Studieplan

Høst 2024

Fagdidaktikk ettfags-studenter

Fagdidaktikk tofags-studenter

Fagdidaktikk engelsk tofags-studenter

Fagdidaktikk fransk tofags-studenter

Fagdidaktikk historie tofags-studenter

Fagdidaktikk kroppsøving og idrettsfag tofags-studenter

Fagdidaktikk kunst og håndverk tofags-studenter

Fagdidaktikk matematikk tofags-studenter

Fagdidaktikk musikk tofags-studenter

Fagdidaktikk naturfag tofags-studenter

Fagdidaktikk norsk tofags-studenter

Fagdidaktikk religion tofags-studenter

Fagdidaktikk samfunnsfag tofags-studenter

Fagdidaktikk spansk tofags-studenter

Fagdidaktikk tysk tofags-studenter

Velg studieretning for å se emner

Vår 2025

Fagdidaktikk engelsk tofags-studenter

Fagdidaktikk fransk tofags-studenter

Fagdidaktikk historie tofags-studenter

Fagdidaktikk kroppsøving og idrettsfag tofags-studenter

Fagdidaktikk kunst og håndverk tofags-studenter

Fagdidaktikk matematikk tofags-studenter

Fagdidaktikk musikk tofags-studenter

Fagdidaktikk naturfag tofags-studenter

Fagdidaktikk norsk tofags-studenter

Fagdidaktikk religion tofags-studenter

Fagdidaktikk samfunnsfag tofags-studenter

Fagdidaktikk spansk tofags-studenter

Fagdidaktikk tysk tofags-studenter

Velg studieretning for å se emner

For at tofagsstudenter skal få oversikt over alle emnene sine, må først det ene faget velges, deretter må siden oppdateres før det andre faget velges.

Hva lærer du?

Læringsutbytte

Kandidaten skal etter fullført praktisk-pedagogisk utdanning ha følgende samlede læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Kandidaten

  • har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn

  • har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet

  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag

  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap

  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kan ivareta opplæring om samiske forhold, herunder ha kjennskap til den statusen urfolk har internasjonalt, og samiske barn og ungdoms rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk

  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • kan benytte digitale verktøy i undervisning, planlegging og kommunikasjon samt veilede unge i deres digitale hverdag

  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling

  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå

  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling

  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Oppbygging og gjennomføring

Opptakskrav

For å bli tatt opp til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), må søker ha en mastergrad som inneholder minst ett fag med minst 60 studiepoeng som gir kompetanse til å undervise, og som oppfyller de fastsatte fagkravene: https://www.uia.no/studier2/opptak/fagkrav-for-de-ulike-fagdidaktiske-fag-paa-ppu.

For søkere med praktisk-estetiske fag kan det likevel i enkelte tilfeller være mulig å få opptak til PPU på bakgrunn av bachelorgrad. Dette gjelder for søkere som har:

  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag i finansieringskategori A eller B, med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget

eller

  • en bachelorgrad med inntil tre fag som gir kompetanse til å undervise i praktiske og/eller estetiske fag i grunnskolen. Ett av fagene kan erstattes av drama/teaterfag. Det må inngå fordypning på minst 120 studiepoeng i ett fag. Øvrige fag må ha et omfang på minst 30 studiepoeng. Det stilles krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra bachelorgraden

Unntaket fra kravet om mastergrad som er nevnt under kulepunkt to over gjelder kun for opptak frem til og med 2024.

For opptak til PPU gjelder nasjonale opptakskrav vedtatt i forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

I tillegg gjelder bestemmelsene i UiAs lokale opptaksforskrift: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370

For utfyllende informasjon, se www.uia.no/ppu

Generell beskrivelse av studiet

Studiet bygger på forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning og nasjonale retningslinjer for praktisk-pedagogisk utdanning.

Studiet består av

  • 30 studiepoeng pedagogikk

  • 30 studiepoeng fagdidaktikk

  • 60 arbeidsdager praksisopplæring

Praktisk-pedagogisk utdanning er et profesjonsrettet studium basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap. Utdanningen skal ha høy faglig kvalitet og skape helhet og sammenheng mellom fagstudier, pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring.

Gjennom studiet skal studentene kvalifisere seg til å bli kompetente profesjonsutøvere og legge et godt grunnlag for en langsiktig og kontinuerlig utvikling av lærerprofesjonaliteten.

Pedagogikk og fagdidaktikk skal bidra til å gi studenten kunnskaper for yrkesutøvelse, analyse av utdanningsfeltet og for å utvikle skole og profesjon. Pedagogikken skal spesielt bidra til at studentene får teoretiske perspektiver på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Fagdidaktikken skal særlig bidra til at studentene får kunnskaper og metodiske redskaper til didaktisk planlegging, undervisning og vurdering.

Praksisopplæringen inngår som en integrert del av pedagogikk og fagdidaktikk. Praksis er en læringsarena på linje med den campusbaserte utdanningen.

