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelsen av læreryrket.

Den praktiske yrkesforankringen i studentens fagbakgrunn skal sammen med pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis gi en helhetlig, sammenhengende og profesjonsrettet lærerutdanning.

Utdanningen skal sikre at kandidatene kan videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk samfunn. Utdanningen skal ivareta perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetning og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn. Utdanningen skal kvalifisere til å ivareta opplæring om samiske forhold, herunder kjennskap til den statusen urfolk har internasjonalt og samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk.

Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse i å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i sin egen profesjonsutvikling, slik at de opparbeider en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og utdanningssystemet som helhet. Videre skal studentene utvikle kompetanse i å utføre endrings- og utviklingsarbeid i egen organisasjon.

Det faglige innholdet i utdanningen er organisert i to emner:

  • PED327 - Eleven, læreren og skolen

  • PED328 - Skolen, lærebedriften og samfunnet

Innenfor hvert av emnene er yrkesdidaktikk, pedagogikk og praksis koplet sammen, både innholdsmessig og organisatorisk.

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen er eksemplarisk i den forstand at studentene møter et bredt spekter av arbeidsformer som er relevante for senere yrkesutøvelse. Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt. Bruk av digitale læringsverktøy er en del av utdanningen. Studiet bygger på forsknings- og utviklingsbasert kunnskap og skal fremme en forskende tilnærming til profesjonsutøvelse.

Sentralt i utdanningen er at studentene trener på profesjonsutøvelsen og kan reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer studentenes faktiske deltakelse i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studentene skal gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i løpet av studiet. Dette utviklingsprosjektet skal kombinere pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis. FoU-arbeidet er lagt til fjerde semester og har et omfang tilsvarende 10 studiepoeng.

Gjennom hele studiet inngår obligatorisk veiledet, variert og vurdert praksisopplæring, tilpasset den yrkesfaglige bakgrunnen til den enkelte student. Omfanget av praksisopplæringen er 60 dager, fordelt på 10 dager på ungdomstrinnet og 50 dager i videregående skole.

Vurderingsformer

I studiet inngår det muntlige, skriftlige og praktiske vurderingsformer. Emnene har både underveisvurdering og sluttvurdering. Nærmere informasjon framgår av emnebeskrivelsene.

Vurdering underveis i studiet. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte og å gi studentene erfaringer i vurderingsarbeid i forhold til sin framtidige oppgave som lærer. Vurderingen gis muntlig og skriftlig i forbindelse med studentenes arbeid med obligatoriske oppgaver.

Avsluttende vurdering. Det er avsluttende eksamen i hvert emne. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha utført og fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav slik dette er fastsatt i det enkelte emnet. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Språkform på eksamen

Studentene benytter norsk, dansk eller svensk.

Internasjonalisering

Det internasjonale perspektivet for alle studenter søkes blant annet ivaretatt gjennom undervisning, forskning og pensumlitteratur.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studenten må ha bestått første studieår for å gå videre til andre studieår.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

PPU-Y kombinert med universitets- eller høgskoleutdanning på minst 180 sp kvalifiserer for å undervise i videregående skole og i grunnskolen fra 5. trinn og oppover.

PPU-Y kombinert med fagbrev, svennebrev eller annen yrkesfaglig utdanning kvalifiserer for å undervise i yrkesfag i videregående skole.

I tillegg til arbeid innen skoleverket er PPU-Y relevant for andre typer opplæringsarenaer, som for eksempel fagskoler og annen type voksenopplæring. Det kan også være aktuelt med arbeid knyttet til ulike råd og utvalg innenfor yrkesfagopplæring. I tillegg har lærere en type kompetanse som kan være aktuell også til stillinger i privat næringsliv og i offentlig sektor.

Det tilbys et bredt utvalg av etter- og videreutdanningstilbud innenfor fag, skole og utdanning. I tillegg kan PPU-Y under visse forutsetninger gi grunnlag for opptak til ulike masterstudier innen yrkespedagogikk, fagdidaktikk, pedagogikk og spesialpedagogikk. Se opptaksreglementet til det aktuelle studiet.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Krav for å kunne delta i praksis

  • Taushetserklæring signeres elektronisk i forbindelse med semesterregistrering på StudentWeb.

  • Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest, jfr. politiregisterloven § 39), og som ikke er eldre enn 3 måneder, må leveres i forbindelse med opptak.

  • Studenter som kommer fra eller har vært mer enn 3 måneder i land utenfor Vest-Europa, USA, Canada, Australia, New Zealand og Japan plikter å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse.

Skikkethetsvurdering

Universitetet har ansvar for å vurdere om studentene er skikket for læreryrket. Dette er en vurdering som skjer gjennom hele studiet. Denne vurderingen vil skje etter kriterier og prosedyrer fastsatt av departementet, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006.

Annet

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:11:53