Studieplan

Høst 2019

Obligatoriske emner og praksis

  • PED327 Del 1 av 2 Eleven, læreren og skolen Emneside mangler
  • PRA048 Del 1 av 2 Praksis trinn 8-13 Emneside mangler

Velg studieretning for å se emner

Vår 2020

Obligatoriske emner og praksis

  • PED327 Del 2 av 2 Eleven, læreren og skolen Emneside mangler 30 stp
  • PRA048 Del 2 av 2 Praksis trinn 8-13 Emneside mangler 0 stp

Velg studieretning for å se emner

Høst 2020

Velg studieretning for å se emner

Vår 2021

Velg studieretning for å se emner

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak

  • kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv

  • har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (8.-13. trinn)

  • har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.

  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingenes behov

  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring (8.-13.trinn)

  • behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning

  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen

  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

  • kan bygge gode relasjoner til og samarbeide med foresatte og andre aktuelle samarbeidspartnere.

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

Praktisk-pedagogisk utdanning for faglærere i yrkesfag bygger på en av følgende typer utdanningsbakgrunn:

  • Fullført tre-årig relevant profesjonsrettet bachelorgrad og minimum to års yrkespraksis

  • Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, 2 års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplæringsnivå og fire års yrkespraksis

Opptak kan også vurderes på grunnlag av realkompetanse.

Generell beskrivelse av studiet

Praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Agder tilbyr studentene en forskningsbasert utdanning der de kan utvikle solide kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelsen av yrket. Yrkesfagene i studentens fagbakgrunn skal sammen med pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis gi en helhetlig, sammenhengende og profesjonsrettet lærerutdanning.

Utdanningen skal sikre at kandidatene kan videreutvikle skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk samfunn. Utdanningen skal ivareta perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er for alle elever, uavhengig av deres forutsetning og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.

Det faglige innholdet i utdanningen er organisert i to emner:

  • PED327 - Eleven, læreren og skolen

  • PED328 - Skolen, lærebedriften og samfunnet

Innenfor hvert av emnene er yrkesdidaktikk, pedagogikk og praksis koplet sammen, både innholdsmessig og organisatorisk. Praksis er en integrert, veiledet og vurdert del av utdanningen. Praksis er på 60 dager over to år.

Undervisnings-og læringsformer

I studiet benyttes arbeidsformer som forelesninger, seminar, arbeid i team, grupper, individuelt arbeid og praktisk utprøving. Det vises til emnebeskrivelsene for nærmere informasjon.

Vurderingsformer

I studiet benyttes vurderingsformer som individuell muntlig eksamen og skriftlig tverrfaglig utviklingsprosjekt. Nærmere informasjon framgår av emnebeskrivelsene.

Vurdering underveis i studiet. Vurderingen har som formål å gi studentene tilbakemelding på egen utvikling i forhold til studiets læringsutbytte og å gi studentene erfaringer i vurderingsarbeid i forhold til sin framtidige oppgave som lærer. Vurderingen gis muntlig og skriftlig i forbindelse med studentenes arbeid med obligatoriske arbeidsoppgaver.

Avsluttende vurdering. For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha utført og fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav i studiet slik dette er fastsatt i det enkelte emnet. Det er eksamen i hvert emne. Praksis skal være bestått i begge periodene.

Internasjonalisering

Det kan gis mulighet for gjennomføring av praksis i andre praksisperiode i utlandet på institusjoner som universitetet samarbeider med. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Yrkesmuligheter og videre utdanning

Praktisk-pedagogisk utdanning kvalifiserer for arbeid som lærer i videregående opplæring, voksenopplæring og de øverste trinnene i grunnskolen.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Krav for å kunne delta i praksis

  • Taushetserklæring signeres elektronisk i forbindelse med semesterregistrering på StudWeb

  • Politiattest for personer som skal ha omsorg for eller oppgaver knyttet til mindreårige (barneomsorgsattest, jfr. politiregisterloven § 39), og som ikke er eldre enn 3 måneder, må leveres i forbindelse med opptak

  • Studenter som kommer fra eller har vært mer enn 3 måneder i land utenfor Vest-Europa, USA, Canada, Australia, New Zealand og Japan plikter å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse.

Skikkethetsvurdering

Universitetet har ansvar for å vurdere om studentene er skikket for læreryrket. Dette er en vurdering som skjer gjennom hele studiet. Denne vurderingen vil skje etter kriterier og prosedyrer fastsatt av departementet, jf. forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 01:31:40