For å skape helhet og sammenheng mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæring er studiet tematisert i tre hovedområder:

  • skolen i samfunnet og faget i skolen

  • elevkunnskap og lærerrollen

  • undervisning og læring

I UiAs modell gis studentene mulighet til å:

  • inngå i et læringsfellesskap med studenter innen en rekke skolefag, inkludert praktiske og estetiske fag

  • få varierte praksiserfaringer på UiAs partnerskoler, herunder muligheten til å søke om praksis i utlandet

Studiets oppbygging

1. semester:

  • fagdidaktikk 7,5 sp i to fag eller 15 sp i et fag

  • pedagogikk 15 sp

  • praksis

2. semester:

  • fagdidaktikk 7,5 sp i to fag eller 15 sp i et fag

  • pedagogikk 15 sp

  • praksis

Undervisnings-og læringsformer

Undervisningen på campus skal være eksemplarisk i den forstand at studentene møter et bredt spekter av arbeidsformer som er relevante for senere yrkesutøvelse. Studentene skal ha en aktiv rolle i egen læringsprosess. Undervisningen gis som forelesninger, seminarer og arbeid med oppgaver i grupper og individuelt. I enkelte emner inngår det også undervisning i laboratorium og i felt. Bruk av digitale læringsverktøy skal være en del av alle fagene. Studenter med fag som er fellesfag i videregående skole skal få kjennskap til hvordan de kan legge til rette for yrkesretting av fagene på yrkesfaglige studieretninger.

Sentralt i utdanningen er at studentene trener på profesjonsutøvelsen og kan reflektere over og videreutvikle kunnskap og ferdigheter individuelt så vel som kollektivt. Dette fordrer studentenes faktiske deltakelse i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Praksisopplæring

Gjennom hele studiet inngår obligatorisk veiledet, variert og vurdert praksisopplæring, tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student. Omfanget av praksisopplæringen er 60 dager fordelt på 30 dager på ungdomstrinnet i høstsemesteret og 30 dager i videregående skole i vårsemesteret.

Praksisperioden i høstsemesteret inkluderer én uke med skoleovertakelse. I vårsemesteret har studentene praksis i videregående skole og det tilstrebes at studentene får praksis fordelt på ulike utdanningsprogram. Variert praksis innebærer også at studentene har observasjonspraksis, undervisning med selvstendig opplæringsansvar og praksis i ulike sider ved yrkesutøvelsen.

Praksisopplæringen foregår på utvalgte partnerskoler i Agder. I vårsemesteret har studenter med fagbakgrunn i utøvende kunstfag anledning til å gjennomføre 5 av de 6 ukene med praksis i kulturskolen. I vårsemesteret er det også anledning til å søke om internasjonal praksis ved en av Avdeling for lærerutdannings godkjente partnerskoler i utlandet. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering

Forsknings- og utviklingsarbeid

Studiet bygger på forsknings- og utviklingsbasert kunnskap og skal fremme en forskende tilnærming til profesjonsutøvelse. I vårsemesteret skal studentene planlegge og gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksisperioden. Ettfagsstudenter arbeider med et større fagdidaktisk og praksisrelatert forskningsprosjekt gjennom hele studiet.

Vurderingsformer

Gjennom studiet skal studentene møte varierte og eksemplariske vurderingsformer. Studentene vurderes i fagene og i praksis på grunnlag av formuleringene av læringsutbytte som er nedfelt i det enkelte emne.

For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha utført alle obligatoriske arbeidskrav slik det er fastsatt i det enkelte emne.

Det er eksamen i hvert emne hvert semester, med karaktergiving som fastsatt i det enkelte emne. Det benyttes Bestått/ Ikke bestått i praksisemnene.

Språkform på eksamen:

  • Muntlig eksamen: Studentene benytter norsk, dansk eller svensk

  • Skriftlig eksamen: Studentene benytter norsk, dansk eller svensk

  • Fagdidaktikk i engelsk, tysk, fransk, spansk (muntlig og skriftlig): Studentene benytter det aktuelle fremmedspråket eller norsk, dansk eller svensk

Internasjonalisering

I vårsemesteret er det anledning til å søke om internasjonal praksis ved en av Avdeling for lærerutdannings godkjente partnerskoler i utlandet. For mer informasjon om praksis i utlandet, se http://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/internasjonalisering 

Det internasjonale perspektivet for alle studenter søkes ivaretatt blant annet ved at fagene har pensumlitteratur på engelsk. Det blir også organisert ulike former for temasamlinger med internasjonalt perspektiv i løpet av utdanningen.

Vilkår for å gå videre i studiet

Studenten må ha bestått første semester for å gå videre til andre semester i studiet.

Yrkesmuligheter og videre utdanning

PPU kombinert med tidligere universitets- eller høgskoleutdanning gir mulighet til å jobbe som lærer i grunnskolen fra 5. trinn og oppover og i videregående skole.

Studentevaluering

Studieevaluering gjennomføres årlig i studieråd i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.2. I forkant av studieråd kan studenttillitsvalgte innhente innspill fra medstudenter.

Andre opplysninger

Politiattest må fremlegges første uken av studiet.

Studentene må også dokumentere tuberkuloseundersøkelse før deltakelse i praktiske studier (hvis forutgående opphold på minst 3 måneder i visse land).

Det vises til forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt med hjemmel i lov om universiteter og høgskoler § 4-10 sjette ledd. Den løpende skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studietiden.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:09:50